Aktualnie jesteś: Warsztaty

VoiceLAB. Warsztaty pracy z głosem

Warsztaty Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego

pt.–niedz. 4–6/09/2020; 9–11/10/2020
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

W językach polskim i angielskim

VoiceLAB. Warsztaty pracy z głosem
Fot. Conrado Krivochein

„Głos jest najwrażliwszym instrumentem aktora, o wiele wrażliwszym od ciała”.

VoiceLAB to laboratorium pracy z głosem. Nawiązując do tradycji zamkniętych studiów teatralnych, w tym Teatru Laboratorium, badających kompleksowość sztuki aktora, VoiceLAB proponuje pracę laboratoryjną w całej jej dogłębności, koncentrującą się na jednym jej elemencie – najbliższym, swoistym, najbardziej charakterystycznym i intymnym.

Podejście laboratoryjne pozwala uczestnikom sięgać daleko w głąb istoty własnego głosu, nie zatrzymując się na powierzchowności podyktowanej zazwyczaj celami związanymi z prezentacją. Pogłębiona praca z głosem pozwala lepiej poznać ten instrument i uzyskać nad nim większą kontrolę. Pozwala na spokojny i dogłębny proces poznawania własnego głosu, jego anatomii i psychologii. Dzięki takiej pracy możemy odkrywać pełen jego potencjał.

Trzon VoiceLAB-u stanowi praca z muzyką polifoniczną. Muzyka jest jednak tylko pretekstem do zadawania pytań i poszukiwań na bardzo wielu płaszczyznach. Skupiamy się dużo bardziej na wymiarze wertykalnym utworów, chcąc wydobyć z każdej harmonii maksimum brzmienia. Każdy interwał traktujemy jako jednostkę niosącą znaczenia: określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikroopowieści, a więc stawiające przed wykonawcą wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania w działanie wokalne. Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, chcemy wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu.

W pracy nad materiałem wielogłosowym będziemy dążyć do sytuacji, w której każdy głos śpiewany będzie samodzielnie przez jedną osobę. Wiemy, że taki model pracy jest bardzo dużym wyzwaniem.

Pracując z oddechem, współbrzmieniem i wibracją, a także ze skojarzeniami i wyobraźnią, chcemy wyposażyć uczestników w subiektywny klucz do osiągnięcia obiektywnych celów. Poprzez praktykę chcemy rozpoznawać i przyglądać się naszym problemom i kwestiom, które stanowią dla nas wyzwanie, i tylko poprzez praktykę szukać ich rozwiązań.

VoiceLAB nie jest jednak laboratorium zamkniętym. Skupioną pracę laboratoryjną chcemy konfrontować z formułą zadań wykonawczych: prób otwartych, pokazów pracy i mikrokoncertów – po to, by wychodzić poza nasze strefy komfortu, oswajać się z tym, co znajduje się poza nimi, i dowiedzieć się czegoś więcej o głosie – jak zmienia się pod wpływem tego, że jest słuchany.

Nasza praca dotykać będzie następujących zagadnień:

  • Przygotowanie ciała i oddechu – będziemy skupiać się na tym, jak uzyskać i utrzymać właściwą postawę ciała, która najbardziej sprzyja oddechowi oraz głosowi. Szczególną uwagę poświęcimy otwieraniu rejonu klatki piersiowej i ramion oraz uelastycznianiu kręgosłupa, w ten sposób ciało będzie gotowe na świadomą pracę z oddechem. Praca ze świadomym rozluźnieniem pozwoli nam zrozumieć mechanizmy powstawania wibracji w ciele.
  • Współbrzmienie jako wibracja – dźwięk jest drganiem fal rozchodzących się w powietrzu. Ten fizyczny aspekt (namacalność dźwięku) jest istotny dlatego, że pomaga w dostrojeniu dźwięków wchodzących w skład harmonii. Człowiek być może nie jest w stanie określić częstotliwości dudnień właściwych dla danej harmonii, tak jak robią to elektroniczne przyrządy, jakimi posługują się np. stroiciele fortepianów, ale zapamiętuje stany (emocje, skojarzenia, stopień napięcia), jakie wywołuje w nim określone współbrzmienie – i potrafi te stany przywołać i powtórzy. W takim podejściu, traktując dźwięk jako wibrację, będziemy też pracować z poszczególnymi rezonatorami.
  • Tekst jako wibracja – wibracja powietrza wzbudzona przez głos sama w sobie zawiera znaczenie/ładunek dramaturgiczny, dlatego zdarza nam się podążać za brzmieniem tekstu mówionego w obcym dla nas języku. Chcemy badać energię brzmienia tekstu mówionego, niezwiązaną stricte ze znaczeniem słów tego tekstu bądź jego interpretacją.
  • Polifonia – materiał trzygłosowy stanowi wyzwanie, bo struktura oddechów, moc głosu i jego barwa musi być podporządkowana muzycznej całości, na którą składają się także pozostałe dwa głosy. W naszym podejściu skupiać się będziemy na fizycznej relacji dźwięków, a nie zadowalać się jednoczesnym zaśpiewaniem trzech osobnych linii.

Sesje będą obejmowały zarówno zajęcia indywidualne, jak i pracę w grupie i próby otwarte. Pierwsza sesja służy wyłonieniu uczestników całego programu.

Praca indywidualna, a w szczególności otwarta prezentacja, pozwala poddać umiejętności wypracowane w zamkniętym laboratorium ważnej próbie. Sprawdzając swój głos w taki sposób, dowiadujemy się o nim najwięcej.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: Ewangelie dzieciństwa“, Cesarskie cięcie”, Anhelli. Wołanie” oraz Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”,  a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera.

Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022  ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.

 

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Harmonogram zajęć

pt.–niedz. 4–6/09/2020
Warsztaty rekrutacyjne prowadzone przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego

pt.–niedz. 9–11/10/2020
I zamknięta sesja pracy prowadzona przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego

 

Godziny: piątki 17:00–19:00, soboty 10:00—13:00 i 15:00–17:00, niedziele 10:00–14:00