Aktualnie jesteś: Studio Matejka

The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me

(Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną)
Spektakl Anthony′ego Nikolcheva

The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me
Fot. Karol Jarek

Tragedia dla jednego aktora o komedii sprzedaży wywołanej recesją.

Mężczyzna. Sprzedawca. Orfeusz z wyobraźni Dostojewskiego i koszmaru Witkacego sprzedający ludziom niepotrzebny produkt w czasach, gdy nie mają nic. Jego życie toczy się monotonnym rytmem – jedno na ziemi, drugie pod ziemią. Ale nagle wszystko się zmienia. Mężczyzna usiłuje nawiązać kontakt ze sobą i z innymi, ruszając do schizofrenicznego walca nad przepaścią kryzysu gospodarczego.

Jakie jest nasze przeznaczenie?

Gdy nie udaje nam się osiągnąć celu spełniającego nasze wyobrażenie o tym, jak powinno wyglądać nasze życie, nawiedza nas choroba. To właśnie spotyka sprzedawcę, który miota się, wykonując bezsensowną, trywialną pracę; pracę, która jest dla niego niemal jedynym źródłem poczucia własnej wartości, określa jego egzystencję. Zmagając się z samotnością, do której powraca każdego dnia po pracy, ukrywa się za fasadą automatycznie odgrywanej roli sprzedawcy. Staje się trybem w maszynie, a jego kontakty z ludźmi sprowadzają się do manipulacji sprzedaje abonament telewizji satelitarnej – zasłonę, za którą może się ukryć zarówno on, jak i jego klienci. W końcu traci pracę, stając w obliczu nieskończonej samotności, którą skrywała dotychczas mechaniczna rutyna pogoni za sukcesem.
Wtedy pojawia się też kobieta, która przechodzi co wieczór za oknem sutereny mężczyzny…
W umyśle bohatera rodzi się świadomość klęski, która rośnie jak nowotwór. Z każdym krokiem, który oddala go od tego, co, jak mniemał, jest jego przeznaczeniem (wciąż nieokreślonym), mężczyzna zatraca zdolność zejścia z obranej drogi.
Jaka choroba nawiedza nas, gdy nie zdołamy zbudować poczucia własnej wartości, wypełnić naszego przeznaczenia? I jak wówczas żyć?

Tragizm Willy’ego Lomana polegał na tym, że nic, w co wierzył ani czego dokonał nie nadało jego życiu sensu. Tragizm bezimiennego bohatera The Echoes… pojawia się wcześniej, odkrywa on bezsens swojego życia, zanim dostanie szansę dokonania czegoś, stania się kimś. Szokująco aktualny temat.

nytheatre.com

Anthony Nikolchev pochodzi z Kalifornii. Aktor, dramaturg, uzyskał licencjat z teatru i bioetyki na Uniwersytecie Wesleyan (USA), gdzie studiował u Jurija Kordonskiego, ucznia Lwa Dodina. Jako dramatur i krytyk teatralny współpracuje z czasopismem „Indie Theater Now” oraz „The St. Petersburg Theatre Journal”. Spektakle, w których występował lub które zrealizował prezentowane były w Nowym Jorku, Chicago, Los Angeles, a także w Niemczech, Rosji, Armenii i Polsce. Od 2009 roku pracuje w USA i we Wrocławiu, początkowo występował z spektaklem solowym, następnie pracował we Wrocławskim Teatrze Lalek, obecnie jest członkiem Studia Matejka. Laureat licznych wyróżnień. Dwukrotnie otrzymał nagrodę w kategorii najlepszy aktor na Festiwalu Teatralnym „United Solo” w Nowym Jorku, za spektakle Look, What I Don’t Understand (2011) oraz The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me (2012), a także nagrodę dla najlepszego aktora na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Niezależnych w Los Angeles za rolę w filmie krótkometrażowym Pearadise (2012). Stypendysta TCG/ITI Travel Grant oraz Mid-Atlantic Artist International Grant.

IMG_J.MatejkaMatej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Od 2006 roku mieszka we Wrocławiu, gdzie współpracował z Instytutem Grotowskiego oraz Teatrem ZAR. Prowadził liczne warsztaty na 5 kontynentach i w 28 państwach, m.in. w Skandynawii, Szwajcarii, Indiach, Chinach, Korei Południowej, Kanadzie, USA i Ameryce Południowej.

Jako aktor Teatru ZAR, Matej wystąpił w spektaklach „Anhelli. Wołanie” oraz „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012).

Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany „Sclavi/Pieśń Emigranta” (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Wyreżyserował m.in. przedstawienia: „Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną” (wspólnie z Yurim Kordonskim), „The Woman Decomposed”, „Charmolypi” oraz „Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań” (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), „The Web” i „BOI”.

Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: „Pearadise”, „Life While You Wait”, „Twenty Second Street”, „Juste comme ça”, „The Desire”, „The Mess”, „Conflicts of Apathy” (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). „Pearadise” zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific „Harmonia Przeciwstawień. Polska” w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu tańca,  teatru, psychofizycznej ekspresji i strukturalnej stylizacji.

Rozwinął różne cykle warsztatów: „Budzenie słuchającego ciała”, „Sprzeczności”, „Zmienna droga do działania”, „Taniec podobieństw”. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.
Więcej informacji: matejmatejka.com

Występuje: Anthony Nikolchev
Reżyseria: Matej Matejka i Jurij Kordinskij
Kierownictwo techniczne: Gema Galiana
Światła: Jack Carr
Premiera: 4 listopada 2012
Czas trwania: 50 minut
Za inspirację posłużyły zebrane przez Anthonego Nikolcheva informacje na temat życia i pracy sprzedawców podczas największej recesji w USA oraz The Strongest of the Strange Charlesa Bukowskiego, Notatki z podziemia Dostojewskiego oraz Listy do Bronisława Malinowskiego i filozofia Stanisława Ignacego Witkiewicza.
W języku angielskim
Spektakl prezentowany w ramach cyklu małych form teatralnych „Monosytuacje”

Galeria zdjęć