Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Studio Kokyu

Studio Kokyu
Fot. Dominik Kurzyński

Program badawczo-edukacyjny 2020/21

Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2020/21 jest fizyczny i wokalny trening performera. Obszar poszukiwań wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne, ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater, z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach programu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.

Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją. Program realizowany będzie w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.

W nadchodzącym sezonie chcielibyśmy zaproponować model uczestnictwa:

Model
9 comiesięcznych, dziesięciodniowych sesji pracy (po 6 godzin dziennie) / 540 godzin pracy

W czasie sesji będziemy mieli jeden dzień przerwy, układ sesji, odbywających się w godz. 10:00–16:00, wyglądałby następująco: pierwsza część – 6 dni zajęć od poniedziałku do soboty włącznie, wolna niedziela i druga część – 4 dni zajęć od poniedziałku do czwartku. Zaplanowanych jest 9 sesji: od września 2020 do czerwca 2021 (pierwsza odbędzie się w dniach 28 września – 8 października 2020). Łącznie proponujemy 540 godzin pracy w skali rocznej programu, po 60 godzin w każdej sesji. Ostatnia sesja zakończy się pokazami pracy w Instytucie Grotowskiego.

 

w2Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka.

Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym MKiDN, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Gra też w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 1 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uschideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: facebook.com/Studio-Kokyu

Model 

9 comiesięcznych, dziesięciodniowych sesji pracy w godz. 10:00–16:00 (po 6 godzin dziennie) / 540 godzin pracy

2020

I: 28/09 – 3/10 i 5–8/10
II: 9–14/11 i 16–19/11
III: 30/11 – 5/12 i 7–10/12

2021

IV: 11–16/01 i 18–21/01
V: 15–20/02 i 22–25/02
VI: 15–20/03 i 22–25/03
VII: 19–24/04 i 26–29/04
VIII: 17–22/05 i 24–27/05
IX: 7–12/06 i 14–17/06

 

Model 
Koszt: 4000 PLN (jednorazowa wpłata) lub 4500 PLN (9 wpłat, koszt jednej sesji: 500 PLN)
Minimalna liczba uczestników: 6 osób
Maksymalna liczba uczestników: 14 osób

Zgłoszenie dotyczy uczestnictwa w całości programu. Opłata pokrywa koszt uczestnictwa i jest niezależna od obecności lub nieobecności na sesji.

Opłata nie obejmuje zakwaterowania ani wyżywienia.

Oferujemy jedno bezpłatne miejsce w programie dla badacza, który weźmie praktyczny udział we wszystkich sesjach. Zapraszamy osoby prowadzące badania w zakresie teatrologii, antropologii teatru, performatyki, psychologii lub jakiekolwiek inne.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 31 sierpnia 2020 do Przemysława Błaszczaka na adres: p.blaszczak@grotowski-institute.pl (lub fund.zarzewie@gmail.com). Telefon kontaktowy: +48 661 927 323.

Do zobaczenia w pracy!

Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak

Galeria zdjęć