Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie

Warsztaty Studia Kokyu prowadzone przez Przemysława Błaszczaka, w asyście Karoliny Brzęk i Joanny Kaczmarek

Zarzewie
Fot. Karol Jarek

Miejsce, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsce, w którym znajduję się dziś ze swoją pracą. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. Doświadczenia zawodowe, jakie dotąd zebrałem, stawiają jednocześnie wyzwanie, by uważnie się im przyjrzeć i poddać próbie. Jest to krok ku głębszemu ich zrozumieniu, a może pozostawieniu niektórych doświadczeń na zawsze za sobą. Zarzewie może być okazją do podjęcia takiej próby. Wraz z Karoliną Brzęk i Joanną Kaczmarek chcemy się podzielić naszymi intuicjami i doświadczeniami wynikającymi z codziennej pracy w Studiu Kokyu i nad naszym nowym projektem „Halo?”.
Przemysław Błaszczak

Elementy warsztatów:

  • Trening wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem
  • Stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, wzajemnemu słuchaniu w ruchu; podstawowy poziom tej praktyki nazywam strojeniem
  • Ciało poruszone – polega na długim (15–30 min) pozostawaniu w intensywnym ruchu, któremu towarzyszy muzyka; praktyka ta ma na celu kultywowanie najbardziej podstawowego poziomu ekspresji i szczerości
  • Trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji
  • Laboratorium ruchu, na które składają się:
    – Mechanika ciała – rozpoznawanie mechanizmów i fizycznych uwarunkowań naszego sposobu poruszania się oraz próba zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak i dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera
    – Mobilność – trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się
  • Improwizacja i tworzenie struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego
  • Praca z głosem, aktywacja rezonatorów, nauka tradycyjnych pieśni oraz rytmika i podstawy wiedzy o muzyce i fizyce dźwięku

Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej. Adresowane są do osób zainteresowanych pracą z ciałem i głosem, łączeniem fizycznego i wokalnego aspektu rzemiosła aktorskiego.

Więcej informacji: facebook.com/witajwmoimdomu

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Gra też w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u shihana Juby Noura (6 dan) w Meksyku. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Od 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Karolina-Brzek-autor-Anna-Duda-czbKarolina Brzęk jest tancerką i performerką. Pracuje jako aktorka w teatrze edukacyjnym dla dzieci (obecnie we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka). Ukończyła specjalność performans na kierunku kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, nowoczesnych form tanecznych oraz improwizacji w tańcu i ruchu. W latach 2014–2015 była jedną z organizatorek interdyscyplinarnego festiwalu tańca Rusza Festiwal we Wrocławiu. Od 2013 roku związana jest z Instytutem Grotowskiego jako uczestniczka programu badawczego BodyConstitution. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych z treningu tańca współczesnego, aikido, capoeiry, improwizacji teatralnej i tanecznej oraz teorii i praktyki performansu.

w2Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pełen pasji pedagog.

Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Po debiucie w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie” prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014 r), oraz Stypendium Twórczym MKiDN, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu metod uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: facebook.com/Studio-Kokyu

Galeria zdjęć