Aktualnie jesteś: Program podyplomowej samoformacji aktorskiej

Wszyscy=bogowie we krwi

Spektakl Teatru Układ Formalny na motywach Władcy much Williama Goldinga

Wszyscy=bogowie we krwi
Fot. Rafał Ogrodowczyk

„A ja pragnę ich wskrzesić i wybić od nowa” – Władca Much mógłby nucić słowa tej popowej piosenki na bezludnej wyspie, stwarzając kolejne rozdania historii świata. Swoje ołowiane żołnierzyki wyrwał z korzeniami ze szkolnej szatni, odmętów sieci albo sypialni na zielonej szkole. Z każdego miejsca i czasu, w którym młodzi ludzie mogą sami ustalać reguły gry. Doświadczać wolności, przetwarzać rzeczywistość i testować jej granice.

W pustej przestrzeni są tylko zagubieni chłopcy. Nie wiedzą, jak znaleźli się w tym miejscu, jak długo tu są i jak długo pozostaną. Wokół nie ma nikogo dorosłego, więc aby przetrwać, będą musieli oswoić siebie nawzajem i wyspę, która patrzy, bzyczy i gnije, śniąc złe sny. Jak w afrykańskich legendach – zanurzenie się w głąb interioru będzie niosło konsekwencje.

W sercu wyspy mieszka Władca Much, który nie jest żadnym bóstwem. Jego zabawki to chłopcy, wśród których podobno nie ma żadnych dziewczynek, choć Simon może mieć inne zdanie. Z czasem Ralf przestanie poznawać Jacka, którego bladą twarz pokryje maska z czerwonej glinki i węgla. Od tej pory nie tylko las będzie polował na Jacka, lecz także Jack będzie polował na las. Tom, który wcale nie jest przezywany Prosiaczkiem, to wszystko przewidział, ale kto by słuchał grubego astmatyka, gdy las szumi marzenia o potędze.

Teatr Układ Formalny powstał z inicjatywy studentów i absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Filii we Wrocławiu, wspartej przez studentów Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Muzycznej. Grupę scementowała realizacja spektaklu N.I.M (2015). Po jego premierze zespół postanowił kontynuować pracę i skupić się na tworzeniu teatru dla tych, którzy rzadko są zauważani przez twórców głównego nurtu. Kolejnym wspólnym spektaklem był #enterorestes w reżyserii Grzegorza Grecasa, na podstawie tekstu Agnieszki Nasierowskiej. Przedstawienie powstało w ramach Konkursu im. Jana Dormana, zorganizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, pod opieką Stowarzyszenia Artystów „Bliski Wschód”. Był to spektakl adresowany do publiczności licealnej, połączony z warsztatami dla młodzieży. W sezonie 2015/2016 wystawiono go ponad 30 razy w liceach w całej Polsce. Wkrótce potem zespół zdecydował się na dłuższą współpracę i nazwał kolektyw Układem Formalnym. Pierwszą wspólną premierą była Matka Courage krzyczy, spektakl przystosowany do odbioru przez osoby głuche, nagrodzony Tukanem OFF na 37. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Kolejne przedstawienie, Kosmetyka Wroga, zdobyło Grand Prix XXIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych PRO CONTRA w Szczecinie. W latach 2015–2016 pięciu członków Układu Formalnego uczestniczy w „Programie podyplomowej samoformacji aktorskiej”, organizowanym przez Instytut Grotowskiego i PWST Filię we Wrocławiu w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Artyści wierzą, że teatr może być narzędziem realnej zmiany, dlatego chcą podejmować tematy trudne i poszukiwać nowych form wyrazu łączących ich doświadczenia teatralne, plastyczne i warsztat lalkarski.

Więcej informacji: facebook.com/ukladformalny

Reżyseria: Grzegorz Grecas
Tekst: Agnieszka Nasierowska, na motywach Władcy much Williama Goldinga
Scenografia: Alex Aleksiejczuk
Występują: Przemysław Furdak, Jerzy Górski, Paulina Mikuśkiewicz, Adam Michał Pietrzak, Kacper Pilch (gościnnie)
Kierownik produkcji: Piotr Melchior Torchała
Premiera: 27 listopada 2016, IX Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu
Czas trwania: 90 minut
Spektakl w języku polskim dla widzów od 16 roku życia

Spektakl powstał w ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizowanego przez Instytut Grotowskiego we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego Filią we Wrocławiu.

Galeria zdjęć