Aktualnie jesteś: Regula contra Regulam

Pokojówki

XIII otwarta sesja warsztatowa
Prowadzący: Raúl Iaiza
Gościnnie: Dawid Żakowski

7–13/10/2013 {poniedziałek–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Sesja w językach angielskim i włoskim

Pokojówki
Fot. Marianna Kulesza

Praca twórcza podczas sesji skupi się na dramacie Pokojówki Jeana Geneta oraz zjawisku teatru w teatrze.
Uczestnicy powinni zapoznać się z dramatem przed wzięciem udziału w sesji i, jeśli to możliwe, przynieść ze sobą tekst w swoim języku ojczystym.

Program sesji

  • trening fizyczny (ćwiczenia plastyczne, relacja dynamika–impuls, „rytmiczne ciało”, akrobatyka aktora, improwizacja w tańcu afrykańskim), trening wokalny (techniki oddychania i emisji głosu, rezonatory fizyczne, ćwiczenia wokalne, dynamiczne i agogiczne) oraz śpiew (śpiew jednogłosowy i chóralny, chironomia, techniki intonacji i modulacji dźwięku, relacja głos–ruch–przestrzeń);
  • praca twórcza: improwizacja i dynamiczne wykorzystanie przestrzeni, ćwiczenia kompozycyjne, kompozycja i dramaturgia aktora, ścieżka kreacji, techniki montażu.

Montaż końcowy, oparty na proponowanym tekście, zostanie zaprezentowany jako rezultat pracy.

Zajęcia w grupie będą odbywać się codziennie od 9:00 do 13:00 i od 15:00 do 19:00, praca indywidualna – w zależności od przebiegu sesji. Wieczorami odbywać się będą pokazy pracy, projekcje filmów i wykłady uzupełniające program pracy.

Wymagania
Prosimy uczestników o zabranie wygodnego ubrania do intensywnej pracy (w tym zapasowych koszulek) i nakolannika (jak do gry w siatkówkę). Każdy aktor powinien przygotować fragment Krwawych godów Federica Garcíi Lorki oparty na tekście bądź związany z jego głównym motywem. Wszyscy aktorzy powinni przynieść eleganckie kostiumy, w tym buty. Aktorów grających na instrumentach prosimy o wzięcie ich ze sobą.

Prezentacje pracy

  • Fugue on Training, pokaz pracy Raúla Iaizy, koprodukcja Regula contra Regulam Teatro i Nordisk Teaterlaboratorium
  • Faust Project, koprodukcja Regula contra Regulam Teatro oraz Residui Teatro (Hiszpania)
  • Teatr Jeana Geneta: widoczne i ukryte rewolucje, Raúl Iaiza

Więcej informacji: www.regulacontraregulam.eu

Raul-Iaiza-e1461742195748Raúl Alejandro Iaiza urodził się w 1964 roku w Kordobie w Argentynie. Reżyser teatralny i pedagog, z wykształcenia muzyk, założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Regula contra Regulam w Mediolanie (Włochy). Reżyser wszystkich spektakli Regula Teatro. W latach 2000–2012 był asystentem reżysera, Eugenia Barby, w Odin Teatret w Holstebro (Dania), pracował nad spektaklami: Sól (spektakl Roberty Carreri), Sen Andersena, Don Juan w piekle i Chroniczne życie. Od 2007 roku prowadzi w Instytucie Grotowskiego projekt edukacyjny Regula contra Regulam, obejmujący programy edukacyjne (otwarte sesje pracy) i badawcze (Regola dei Laudesi, Fugue on Training). W latach 1994–2011 dyrektor i reżyser wszystkich spektakli Teatro La Madrugada w Mediolanie, m.in. Sprawa Dantona, Suchą stopą, Erodiàs/Testori. W latach 1999–2013 krajowy koordynator artystyczny projektu Mus–’e Italia Onlus organizowanej w Międzynarodowej Fundacji Yehudi Menuhina w Brukseli.

Jako reżyser i pedagog regularnie współpracuje z wieloma instytucjami, teatrami i festiwalami na świecie, takimi jak: Diaspora/National Theatre of Scotland (Glasgow, 2008), Hooyong Performing Arts Centre (Korea Południowa, 2008–2010), Symposium Grotowski (Canterbury, Wielka Brytania, 2009), Universidad Nacional de Cordoba, Festiwal Mercosur (Argentyna, 2009), Comedia Cordobesa (Argentyna, 2012), zespół Pange Lingua (Szwajcaria, 2012/2013), festiwal Tiyatro Gunleri, Państwowy Teatr w Izmirze (Turcja, 2013), Teatr Shoshim (Rumunia, 2014), Tequiméxico/Bardo Teatro (Meksyk, 2014), Teatro Abadia (Madryt, Hiszpania, 2015–2016).

213 Regula, open session,IX.2008, phot.M.ZakrzewskiDawid Żakowski jest aktorem, reżyserem i pedagogiem teatralnym, współzałożycielem Stowarzyszenia Sztuka Nowa, w ramach którego prowadzi profesjonalne badania technik teatralnych i praktyki w dziedzinie międzynarodowej wymiany teatralnej.
W latach 1997–2007 współpracował z Piotrem Borowskim i Studium Teatralnym jako aktor i asystent reżysera. Brał udział w spektaklach Studium: Północ, Człowiek, Henryk. Hamlet. Hospital, z którymi występował m.in. w Paryżu, Lille, Berlinie, Dusseldorfie, Moskwie, Montevideo, Caracas, Belo Horizonte, Sao Paulo, Neapolu, Palermo, Florencji, Zurychu. Jako aktor współpracował również z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, NeTTeatre w Lublinie.
W ostatnich latach pracy twórczej realizuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym, w ramach których wyreżyserował m.in. spektakle: Sylwia:Medea, Moja wolność – Moja niepodległość, Warsaw: in Between, Mapy Pamięci, ARTYSTA. Mechanika ucieczki.
Jest współautorem dwóch projektów z zakresu edukacji artystycznej i kulturalnej, kierowanych do młodzieży: „W poszukiwaniu tożsamości” i „PODAJ DALEJ – teatralna platforma wymiany technik”.
Jako pedagog teatralny prowadzi stałe zajęcia dla studentów Teatru Baza w Warszawie i studentów aktor Studia Romy Gąsiorowskiej w Warszawie oraz dla młodzieży w Miejskim Ośrodku Kultury w Sochaczewie i CPK w dzielnicy Praga Południe w Warszawie.
Od 2008 roku współrealizuje również międzynarodowe projekty badawcze: „Drought” (Limassol–Warszawa), „Lift Off” (Berlin–Frankfurt–Warszawa), „Regula contra Regulam” (Mediolan–Wrocław–Warszawa), „If It was My Street” (Gorlitz–Rennes–Warszawa), „Taburopa” (Lizbona–Kolonia–Bruksela–Warszawa).