Aktualnie jesteś: Studio Matejka

Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu

Premiera spektaklu Studia Matejka

Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu
Fot. Karol Budrewicz

Jestem zmęczona. Wściekle zmęczona, ale nie mogę spać.
Jestem głodny. Wściekle głodny, ale nie mogę jeść.
Są dni, kiedy miałabym ochotę wyjść i kogoś pobić, kogo się da, zrobić coś złego, kogoś zamordować.
Są dni, kiedy miałbym ochotę wziąć giwerę i wszystkich powystrzelać, wszystkich, rozumiesz? Żeby nikt nie został żywy, rozumiesz?
Ale potem zastanawiam się, co by mi to dało?
A co by ci to dało? Nic. I tyle? Tyle.
Ale ochoty nikt Ci nie odbierze…

Spektakl Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu dotyka źródeł osobistego gniewu, zrodzonego w wyniku lęku przed opresją. Czy są to opresja fizyczna, psychiczna czy polityczna, gniew narasta i powoduje opór wobec wszystkiego, co z nim związane. W chwili, gdy nie można pozostać grzecznym, uprzejmym ani biernym w oczekiwaniu na ratunek z zewnątrz, mała iskra zapala motor zmiany. Badamy tę iskrę ze wszystkich stron, rozkładamy na czynniki pierwsze, analizujemy. Gniew niczym zakaźna infekcja tropi swe ofiary, bez względu na to, po której stoisz stronie. Czy słuszny cel może zostać osiągnięty za pomocą gniewu? Czy można okazać troskę przez gniew? Czy może on zrodzić miłość? Chcemy stworzyć spektakl będący wentylem bezpieczeństwa, polem próby, sprawdzianem naszych reakcji. Chcemy dać głos wszystkim wkurwionym, bez cenzury politycznej, moralnej i obyczajowej.

Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej, współpracujące z Instytutem Grotowskiego. W swojej pracy Studio odwołuje się do tradycji teatru fizycznego, działa na pograniczu różnych gatunków performatywnych, technik treningu aktora/tancerza, między indywidualną ekspresją a zbiorowym rezonansem. Traktuje istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności oraz włączając swoje odkrycia do powstającej pracy.

Język twórczy Studia nie powiela współczesnych trendów, wykorzystujących elementy tańca połączone z teatrem dramatycznym, ale jest narzędziem do wejścia w głąb, w ciało i głos człowieka-aktora, w przestrzeń intuicyjnego dialogu.

Poza pracą badawczą Studio prowadzi regularnie warsztaty z małym zespołem performerów, opracowuje system pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizuje projekty artystyczne i społeczne, tworzy autorskie spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki.

Więcej informacji: facebook.com/studiomatejkastudiomatejka.com

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Mieszka we Wrocławiu. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy).

Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

Wyreżyserował m.in. przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), The Web i BOI.

W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath).

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, The Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją.

Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Reżyseria, choreografia: Matej Matejka
Scenariusz: Matej Matejka, Marek Gluziński
Występują: Marek Gluziński, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Natalia Drozd, Umut Sevgül, Tomáš Wortner, Deniz Atlı, Danny Kearns, Metehan Kayan
Muzyka: Kurws
Światła: Maciej Mądry
Kostiumy: Simela Ziota
Koordynacja: Ewelina Sochacka
Języki: polski, angielski, czeski, turecki
Premiera: 19 kwietnia 2018
Czas trwania: 150 min