Aktualnie jesteś: Teatr na faktach / Miesiąc na faktach

Zjemy wasze dzieci. Z cebulą

Premiera spektaklu dokumentalnego Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Ady Tabisz i Roberta Traczyka

czw.–niedz. 20–23/02/2020, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 20/30 PLN

Po każdym pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami, bohaterami spektaklu i aktywistami.

Ponad 50% Polek i Polaków uważa, że homoseksualność to odstępstwo od normy, ale należy ją tolerować. Kolejne 16% – że to rzecz normalna. Jednocześnie aż 66% z nas sądzi, że pary gejów i lesbijek nie powinny publicznie pokazywać swojego sposobu życia (kwietniowe badanie CBOS-u „Stosunek Polaków do związków homoseksualnych”).

Czyli: mogą sobie żyć, ale niech się nie obnoszą. Rozumiem, ale… Toleruję, ale… Niech sobie żyją, ale… Badania możemy interpretować na rozmaite sposoby. Czy kilka uspokajających wskaźników pozwala nam jednak spać spokojnie i udawać, że „wszystko gra”?

W podobnym czasie realizował badanie IPSOS, pytający Polki i Polaków o największe zagrożenia dla Polski. Wśród mężczyzn między 18 a 39 rokiem życia zwyciężyły ideologia gender i LGBT+, dystansujące kryzys klimatyczny i starzenie się społeczeństwa. Może więc nie powinno nas dziwić, że dostrzegłszy zagrożenie, Polacy stają w obronie wartości? Małżeństwo z Lublina przynosi na marsz równości samodzielnie skonstruowany ładunek wybuchowy, w Białymstoku w ruch idą kamienie i butelki, we Wrocławiu dziennikarz, który zwraca uwagę na homofobiczne graffiti, kończy z zakrwawioną twarzą i złamanym nosem.

Czego „lobby LGBT” chce uczyć dzieci? Czy wszyscy geje chodzą na parady? Dlaczego jadąc samochodem w kierunku tolerancji L, G i B, trzymają, T w bagażniku? Dlaczego 67% obywateli deklaruje, że nigdy nie poznało osobiście żadnego geja ani lesbijki? Gdzie w tym wszystkim są osoby bi? Kto kogo powinien się bać? I wreszcie: czy wrogie plemiona zamieszkujące Polskę potrafią jeszcze ze sobą rozmawiać?

„Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” to spektakl dokumentalny oparty na rozmowach z członkami społeczności LGBT+ oraz z osobami nieheteroseksualnymi, które odżegnują się od tego skrótu. Opowieść o byciu innym TU i TERAZ – w Polsce po Białymstoku, po „tęczowej zarazie”, „indoktrynacji LGBT” i „ideologii gender”. O ludziach. Z ich lękami, marzeniami, strachem i złością.

Po każdym pokazie odbędzie się spotkanie z udziałem twórców i bohaterów spektaklu oraz aktywistów:

20/02/2020
Spotkanie z twórcami: Piotrem Adamczykiem, Dorotą Bator, Grzegorzem Grecasem, Tomaszem Jeznachem, Adą Tabisz, Robertem Traczykiem; prowadzenie Jakub Tabisz

21/02/2020
Spotkanie z aktywistami i ekspertami: Moniką Kuleszczyk, Krzysztofem Kliszczyńskim, Dominikiem Kaszewskim, Bartem Staszewskim, Maciejem „Gąciu” Gośniowskim; prowadzenie Magda Piekarska

22/02/2020
Spotkanie z bohaterami spektaklu i rozmówcami; prowadzenie Renata Kim

Fot. Justyna ŻądłoPiotr Adamczyk jest aktorem, producentem teatralnym i początkującym reżyserem. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Aktor Teatru Ej!Aj oraz grupy improwizowanej KLIN KLIN. W 2019 roku był asystentem reżysera przy spektaklu „Męskie perspektywy miłości” Mateusza Brodowskiego. Obecnie rozwija firmę szkoleniowo-doradczą BOOSTER jako new business manager oraz zajmuje się organizacją koncertów w agencji artystycznej BOBER MANAGEMENT jako project manager. Pracował w agencji eventowej Fox Events, w której organizował wydarzenia firmowe w całej Polsce. Doświadczenie biznesowe łączy z pracą wokół teatru, w której wykorzystuje swoje umiejętności zarządzania projektami.

Fot. Grzegorz GołębiowskiDorota Bator studiuje na V roku reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (filia we Wrocławiu). Absolwentka rocznego kursu filmowego w Wajda School & Studio w Warszawie. Reżyserka licznych spektakli: m.in. „Kaczątko” (udział w Międzynarodowym Festiwalu Szkół Lalkarskich w Białymstoku), „Ojczyzna” Krystyny Miłobędzkiej (pod opieką Krystiana Kobyłki), „Dlaczego płaczecie” Philippe Dorina (udział w Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu, w Międzynarodowych Spotkaniach Szkół Lalkarskich „Metaformy” we Wrocławiu oraz Forum Młodej Reżyserii w Krakowie); „Ona” na podstawie jednoaktówek Antoniego Czechowa w Teatrze Ad Spectatores; „Płetwal 52” w ramach Konkursu Off na 39. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w Teatrze Muzycznym Capitol. Otrzymała nominację w konkursie filmowym Screen & Sound Fest. Let`s see the music!. Aktualnie pracuje nad postprodukcją swojego pierwszego filmu dokumentalnego „W zgodzie”.

Fot. Natalia NowakGrzegorz Grecas (ur. 1990) jest reżyserem, dramaturgiem, animatorem kultury. Absolwent reżyserii teatru lalek (PWST w Krakowie, filia we Wrocławiu), współzałożyciel Teatru Układ Formalny. W latach 2013–2015 współpracował z Pawłem Passinim, pełniąc funkcję asystenta reżysera m.in. przy spektaklach „Morrison/Śmiercisyn”, „Dziady” czy „Dziady – Twierdza Brześć”. Dwukrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W ramach pierwszej edycji projektu wyreżyserował spektakl „#enterorestes” (neTTheatre, Centrum Kultury w Lublinie). Jego spektakl „Matka Courage krzyczy” (pierwsza premiera Układu Formalnego) został nagrodzony Tukanem OFF na 37. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. Wraz z Układem Formalnym zrealizował m.in. „Wszyscy=bogowie we krwi”, „Piotruś Pan?” (2016), „Traktat o androidach: God hates Poland” (2017, współreżyseria z Agnieszką Nasierowską), „#[+#@!? (słowo na G)” (w ramach II Edycji Konkursu im. Jana Dormana w 2017 roku; nominowany do „Warto” – nagrody kulturalnej „Gazety Wyborczej Wrocław”; zakwalifikowany do 24. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej). W 2019 roku zrealizował spektakl „Zaginiony świat” w Teatrze Maska w Rzeszowie. Jest też współtwórcą projektu „Migawki”, w którym lokalne opowieści są opowiadane i inscenizowane w dwóch językach polskich – mówionym i Polskim Języku Migowym.

Fot. Wojciech WojtasTomasz Jeznach to aktor i współzałożyciel Teatru Ej!Aj, współorganizator gier miejskich, autor scenariuszy gier improwizowanych (m.in. komiksowego „Whatever Happened to the Boy Wonder?”). Z teatrem dokumentalnym zetknął się po raz pierwszy, grając w sztuce o młodym pokoleniu „XYZ” w reżyserii Jakuba Tabisza. Obecnie gra również Orfeusza w muzycznym spektaklu „O+E” opartym na motywach i tekstach „Orfeusz i Eurydyka” Anny Świrszczyńskiej oraz „Orfeusz, Eurydyka i Wąż” Tytusa Czyżewskiego. Z zawodu programista.

Fot. Grzegorz GołębiowskiAda Tabisz studiuje reżyserię teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (filia we Wrocławiu), założycielka oraz liderka Teatru Ej!Aj – niezależnej grupy młodych aktorów-amatorów oraz Teatru R3 – grupy studentów szkoły teatralnej. Od lat zaangażowana w działalność kulturalną Wrocławia, uczestniczyła w licznych działaniach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, szczególnie w obszarze sztuk performatywnych (projekty „Mosty”, „Przebudzenie”, „Flow”) oraz literatury („Wybory Literackie”, „Literackie Interwencje Miejskie”). Aktywistka społeczna, instruktorka licznych warsztatów teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W projekcie „Teatr na faktach” uczestniczy drugi rok. W pierwszej edycji wyreżyserowała spektakl „Hercia”, oparty na rozmowach z osobami odwiedzającymi groby swoich bliskich na wrocławskim cmentarzu dla zwierząt. Produkcja zyskała uzyskała uznanie jury i zdobyła drugą nagrodę podczas Sopockich Konsekwencji Teatralnych.

Fot. Grzegorz GołębiowskiRobert Traczyk jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej oraz studentem reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (filia we Wrocławiu). Po kilku techniczno-korporacyjnych epizodach oraz dorywczym realizowaniu dźwięku i oświetlenia, ostatecznie postanowił zająć się teatrem. Przygotował czytanie „Marcin, wieczny Artur” na podstawie dramatu Mateusza Pakuły we wrocławskim Teatrze Kombinat oraz „Wyzwolenie” w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego „Dzieje się. Fantastyka zaangażowana społecznie” zorganizowanego przez wydawnictwo Alpaka. Asystent reżyserki Aleksandry Popławskiej przy spektaklu „Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi” na podstawie zbioru opowiadań Davida Fostera Wallace’a (2018). Uczestnik kursu wiodącego Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań 2018 i projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego, w ramach którego zrealizował entuzjastycznie przyjęty przez widzów spektakl „TanzGala”. Drugim spektaklem dokumentalnym, w którym odpowiadał za scenariusz i dramaturgię były „Męskie perspektywy miłości” w reżyserii Mateusza Brodowskiego. Asystent reżysera Przemysława Wojcieszka przy spektaklu „Swietłana”.

Reżyseria: Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz, Robert Traczyk
Dramaturgia i wywiady: Piotr Adamczyk, Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Tomasz Jeznach, Ada Tabisz, Robert Traczyk
Scenografia: Iza Banaszek
Występują: Marta Bartczak, Katarzyna Janek, Anka Kieca, Hubert Fiebig, Janek Niemczyk, Paweł Pacyna, Małgorzata Polakowska, Krzysztof Satała
Produkcja: Piotr Adamczyk, Tomasz Jeznach, Robert Traczyk
Czas trwania: premiera, ok. 100 min
Spektakl został zrealizowany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w ramach projektu „Teatr na faktach”.

20/02/202019.00

21/02/202019.00

22/02/202019.00

23/02/202019.00

Spektakl jest częścią przeglądu teatru dokumentalnego „Miesiąc na faktach”, realizowanego w ramach projektu „Teatr na faktach”.