Warsztaty Studia Kokyu prowadzone przez Przemysława Błaszczaka, w asyście Karoliny Brzęk i Joanny Kaczmarek
Miejsce, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsce, w którym znajduję się dziś ze swoją pracą. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. Doświadczenia zawodowe, jakie dotąd zebrałem, stawiają jednocześnie wyzwanie, by uważnie się im przyjrzeć i poddać próbie. Jest to krok ku głębszemu ich zrozumieniu, a może pozostawieniu niektórych doświadczeń na zawsze za sobą. Zarzewie może być okazją do podjęcia takiej próby. Wraz z Karoliną Brzęk i Joanną Kaczmarek chcemy się podzielić naszymi intuicjami i doświadczeniami wynikającymi z codziennej pracy w Studiu Kokyu i nad naszym nowym projektem „Halo?”.
Przemysław Błaszczak
Elementy warsztatów:
Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej. Adresowane są do osób zainteresowanych pracą z ciałem i głosem, łączeniem fizycznego i wokalnego aspektu rzemiosła aktorskiego.
Więcej informacji: facebook.com/witajwmoimdomu
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.
Karolina Brzęk jest tancerką i aktorką fizyczną. Ukończyła Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. W latach 2013–2019 związana z Instytutem Grotowskiego – najpierw jako uczestniczka programu badawczego „BodyConstitution”, potem asystentka w laboratorium treningu fizycznego aktora Studia Kokyu. Brała udział i współtworzyła projekty z zakresu teatru fizycznego, tańca współczesnego, performansu i teatru edukacyjnego, m.in. „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm” (Instytut Grotowskiego, 2016), „OR ID” (Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, 2017), „Performans międzygatunkowy” (2019), „MAPA” (2018–2019), „Siłaczka” (instalacja performatywna, 2019).Od 2019 roku współpracuje z reżyserem Grzegorzem Grecasem i dramaturżką ruchu Małgorzatą Rostkowską, angażując się w projekty teatralne związane z kulturą Głuchych i polskim językiem migowym. Jako performerka współtworzyła „Migawki z Wrocławia” (2019) oraz „W dwóch językach polskich” (spektakl grany w języku polskim i polskim języku migowym, 2020).
Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka. Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracowała m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim, wrocławską grupą perkusyjną Mamatucada, neTTheatre (spektakl „The Hideout/Kryjówka|” w reż. Pawła Passiniego) oraz triem wokalno-instrumentalnym SUTARI.
Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Od 2017 roku związana artystycznie i pedagogicznie ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?” w reż. Przemysława Błaszczaka oraz większość warsztatów i programów edukacyjnych prowadzonych przez Studio).
Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej nad głosem, która jest kontynuowana w studiu Voice In Progress.
Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater. W 2023 roku ukończy kurs nauczycielski metody Kristin Linklater, stając się pierwszą w Polsce Designated Linklater Teacher. Uhonorowana medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej” w grudniu 2021 roku.
Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/