Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Studio Matejka

Regularne treningi Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę i członków zespołu Studio Matejka, Natalię Drozd, Aleksandrę Kugacz-Semerci, Mertcana Semerci

Studio Matejka
Fot. Renata Etanowski

Trening otwarty Studia Matejka skierowany jest do tancerzy, aktorów i osób zainteresowanych treningiem fizycznym, szukających sprawdzonych już narzędzi budowania osobistej wypowiedzi artystycznej. Za pomocą autorskiego systemu pracy uczestnicy będą mogli odkrywać nowe możliwości własnego ciała, docierać do osobistego języka komunikacji pozawerbalnej, przeżywać radość płynącą z dzielenia się oraz wspólnego doświadczania. Trening fizyczny, przemyślany jako proces, umożliwi im przekroczenie samych siebie, opuszczenia strefy komfortu oraz wyjście poza własne nawyki ruchowe.

Trening obejmuje następujące elementy:

  • Rozwój wrażliwości oraz umiejętności słuchania partnera i grupy
  • Rozbudzenie ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Przekształcenie elementów treningu fizycznego w kreatywną improwizację
  • Kreowanie ruchu – indywidualnie, z partnerem (partnerowanie) oraz w grupie
  • Świadoma praca z podłogą (floor work, uziemienie, upadki)
  • Uczenie się i tworzenie struktur choreograficznych/kombinacji
Matej Matejka

Matej Matejka to wieloletni praktyk teatru i twórca, reżyser teatru fizycznego, zdobywca wielu nagród, specjalizujący się w wyzwalaniu kreatywności ciała, co znajduje odzwierciedlenie w jego nauczaniu i reżyserowaniu. Najnowsze projekty Mateja to m.in. dyrektor ruchu w przedstawieniu „Macbeth” Flabbergast Theatre (Assembly Roxy – Edinburgh Fringe) oraz współreżyseria spektakli „Prayers for a Hungry Ghost” (Barbican Centre) i „Promised Land” (Bloomsbury Festival) Saksi Bisou w Wielkiej Brytanii. Urodzony i wychowany w Czechosłowacji, obecnie mieszka w Polsce. W latach 2000–2005 był aktorem i trenerem ruchu w Farm in the Cave Studio w Pradze, a od 2005 do 2018 roku pracował jako aktor i trener ruchu w Teatrze ZAR we Wrocławiu. Współtworzył takie spektakle jak „Sonety ciemnej miłości”, „Sclavi: Pieśń emigranta”, „Anhelli: Wołanie” i „Cesarskie Cięcie: Próby o samobójstwie”, za które z zespołami otrzymał nagrody Herald Angel i Total Theatre na festiwalu w Edynburgu w 2006 i 2012 roku. Jest założycielem i liderem Studio Matejka – studia badawczego i kompanii teatralnej pod auspicjami Instytutu Grotowskiego, w ramach którego zrealizował szereg przedstawień teatralnych, krótkometrażowych filmów oraz performansów interaktywnych, m.in. „Niezręczne szczęście czyli wszystko, czego nie pamiętam o spotkaniu z tobą”, „Charmolypi”, projekty site-specific, takie jak „Angry Man: Variations in Defense of Anger”, nominowany do nagrody The Best OFF 2018/2019 w Polsce. Matej wyreżyserował siedem krótkometrażowych filmów, w tym „PeIMG_J.Matejkaaradise”, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego na festiwalu Los Angeles International Underground Film Festival w 2013 roku oraz Conflict of Apathy” na festiwalu Nudance w Bratysławie w 2014 roku. Od 2020 roku jest aktorem w serialu „Na dobre i na złe”. Od 2019 roku jest certyfikowanym coachem i od 2021 roku certyfikowanym bio masażystą. Obecnie przygotowuje szereg spektakli w Anglii, na Słowacji i w Czechach, prowadzi zajęcia mistrzowskie dla aktorów i tancerzy na uniwersytetach na całym świecie.

Więcej informacji: matejmatejka.com

Fot. Matej MatejkaNatalia Drozd jest tancerką, performerką i animatorką kultury. Edukację taneczną rozpoczęła w wieku sześciu lat, uczyła się baletu, hip-hopu, tańca współczesnego, improwizacji, technik floor work i GAGA. W 2016 roku ukończyła Państwową Pomaturalną Szkołę Animatorów Kultury (SKiBA) we Wrocławiu na specjalizacji pantomima. Od dwóch lat praktykuje taniec współczesny pod kierunkiem Tomka Pomersbacha. Uczestniczyła w wielu warsztatach w kraju i za granicą, które prowadzili m.in.: Maëva Berthelot, Iván Pérez Avilés, Chloé Beillevaire, Erez Zohar, Micheal Getman, Peyman Fallahian Sichani, Maciej Kuźmiński, Natalia Iwaniec. Na początku 2017 roku rozpoczęła współpracę ze Studiem Matejka. W lipcu 2017 roku brała udział w spektaklu site-specific w Pałacu w Gorzanowie, Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja, w ramach programu Tandem Studia Matejka i tureckiego kolektywu Budalasultan z Izmiru.

Fot. Gabriel AlmagroAleksandra Kugacz-Semerci ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, jest aktorką, performerką. Pracuje w Studiu Matejka. Współtworzy Teatr Studio Czyczkowy kierowany przez Jerzego Weltera. Uczestniczyła m.in. w programie stażowym Teatru ZAR oraz w pracy z Anatolijem Wasiljewem w ramach programu Masters in Residence w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie w 2013 roku miała miejsce premiera jej autorskiego spektaklu „Wyjścia”, inspirowanego współczesną historią i kulturą Rumunii. Z zespołem Studio Matejka brała udział w tworzeniu spektaklu site-specific o tytule „Harmonia przeciwstawień. Polska” (2014) oraz w realizacji filmu „No More Heroes” (2016). W latach 2015 i 2016 w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała projekt inspirowany powojennymi losami mieszkańców dawnego Breslau, którego efektem był monodram „Być u siebie”, projekt był współrealizowany z Towarzystwem Kultury Czynnej w ramach projektu „Nad rzeką czasu”. Wraz z Fundacją Jubilo współtworzyła projekt „Ukryte miasta” oraz spektakl „Czarna noc. Biały dzień”. Brała udział w pokazie „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w ramach programu Tandem realizowanego przez Studio Matejka z tureckim kolektywem artystycznym Budalasultan z Izmiru (2016). Współtworzy spektakl „Wściekły człowiek” (2017–2018) przygotowywany przez Studio Matejka. Prowadzi warsztaty teatralne i z emisji głosu z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Fot. Karol JarekMertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Uniwersytecie Bilkent na Wydziale Muzyki, Sztuk Scenicznych i Teatru. Pracował w Narodowych Teatrach w Ankarze i w Stambule, współpracował również z Tatbikat Sachnesi w Ankarze jako menadżer sceny i operator świateł. Jako aktor wystąpił w ponad dwudziestu sztukach teatralnych i tanecznych. Pasjonuje się ruchem i treningiem. Trenuje brazylijskie Ju Jitsu. Uczestnik programu edukacyjnego Bojowy Partnering. Mieszka w Polsce, od 2016 roku na stałe współpracuje ze Studiem Matejka, aktywnie uczestniczy w projektach i warsztatach zespołu. Brał udział w projektach i warsztatach pod kierownictwem lidera grupy Mateja Matejkę oraz współtworzył projekt zatytułowany „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (2017-2018). Wziął również udział w projekcie „Suffering: On Our Perception of Pain” (2017) zespołu Alkemisterna z siedzibą w Geoteborgu pod kierownictwem Cecilii Lagerström. Nawiązał również współpracę z Teatrem Chorea z Łodzi, gdzie wystąpił w spektaklu „2.0.4.5. Metaphysical mini-opera” (2018) w reżyserii Tomasza Rodowicza. Od 2018 roku Mertcan Semerci pracuje jako aktor w Teatrze ZAR, gdzie brał udział w przedstawieniach takich jak „Medee”, „Anhelli: Skowyt”, i współtworzył spektakl zatytułowany „Nobody Meets Nobody”. W 2022 roku został uhonorowany nagrodą „Super Diament” przez Prezydenta Miasta Wrocławia.

 

Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej, współpracujące z Instytutem Grotowskiego. W swojej pracy Studio odwołuje się do tradycji teatru fizycznego, działa na pograniczu różnych gatunków performatywnych, technik treningu aktora/tancerza, między indywidualną ekspresją a zbiorowym rezonansem. Traktuje istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności oraz włączając swoje odkrycia do powstającej pracy.

Język twórczy Studia nie powiela współczesnych trendów, wykorzystujących elementy tańca połączone z teatrem dramatycznym, ale jest narzędziem do wejścia w głąb, w ciało i głos człowieka-aktora, w przestrzeń intuicyjnego dialogu.

Poza pracą badawczą Studio prowadzi regularnie warsztaty z małym zespołem performerów, opracowuje system pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizuje projekty artystyczne i społeczne, tworzy autorskie spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki.

Więcej informacji: facebook.com/studiomatejka

Galeria zdjęć