Aktualnie jesteś: Studio Matejka

Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu

Praca w toku Studia Matejka

10–12/11/2017 {piątek–niedziela} 19:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

15–16/12/2017 {piątek–sobota} 19.00 
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Bilety: od 30 PLN. Szczegółowe informacje o zakupie biletów na stronie projektu Studia Matejka pod adresem wspieramkulture.pl.
Bilety dostępne na pół godziny przed rozpoczęciem pokazu.

Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu
Fot. Karol Budrewicz

Jestem zmęczona. Wściekle zmęczona, ale nie mogę spać.
Jestem głodny. Wściekle głodny, ale nie mogę jeść.
Są dni, kiedy miałabym ochotę wyjść i kogoś pobić, kogo się da, zrobić coś złego, kogoś zamordować. Są dni, kiedy miałbym ochotę wziąć giwerę i wszystkich powystrzelać, wszystkich, rozumiesz? Żeby nikt nie został żywy, rozumiesz?
Ale potem zastanawiam się, co by mi to dało?
A co by ci to dało? Nic. I tyle? Tyle.
Ale ochoty nikt Ci nie odbierze…

Podczas pracy nad spektaklem Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu chcemy dotknąć źródeł osobistej złości, która rodzi się w wyniku opresji. Czy jest nią przemoc fizyczna, psychiczna czy polityczna – powoduje sprzeciw i związany z nim rosnący gniew. Staramy się przyjrzeć temu momentowi, w którym gniew nie może być już dłużej tłumiony, w którym nie da się pozostawać dobrze wychowanym, grzecznym, biernym – w oczekiwaniu na ratunek z zewnątrz. Szukamy tej właśnie iskry, która uruchamia motor zmiany. Przyglądamy się jej. Obracamy ze wszystkich stron, rozkładamy na czynniki pierwsze, analizujemy. Do momentu, w którym sami nie możemy dłużej nie ulec jej sile. Dajemy się porwać tej energii, która mając ogromną zdolność burzenia, musi znaleźć swoje ujście, żeby zrobić miejsce na budowanie Nowego. Czy to możliwe, żeby wyrażanie złości służyło słusznym celom? Czy gniew może pracować na usługach miłości?

Podczas pokazu pracy w toku, bazującego na treningu fizycznym, skupimy się na  relacji łączącej widza z aktorem, dlatego zachęcamy odbiorów do wyrażenia własnych opinii i wrażeń oraz zapraszamy do dyskusji dotyczącej odbioru opracowanego materiału.

 

Wściekły człowiek na wspieramkulture.pl

Jako Fundacja Studio Matejka co roku staramy się zdobywać dofinansowanie na naszą działalność, wnioskując o środki w wielu programach ministerialnych i samorządowych. W zeszłym sezonie złożyliśmy rekordową liczbę aplikacji. Niestety, tylko w jednym projekcie na dziesięć otrzymaliśmy wystarczającą liczbę punktów, aby uzyskać dotację. Dlatego zdecydowaliśmy się zorganizować publiczną zbiórkę na realizację spektaklu Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu w akcji crowdfundingowej na stronie Wspieram Kulturę. Naszym celem jest stworzenie wszystkim osobom zaangażowanym w przedstawienie podstawowych warunków do pracy twórczej. Zebrane pieniądze chcemy przeznaczyć na honoraria dla realizatorów i twórców spektaklu, elementy scenografii, kostiumy, refundację kosztów podróży dla artystów z międzynarodowego zespołu, promocję oraz pokrycie kosztów organizacyjno-realizacyjnych przedsięwzięcia. Premiera spektaklu Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu, planowana na kwiecień 2018, odbędzie się tylko z Waszym wsparciem! Dołączcie się do naszej akcji na Wspieram Kulturę.

Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej, współpracujące z Instytutem Grotowskiego. W swojej pracy Studio odwołuje się do tradycji teatru fizycznego, działa na pograniczu różnych gatunków performatywnych, technik treningu aktora/tancerza, między indywidualną ekspresją a zbiorowym rezonansem. Traktuje istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności oraz włączając swoje odkrycia do powstającej pracy.

Język twórczy Studia nie powiela współczesnych trendów, wykorzystujących elementy tańca połączone z teatrem dramatycznym, ale jest narzędziem do wejścia w głąb, w ciało i głos człowieka-aktora, w przestrzeń intuicyjnego dialogu.

Poza pracą badawczą Studio prowadzi regularnie warsztaty z małym zespołem performerów, opracowuje system pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizuje projekty artystyczne i społeczne, tworzy autorskie spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki.

Więcej informacji: facebook.com/studiomatejkastudiomatejka.com

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

W 2012 roku wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme çaThe Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival.

W 2012–2013 roku wyreżyserował następujące przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014). W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją. Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Reżyseria, choreografia: Matej Matejka
Tekst i dramaturgia: Małgorzata Szczerbowska, Marek Gluziński, Matej Matejka
Występują: Marek Gluziński, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Natalia Drozd, Umut Sevgül, Tomáš Wortner, Deniz Atlı, Danny Kearns, Metehan Kayan
Muzyka: The Kurws
Języki: polski, angielski, czeski, turecki
Czas trwania: 90 min

Premiera planowana jest na koniec kwietnia 2018.

Bilety: od 30 PLN. Szczegółowe informacje o zakupie biletów na stronie projektu Studia Matejka pod adresem wspieramkulture.pl
Bilety dostępne na pół godziny przed rozpoczęciem pokazu.
Kontakt: angryman@studiomatejka.com