Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Zmienna droga do działania

Warsztaty letnie Studia Matejka, prowadzone przez Mateja Matejkę, Natalię Pieczuro, Sama Alty’ego oraz członków Studia Matejka

10–20/07/2017 {poniedziałek–czwartek}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
W języku angielskim

Zapisy do 5 lipca

Zmienna droga do działania
Fot. Karol Jarek

W cyklu warsztatów „Zmienna droga do działania” poszukujemy syntezy kreatywnego treningu z indywidualnym doświadczeniem aktorów/tancerzy, dążąc do osiągnięcia jedynej w swoim rodzaju, osobistej formy ekspresji.

Uczestnicy będą mieli możliwość eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka. W ramach modelu laboratoryjnego niwelujemy podział między tańcem, teatrem dramatycznym a innymi formami sztuk performatywnych, wyzwalając potencjał miejsc, w których rodzi się działanie.

Intensywne warsztaty, podzielone na etapy pracy, poświęcone będą rozwojowi umiejętności w zakresie performansu fizycznego oraz wspieraniu procesu tworzenia indywidualnych partytur. Wypracowane struktury ruchowe staną się materiałem do stworzenia indywidualnych etiud, a następnie fragmentów wspólnego performansu końcowego.

Celem warsztatów jest wspieranie indywidualnych, twórczych propozycji artystów w odniesieniu do metod pracy Studia Matejka. Chcemy stworzyć wspólną przestrzeń do realizacji oryginalnych pomysłów teatralnych.

Sesja skierowana jest przede wszystkim do zawodowych tancerzy, aktorów teatru fizycznego, a także artystów z innych dziedzin sztuki (plastyków, scenografów, muzyków, dramaturgów).

Uczestnicy sesji poznają elementy:

  • Środowisko pracy, które cechują szacunek i koncentracja
  • Budowanie osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
  • Wrażliwość i słuchanie w relacji z partnerem i grupą
  • Rozbudzanie ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Fizyczne podejście do głosu
  • Różne metody treningowe/możliwości ekspresji
  • Przejście od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
  • Kompozycja fizycznych struktur

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

W 2012 roku wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme çaThe Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival.

W 2012–2013 roku wyreżyserował następujące przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014). W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją. Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Fot. ze zbiorów prywatnych

Natalia Pieczuro jest tancerką/performerką, mieszkającą w Belgii. Studiowała wiedzę o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim, następnie w SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance), którą ukończyła w 2009 roku z podwójnym dyplomem z choreografii i performansu. Swoje wykształcenie i doświadczenie zdobyła, biorąc udział w projektach i ucząc się od takich artystów, jak: Jozef Frucek i Linda Kapetanea (Rootlessroot), Rob Hayden (Ultima Vez), Lisi Estaras (Ballet C de la B) i Matej Kejzar (Rosas). Jej praca pedagoga jest silnie ugruntowana praktyką Fighting Monkey, stworzoną i rozwijaną przez Rootlessroot (uczestniczyła w intensywnych warsztatach prowadzonych przez tę formację). Współpracowała m.in. z Déjà Donné, Or and Oran Dance Co i Studiem Matejka. Poza pracą pedagogiczną bierze obecnie udział w Rewolucji (jako członek grupy LaRuspa) i pracuje nad nowym solo This Kind of Bird Flies Backwards we współpracy z Colinem H. Van Eeckhoutem, Mathieu Vandekerckhove i Bjornem Lescouhierem. W spektaklu zagrają na żywo Amenra, Kingdom, CHVE i Syndrome. Występuje również we From Portici With Love (Yassin Mrabtifi/Ultima Vez).

Fot. ze zbiorów prywatnychSam Alty jest tancerzem, muzykiem, aktorem, piosenkarzem, tekściarzem oraz multiinstrumentalistą z Nowej Zelandii. Ukończył Dartington College of Arts na kierunku kompozycji muzycznej oraz studia aktorskie MA in Acting (Teatr Pieśń Kozła/Manchester Metropolitan University). Współpracował w ramach różnych projektów m.in. z The Royal Opera House, Giffords Circus, Oily Cart i Peut-Etre Theatre. Występował jako solista i członek Orchestry Pirouette. Stworzył własną metodę pracy na podstawie technik teatralnych, medytacyjnych i sztuk walki oraz własnych doświadczeń autora piosenek i performera. Pracuje z aktorami i tancerzami, a także małymi dziećmi. Praktykuje ki-aikido, kontakt improwizację i capoeirę. W 2015 roku wydał swój pierwszy minialbum, Heart Song, który spotkał się z pozytywną reakcją słuchaczy, co skłoniło go do nagrania debiutanckiego albumu (2016).

Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać na adres studiomatejka.workshops@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt
2650 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki do 30 kwietnia)
3300 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki między 1 maja a 26 czerwca)
3750 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki między 27 czerwca a 5 lipca)
2080 PLN (dla osób, które uczestniczyły w warsztatach w poprzednich latach bądź wezmą udział w sesjach w 2017 roku: Sprzeczności i/lub Taniec podobieństw; zgłoszenia do 10 maja)

Opłata obejmuje noclegi, transport z Wrocławia do Brzezinki oraz wyżywienie.

Galeria zdjęć