Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie

Warsztaty Studia Kokyu prowadzone przez Przemysława Błaszczaka, w asyście Karoliny Brzęk i Joanny Kaczmarek

Zarzewie
Fot. Karol Jarek

Miejsce, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsce, w którym znajduję się dziś ze swoją pracą. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. Doświadczenia zawodowe, jakie dotąd zebrałem, stawiają jednocześnie wyzwanie, by uważnie się im przyjrzeć i poddać próbie. Jest to krok ku głębszemu ich zrozumieniu, a może pozostawieniu niektórych doświadczeń na zawsze za sobą. Zarzewie może być okazją do podjęcia takiej próby. Wraz z Karoliną Brzęk i Joanną Kaczmarek chcemy się podzielić naszymi intuicjami i doświadczeniami wynikającymi z codziennej pracy w Studiu Kokyu i nad naszym nowym projektem „Halo?”.
Przemysław Błaszczak

Elementy warsztatów:

  • Trening wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem
  • Stado – bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, wzajemnemu słuchaniu w ruchu; podstawowy poziom tej praktyki nazywam strojeniem
  • Ciało poruszone – polega na długim (15–30 min) pozostawaniu w intensywnym ruchu, któremu towarzyszy muzyka; praktyka ta ma na celu kultywowanie najbardziej podstawowego poziomu ekspresji i szczerości
  • Trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji
  • Laboratorium ruchu, na które składają się:
    – Mechanika ciała – rozpoznawanie mechanizmów i fizycznych uwarunkowań naszego sposobu poruszania się oraz próba zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak i dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera
    – Mobilność – trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się
  • Improwizacja i tworzenie struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego
  • Praca z głosem, aktywacja rezonatorów, nauka tradycyjnych pieśni oraz rytmika i podstawy wiedzy o muzyce i fizyce dźwięku

Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej. Adresowane są do osób zainteresowanych pracą z ciałem i głosem, łączeniem fizycznego i wokalnego aspektu rzemiosła aktorskiego.

Więcej informacji: facebook.com/witajwmoimdomu

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwerturze i Anhellim. Wołaniu) oraz spektaklu Armine, Sister. Gra też w Mauzerze Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. W 2016 roku odbyła się premiera spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w jego reżyserii.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Meksyku. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Od 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Karolina-Brzek-autor-Anna-Duda-czbKarolina Brzęk jest tancerką i performerką. Pracuje jako aktorka w teatrze edukacyjnym dla dzieci (obecnie we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka). Ukończyła specjalność performans na kierunku kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, nowoczesnych form tanecznych oraz improwizacji w tańcu i ruchu. W latach 2014–2015 była jedną z organizatorek interdyscyplinarnego festiwalu tańca Rusza Festiwal we Wrocławiu. Od 2013 roku związana jest z Instytutem Grotowskiego jako uczestniczka programu badawczego BodyConstitution. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych z treningu tańca współczesnego, aikido, capoeiry, improwizacji teatralnej i tanecznej oraz teorii i praktyki performansu.

w2Joanna Kaczmarek jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pełen pasji pedagog.

Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Po debiucie w musicalu Piotruś Pan w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl The Hideout/Kryjówka). Prowadzi indywidualną pracę badawczą dotyczącą uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem. Autorka cyklu Harmonia wspólnego głosu realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Aktualnie pracuje nad swoją drugą płytą. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie” prezentowany w całym kraju, oraz Stypendium Twórczym MKiDN.

Cztery lata uczyła gry na skrzypcach w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Wałbrzychu. Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków.

W Studiu Kokyu prowadzimy działalność edukacyjno-badawczą. Naszej pracy przyświeca idea laboratorium teatralnego, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność. Zespołu, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido.

Studio Kokyu tworzy grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku i obecnie liczy czternastu członków, którzy pracują nad swoimi projektami podczas sesji tematycznych, treningów otwartych, sesji zespołowych oraz sesji indywidualnych z liderem, Przemysławem Błaszczakiem.

Więcej informacji: facebook.com/Studio-Kokyu

Galeria zdjęć