Aktualnie jesteś: Teatr na faktach

Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!

Premiera słuchowiska dokumentalnego w reżyserii Doroty Bator

pt. 9/10/2020, 19:00
Transmisja odbędzie się na Facebooku i YouTubie Instytutu Grotowskiego. Po zakończeniu transmisji odbędzie się rozmowa z reżyserką Dorotą Bator i aktorem Piotrem Starczakiem. Spotkanie poprowadzi Grzegorz Grecas.

Nagranie dostępne będzie za darmo przez 6 miesięcy.

Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!
Autorka kompozycji Katarzyna Leks

Jaka moc kryje się w słowach?

Kim jest współczesny bajarz?

Kiedy zwykła rozmowa zamienia się w opowieść?

Słuchowisko dokumentalne ukazuje bajarzy, ludzi zajmujących się zawodowo opowiadaniem historii i interpretowaniem baśni. Bohaterami są ludzie ze środowiska opowiadaczy w Polsce, członkowie Studni O. w Warszawie, opowiadacze z Wrocławia, Poznania, Katowic i Gdańska.

Fot. Grzegorz Gołębiowski

Dorota Bator jest studentką V roku reżyserii na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu. Absolwentka rocznego kursu filmowego w Wajda School & Studio w Warszawie. Reżyserka spektakli m.in. „Kaczątko”, „Ojczyzna” Krystyny Miłobędzkiej, „Dlaczego płaczecie” Philippe’a Dorina, „Ona” na podstawie jednoaktówek Antona Czechowa w Teatrze Ad Spectatores; „Płetwal 52” w ramach Konkursu Off na 39. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu; współreżyserowała spektakl dokumentalny „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” w ramach projektu „Teatr na faktach” prowadzonego przez Krzysztofa Kopkę i Jakuba Tabisza w Instytucie Grotowskiego.

Otrzymała nominację w konkursie filmowym Screen & Sound Fest Let’s See The Music za film wykonany metodą poklatkową „Gliding Beyond”. Zrealizowała film dokumentalny „W zgodzie”, który premierę miał w 2020 roku na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym w sekcji Panorama Polskiego Dokumentu.

Fot. Marta FilipczykAnna Wieczorek na co dzień jest aktorką Opolskiego Teatru Lalki i Aktora. W wolnych chwilach również dramaturgiem. Ukończyła aktorstwo na Wydziale Lalkarskim w Akademii Sztuk Teatralnych Filii we Wrocławiu. Wcześniej zakończyła swoją przygodę z filologią polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kocha teatr, ale nigdy nie zapomina o literaturze. Grała w spektaklach Pawła Passiniego: „Widma” (NFM, 2017), rolę Hekabe w „Teraz wszystkie dusze razem…” (AST Filia we Wrocławiu, 2017) i Zagubionego Chłopca w „Zagubionym chłopcu” (Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2018), a także w rodzimym teatrze: Mariana Pinedę w „Zranionym jeleniu” w reżyserii Joana Baixasa, Anne Frank w „Dzienniku Anne Frank” w reżyserii Mariana Pecka, Tulka w spektaklu „Niedoparki” w reżyserii Pawła Aignera oraz Alicję w „Alicji w Krainie Czarów” w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Jest autorką licznych tekstów i adaptacji dla dzieci i dorosłych: „Ponyo”, „Jeszcze…”, „i”, „TAK!”, „płetwal 52”, „Koniec bajki”, „Aria/Dna”, „Nie tak”, „(po)wstania”, „Kazuko. Baśń japońska”, „Ktoś więcej”, „(Naj)nowsza ewangelia”. Prowadzi autorskie warsztaty literacko-teatralne „Spotkania (nie)możliwe” w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora. Zdobywczyni głównej nagrody aktorskiej na 29. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu za rolę Zagubionego Chłopca.

kopkaKrzysztof Kopka mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu” ) i scenarzystą (filmy: „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).

Fot. Marcin BiodrowskiMagdalena Gorwa jest studentką drugiego roku studiów magisterskich na kierunku kompozycja i teoria muzyki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha. Od 2019 należy do Koła Młodych ZKP, a także do Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Najważniejsze z nich to: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez The New Symphony Vienna, nagroda główna w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Kaliszu, III nagroda ex aequo w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM w Warszawie. W 2019 jej utwór otrzymał rekomendację Krajowego Jury PTMW do wykonania podczas Festiwalu ISCM World Music Days w Nowej Zelandii. Od 2016 stale współpracuje ze środowiskiem teatralnym, a spektakle z jej muzyką były wystawiane w takich teatrach, jak: Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatr Tęcza w Słupsku, Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu, Akademii Teatralnej w Warszawie Filii w Białymstoku. Od 2019 jest kompozytorem Teatru Aczemu, założonego przez Małgorzatę Pilczuk, który promuje literaturę dziecięcą w Polsce. Tworzy również elektroniczną muzykę eksperymentalną, a w ramach współpracy ze studentami Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu współtworzy projekty audiowizualne.

Występują: Tosia Federowicz, Magdalena Gładysiewicz, Anna Karbowiak, Marcelina Kieres, Teresa Kowalik, Anna Wieczorek, Anna Zachciał, Dominik Skwarek, Piotr Starczak
Reżyseria:
Dorota Bator
Dramaturgia: Dorota Bator, Anna Wieczorek, Krzysztof Kopka
Muzyka: Magdalena Gorwa
Realizacja nagrań i mix: Kamil Biedrzycki. Nagrania zrealizowanie w unIQ Studio
Premiera słuchowiska: 9 października 2020
Czas trwania: ok. 60 min

Słuchowisko powstało w ramach projektu „Opowiadacze”, którego kontynuacją będzie premiera spektaklu dokumentalnego „Historja” w reżyserii Doroty Bator.

Wydarzenie w ramach projektu „Teatr na faktach” Instytutu Grotowskiego dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

2020-NCK_dofinans_kulturawsieci-rgb