Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie

Warsztaty Studia Kokyu
Prowadzący: Przemysław Błaszczak, w asyście Karoliny Brzęk i Damiana Borowca

Najbliższe warsztaty
25–29/10/2017
{środa–piątek} 16:00–22:30, {sobota–niedziela} 10:00–16:30
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W języku polskim (w przypadku grupy międzynarodowej w językach polskim i angielskim)

Zapisy do 15 października

Zarzewie
Fot. Karol Jarek

Miejsce, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsce, w którym znajduję się dziś ze swoją pracą. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. Doświadczenia zawodowe, jakie dotąd zebrałem, stawiają jednocześnie wyzwanie, by uważnie się im przyjrzeć i poddać próbie. Jest to krok ku głębszemu ich zrozumieniu, a może pozostawieniu niektórych doświadczeń na zawsze za sobą. Zarzewie może być okazją do podjęcia takiej próby. Wraz z Karoliną Brzęk i Damianem Borowcem chcemy się podzielić naszymi intuicjami i doświadczeniami wynikającymi z codziennej pracy w Studiu Kokyu i nad spektaklem Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm.
Przemysław Błaszczak

Elementy warsztatów:

  • Trening wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem
  • Stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, wzajemnemu słuchaniu w ruchu; podstawowy poziom tej praktyki nazywam strojeniem
  • Ciało poruszone – polega na długim (15–30 min) pozostawaniu w intensywnym ruchu, któremu towarzyszy muzyka; praktyka ta ma na celu kultywowanie najbardziej podstawowego poziomu ekspresji i szczerości
  • Trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji
  • Laboratorium ruchu, na które składają się:
    – Mechanika ciała – rozpoznawanie mechanizmów i fizycznych uwarunkowań naszego sposobu poruszania się oraz próba zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak również dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera
    – Mobilność – trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się
    – Praca z elementami aikido – praca z przewrotami, upadkami, kontakt z podłogą, pogłębianie relacji partner – przeciwnik, dźwignie i rzuty jako inna forma partnerstwa
    – Ćwiczenia koordynacyjne na bazie technik posługiwania się bronią jo (kij) i boken (drewniany miecz japoński)
  • Improwizacja i tworzenie struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego
  • Praca z głosem, aktywacja rezonatorów, nauka tradycyjnych pieśni oraz rytmika i podstawy wiedzy o muzyce i fizyce dźwięku

Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej. Adresowane są do osób zainteresowanych łączeniem fizycznego i wokalnego aspektu rzemiosła aktorskiego.

Wymagany jest wygodny strój do pracy, najlepiej bez dużych, metalowych elementów (guziki, zamki, itp.).

Więcej informacji: facebook.com/witajwmoimdomu

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Aktor, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo.

Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR, prowadzonego przez Jarosława Freta przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwerturze i Anhellim. Wołaniu) oraz spektaklu Armine, Sister.

Gra też w Mauzerze Heinera Müllera (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku) w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji.

W Instytucie Grotowskiego zagrał z Alexandrą Kazazou w 2015 roku w spektaklu KassandER na podstawie tekstu Dymitrisa Dymitriadisa w reżyserii Io Voulgaraki, a w ramach projektu „Flores en las Cunetas” (Kwiaty przydrożne) wyreżyserował spektakl o tym samym tytule, w którym wystąpiła Maite Tarazona. Obecnie kontynuuje projekt „Flores en las Cunetas”, poświęcony zaginionym i ofiarom wojny domowej w Hiszpanii w pierwszej połowie XX wieku. We wrześniu 2016 roku w ramach Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat odbyła się premiera spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w jego reżyserii.

Z Nini Julią Bang założył platformę warsztatową Objęcia. Dialogi przez ciało i głos (Embraces. Dialogues through Voice and Body). Prowadził warsztaty w Polsce, m.in. we Wrocławiu, w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Opolu, i za granicą, m.in. we Francji, w Hiszpanii, Anglii, Norwegii, USA i Indiach.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego. Od jesieni 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT).

Karolina-Brzek-autor-Anna-Duda-czbKarolina Brzęk jest tancerką i performerką. Pracuje jako aktorka w teatrze edukacyjnym dla dzieci (obecnie we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka). Ukończyła specjalność performans na kierunku kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, nowoczesnych form tanecznych oraz improwizacji w tańcu i ruchu. W latach 2014–2015 była jedną z organizatorek interdyscyplinarnego festiwalu tańca Rusza Festiwal we Wrocławiu. Od 2013 roku związana jest z Instytutem Grotowskiego jako uczestniczka programu badawczego BodyConstitution. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych z treningu tańca współczesnego, aikido, capoeiry, improwizacji teatralnej i tanecznej oraz teorii i praktyki performansu.

Fot. Anna DudaDamian Borowiec jest muzykiem. Od dzieciństwa gra na fortepianie, uczył się także gry na perkusji orkiestrowej. Studiował edukację muzyczną (specjalności: dyrygentura chóralna i fortepian oraz jazz). Od 2006 roku bierze udział w wielu projektach teatralnych jako kompozytor, wykonawca i kierownik muzyczny, a także aktor i prowadzący warsztaty dla młodzieży, m.in. w Ośrodku Nowy Świat w Legnicy, Europejskim Ośrodku Praktyk „Gardzienice”. Miłośnik pracy z ciałem, zgłębia technikę pantomimy oraz muzykę tradycyjną, głównie indyjską.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 15 października 2017 na adres Przemysława Błaszczaka: przemek@grotowski-institute.art.pl; tel. 66192732. W ciągu kilku dni prześlemy potwierdzenie. Liczba miejsc ograniczona.

Koszt: 500 PLN (do 5 października 2017: 450 PLN)

 

Galeria zdjęć