Troas

Spektakl Teatru Andra

6–7/04/2018 {piątek–sobota} 19:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Bilety: 20 PLN

Troas
Fot. Lefteris Tsinaris

Spektakl Troas ma wydźwięk mocno antywojenny. Występujące w nim postacie to mityczni bohaterowie wojny trojańskiej: Priam, Hektor i Astyanaks – posłańcy tych, którzy walczą. Dimitris Dimitriadis umieszcza akcję przedstawienia w nieokreślonym czasie, pisząc w prologu: „Tego spektaklu nie należy grać jako manifestu politycznego czy teatru dokumentalnego, ale raczej jako symboliczny poemat naszych wojennych czasów”.

Troas to tryptyk – trzy monologi w trzech częściach. W pierwszej Priam, Hektor i Astyanaks opowiadają o tym, jak żyli wojną. W drugiej każdy bohater mówi, wcielając się w jednego z dwóch pozostałych. W trzeciej Troas przemawia wszystkimi trzema głosami, które łączą się w jeden głos, obejmujący trzy pokolenia wstecz, który pod koniec spektaklu przenosi sztukę na poziom katharsis.

Trzej bohaterowie, trzy pokolenia, trzy okresy w twórczości Sofoklesa – ojciec, syn i wnuk. Trzy znaczące postaci mityczne i trzy żyjące obecnie istoty ziemskie dochodzą do zgody, uznając prawdę o wojnie. Że one same są wojną i bez wojny nie byłyby tym, kim są. Uznanie tego faktu staje się pierwszym krokiem do tego, by stali się ludźmi. Nawet teraz, gdy są martwi. Priam/Hektor/Astyanaks stanowią całość, pełną kompozycję, w której pierwszym i ostatnim słowem jest wojna.
Dimitris Dimitriadis

Teatr Andra powstał w sierpniu 2016 roku. Jego założeniem jest pielęgnowanie artystycznego i twórczego dialogu między tureckimi, greckimi a polskimi artystami w dziedzinie sztuk performatywnych. Siedziba grupy znajduje się w Stambule. Pierwszy projekt Teatru Andra, Troas, został zrealizowany po rezydencji w Stambule (2016) przy wsparciu Kadıköy Theatron. Spektakl był prezentowany w Kadıköy Theatron jako przedstawienie repertuarowe, w DasDas Theatre oraz na festiwalach, m.in. na Festiwalu Antycznego Dramatu i Polityki w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach i na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Ankarze.

Alexandra Kazazou urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Należała do zespołu Studia Matejka, współpracującego z Instytutem Grotowskiego, w którym przygotowała spektakl solowy „Charmolypi” wyreżyserowany przez Mateja Matejkę. Spektakl ten od 2012 roku prezentowała w Polsce, Belgii, Rosji, Grecji, Turcji, USA oraz Szkocji. Podczas sześcioletniego pobytu w Polsce współpracowała jako aktorka z grupą teatralną Odra Ensemble, była współinicjatorką Jubilo Project oraz wykładała antyczną tragedię grecką na Uniwersytecie Wrocławskim. W swoich badaniach naukowych skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo – która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtangi. W 2014 roku wyreżyserowała w ramach „Monosytuacji 2” spektakl Anny Krotoskiej „Linatendu” (Instytut Grotowskiego); współreżyserowała z grupą Theatre Under The Tree spektakl „Borders” (Stambuł); stworzyła kreację Mirandy w spektaklu „STORM” w reżyserii Anny-Heleny McLean, liderki grupy Moon Fool (Londyn); pracowała jako asystentka reżysera Mateja Matejki nad spektaklem „Harmonia Przeciwstawień. Polska”. W styczniu 2015 roku zagrała tytułową rolę w spektaklu „KassendER” w reżyserii Io Voulgaraki przygotowanym w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji 3”. W 2016 roku w ramach Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu przygotowała spektakl solowy „Insenso” w reżyserii Pertosa Sevastikoglou. Obecnie prowadzi warsztaty aktorskie na całym świecie.

W 2016 roku, z Karolem Jarkiem, Keremem Karaboğą, Salihem Ustą i Cemem Yiğit Üzümoğlu, założyła Teatr Andra i wyreżyserowała spektakle „Troas” (2016) oraz „Salto” (2018). W 2017 roku zagrała Medeę w spektaklu Teatru Tehnis, wystawionym na zamówienie Festiwalu w Epidauros w Grecji. Wykłada aktorstwo w Szkole Teatralnej w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach, a także w Wyższej Prywatnej Szkole Aktorskiej „Dilos” w Atenach.

Dimitris Dimitriadis urodził się w 1944 roku w Salonikach. W latach 1963–1968 studiował na kierunkach teatralnym i filmowym w Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion (INSAS) w Brukseli. W 1968 roku w Théâtre de la Commune d’Aubervilliers w Paryżu po raz pierwszy wystawiono jego sztukę Cena buntu na czarnym rynku w reżyserii Patrice’a Chéreau. Po powrocie do Grecji, od 1971 roku, profesjonalnie zajmuje się tłumaczeniami prozy i dramatów, m.in. takich autorów jak: Kostas Axelos, Honoré de Balzac, Maurice Blanchot, Georges Bataille, Georges Courteline, Jean Genet, Witold Gombrowicz, Bernard-Marie Koltès, Gérard de Nerval, Molière, Pierre Drieu la Rochelle, Jean-Paul Sartre, William Szekspir, Tennessee Williams, a także Ajschylos („Oresteja”) i Eurypides („Fenicjanki”, „Hippolytos uwieńczony”, „Helena”, „Ifigenia w Taurydzie”). W 1978 roku Dimitriadis debiutował poematem „Umieram jako kraj”. W 1980 wydał zbiór poezji „Katalogi I–IV”. Oprócz powieści i poezji pisze dramaty, m.in.: „Nowy kościół krwi” (1983), „Ogłuszanie zwierząt przed ubojem” (2000), „Zapomnienie i cztery inne monologi” (2002), „Ewangelizacja Kasandry” (2009), „Cywilizacja – kosmiczna tragedia” (2013). Jego twórczość została przetłumaczona na języki: francuski, hiszpański, portugalski, niemiecki, włoski oraz rumuński. Dimitriadis uznawany jest za jednego z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy greckich.

Fot. Karol JarekKarol Jarek ukończył filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako fotograf współpracował między innymi z Instytutem Grotowskiego, Teatrem ZAR, Roger Bernat/FFF, Studiem Matejka, Teatrem Pieśń Kozła, Jubilo Project, Moon Fool i Teatrem Andra. Jego prace były wystawiane między innymi w Neue Neue Galerie (documenta 14, Kassel), Muzeum Współczesnym Wrocław, galerii ArtBrut, Instytucie Grotowskiego oraz w Teatrze Pieśń Kozła. Obecnie fotograf Teatru Narodowego w Atenach. Pracuje również w teatrze jako reżyser świateł. Zaprojektował światła do: „Charmolypi” (Instytut Grotowskiego, 2013; spektakl był grany w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Grecji, Belgii, Rosji, Turcji i na Cyprze), „Linatendu” (Instytut Grotowskiego, 2014) i „KassandER” (Instytut Grotowskiego, 2015). W 2014 roku pracował także nad dwoma pokazami pracy: „Borders” Theatre Under The Tree (Stambuł) oraz „Storm” Moon Fool (Londyn). Od 2016 roku zaprojektował światła do przedstawień: „Insenso”, „Loula”, „Orlando” (Ateny) oraz „Troas”, „Medea” i „Salto” (Turcja).

Reżyseria: Alexandra Kazazou
Scenariusz: Dimitris Dimitriadis
Występują: Kerem Karaboğa, Salih Usta, Cem Üzümoğlu, Maja Sivasankaran Nair
Scenografia, projekt świateł: Karol Jarek
Muzyka: Nefeli Stamatogiannopoulou, Petros Malamas
Dźwięk: Stelios Koupetoris
Asystenci reżysera: İpek Seyalıoğlu, Mertcan Semerci
Wsparcie techniczne: Didem Kırış, İpek Seyalıoğlu
Premiera: 2 grudnia 2016, Kadıköy Theatron, Stambuł, Turcja
Język: turecki z angielskimi napisami
Czas trwania: 50 min
Jedna ze scen (do 5 minut) odbywa się w kompletnej ciemności. W spektaklu wykorzystano głośny dźwięk.

Galeria zdjęć