Warsztaty prowadzone przez Natalię Połowynkę
29/07 – 5/08/2018 {niedziela–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Zapisy do 21 lipca
W językach polskim i angielskim
Pieśń – to pierwsze słowo
jeszcze niewerbalne – pierwsze,
które pobudza do działania.
Z niego rozmyślasz, bawisz się, strzeżesz…
Prawdziwe Słowo świata
jeszcze niepodzielonego, gdy
wszystko, co zostało stworzone,
opowiada o początku.
Poezja sama.
Pieśń pamięta nas całych.
Przez nią słuchając i idąc za tamtym, co jest przed,
mamy szansę dojść do domu swojego słowa,
który jest po tamtej stronie –
przed nami.
… i sprawa jest nie w pieśniach –
a w samym człowieku –
raczej w tym jedynym,
co samo tobą śpiewa:
właściwie – w jednej Pieśni.
Ziemia – Pieśń to szkoła pieśni, nauka, jak „być przez śpiew”.
Ziemia – Pieśń to praca nad pieśnią w teatrze współczesnym w pełnym spektrum tego zjawiska. Pieśń tradycyjna jest podstawą, zasadą, żywym kanonem, który daje początek każdemu gatunkowi muzycznemu.
Elementy warsztatów:
Warsztaty przeznaczone są zarówno dla zawodowych aktorów i śpiewaków, jak i osób z jasną intencją.
Nie zamierzam narzucać mechanizmów, które już zostały odkryte w śpiewie. Zamierzam towarzyszyć w Twoich odkryciach – podążać wspólną drogą do miejsca, gdzie śpiewasz pieśń po raz pierwszy. Do źródła działania.
Natalia Połowynka
Natalia Połowynka jest pieśniarką, aktorką, dyrektorką artystyczną Ośrodka Teatralnego „Słowo i Głos”. Studiowała we Lwowskim Państwowym Konwersatorium im. Łysenki i odbyła staż w Workcenter of Jerzy Grotowski w Pontederze we Włoszech. Wykonawczyni religijnej muzyki dawnej, pieśni tradycyjnych, romansów, muzyki klasycznej oraz współczesnej. Autorka projektów realizowanych na pograniczu teatru i muzyki. Wykorzystując własną wokalną metodologię, prowadziła warsztaty głosu i śpiewu m.in. na Uniwersytecie Yale (USA) i Uniwersytecie Walijskim (Wielka Brytania). Pedagog podczas „Atelier”, projektu edukacyjnego realizowanego w Instytucie Grotowskiego w latach 2007 i 2008. W latach 1988–2006 aktorka i dyrektorka muzyczna Teatru im. Łesia Kurbasa we Lwowie. W latach 2003–2010 dyrektorka artystyczna Majsterni Pisni we Lwowie. W 2010 roku stworzyła Lwowski Miejski Ośrodek Teatralny Badań Sztuki i Edukacji „Słowo i Głos”. Laureatka wielu wyróżnień, m.in. nagrody dla najlepszej aktorki i nagrody Srebrnego Świętego Jerzego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie (2014) oraz Państwowej Nagrody im. Tarasa Szewczenki.
Więcej informacji: wordvoice.org
Lwowski Miejski Ośrodek Teatralny Badań Sztuki i Edukacji „Słowo i Głos” powstał w 2010 roku. Impulsem stworzenia ośrodka była potrzeba powstania na Ukrainie szkoły żywej ukraińskiej tradycji, w której uczono by praktycznego wykorzystania wiedzy o tradycji i tradycyjnych technikach w dziedzinie współczesnego teatru. Ośrodek Teatralny „Słowo i Głos” to obszar nowego teatru, opartego na tradycji, klasycznej szkole teatru oraz ideach Jerzego Grotowskiego, Klima (Władymira Klimenki) oraz Serhija Kowałewycza.
W naszej pracy skupiamy się na problemach słowa i głosu. To jedna ze ścieżek rozwoju i edukacji oraz nowe źródło inspiracji artystycznej we współczesnym świecie, w którym zagrożone są pojęcia „słowo” i „głos” jako naturalnie dany nam sposób kontaktu z Bogiem, światem i innymi ludźmi.
Więcej informacji: wordvoice.org
Droga Głosu to przestrzeń do pracy z głosem i pieśnią w sposób holistyczny, uwzględniający różnorodne aspekty głosu. Projekt działa od 2012 roku pod kierunkiem Olgi Lidii Kozłowskiej, psycholożki i pasjonatki głosu oraz pieśni, która prowadzi własne badania oraz warsztaty (Głos autentyczny i pieśń wielogłosowa, OdCienie głosu, Głośne ciało, Dźwięczne Serce Wdzięczne Serce).
Proponowane formy pracy to: sesje warsztatowe, kręgi pieśni i otwarte spotkania publiczne, koncerty oraz sesje indywidualne. Nauczyciele współpracujący w ramach Drogi Głosu: Natalia Połowynka, Amit Carmeli, Emma Bonnici, Ditte Berkeley, Iwona Olszowska, Joanna Skowrońska, Frank Kane, Laboratorium Pieśni (Alina Jurczyszyn i Kamila Bigus).
Więcej informacji: facebook.com/drogaglosu
Harmonogram
29/07 – 5/08/2018 {niedziela–niedziela}
29 lipca {niedziela}
9:00 wyjazd z Wrocławia (Studio Na Grobli)
11:00–14:00 sesja pracy
14:00–15:00 obiad
15:00–18:00 sesja pracy
18:00–18:30 kolacja
19:00–21:00 sesja pracy
30 lipca – 4 sierpnia {poniedziałek–sobota}
8:30 śniadanie
9:00–14:00 sesja pracy
14:00–15:00 obiad
15:00–18:00 sesja pracy
18:00–18:30 kolacja
19:00–21:00 sesja pracy
5 sierpnia {niedziela}
8:30 śniadanie
9:00–14:00 sesja pracy
14:00–15:00 obiad
15:00–18:00 sprzątanie obiektu
18:00 wyjazd do Wrocławia
Kobiety proszone są o zabranie długich jednokolorowych spódnic, a mężczyźni długich wygodnych (niesportowych) spodni. Na sali ćwiczy się boso.
Warsztaty odbywają się w językach polskim i angielskim.
Koszt
750 PLN – dla osób, które uczestniczyły w warsztatach Natalii Połowynki w poprzednich latach bądź wezmą udział w przynajmniej dwóch warsztatach w roku 2018
1100 PLN – dla osób z Polski i Europy Wschodniej
1350 PLN – dla osób z Europy Zachodniej i świata
Opłata obejmuje uczestnictwo w zajęciach, noclegi (w pokojach kilkuosobowych), posiłki oraz dojazd do Brzezinki z Wrocławia lub Oleśnicy. Uczestnicy kolektywnie przygotowują śniadania i kolacje, a także sprzątają salę do ćwiczeń, pokoje i części wspólne budynku.
Wypełnioną kartę zgłoszenia i nagranie trzech pieśni, w tym minimum jednej w języku ojczystym, prosimy nadsyłać do 21 lipca 2018 do Olgi Lidii Kozłowskiej na adres: drogaglosu@gmail.com, wpisując w temacie wiadomości tytuł warsztatów i termin. Liczba miejsc jest ograniczona.
Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnego zadatku w wysokości 250 PLN w ciągu 14 dni od potwierdzenia przez organizatorów uczestnictwa w warsztatach. Pozostałą część opłaty należy wpłacić do 20 lipca 2018.
Cykl warsztatów został zainicjowany przez Ośrodek Teatralny „Słowo i Głos” (Ukraina) we współpracy z Drogą Głosu (Polska). Każde spotkanie stanowi kontynuację poprzednich zajęć i budowania nowej świadomości w pracy z pieśnią.
Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.