Aktualnie jesteś: Studio Matejka

The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me

(Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną)
Spektakl Anthony′ego Nikolcheva

The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me
Fot. Karol Jarek

Tragedia dla jednego aktora o komedii sprzedaży wywołanej recesją.

Mężczyzna. Sprzedawca. Orfeusz z wyobraźni Dostojewskiego i koszmaru Witkacego sprzedający ludziom niepotrzebny produkt w czasach, gdy nie mają nic. Jego życie toczy się monotonnym rytmem – jedno na ziemi, drugie pod ziemią. Ale nagle wszystko się zmienia. Mężczyzna usiłuje nawiązać kontakt ze sobą i z innymi, ruszając do schizofrenicznego walca nad przepaścią kryzysu gospodarczego.

Jakie jest nasze przeznaczenie?

Gdy nie udaje nam się osiągnąć celu spełniającego nasze wyobrażenie o tym, jak powinno wyglądać nasze życie, nawiedza nas choroba. To właśnie spotyka sprzedawcę, który miota się, wykonując bezsensowną, trywialną pracę; pracę, która jest dla niego niemal jedynym źródłem poczucia własnej wartości, określa jego egzystencję. Zmagając się z samotnością, do której powraca każdego dnia po pracy, ukrywa się za fasadą automatycznie odgrywanej roli sprzedawcy. Staje się trybem w maszynie, a jego kontakty z ludźmi sprowadzają się do manipulacji sprzedaje abonament telewizji satelitarnej – zasłonę, za którą może się ukryć zarówno on, jak i jego klienci. W końcu traci pracę, stając w obliczu nieskończonej samotności, którą skrywała dotychczas mechaniczna rutyna pogoni za sukcesem.
Wtedy pojawia się też kobieta, która przechodzi co wieczór za oknem sutereny mężczyzny…
W umyśle bohatera rodzi się świadomość klęski, która rośnie jak nowotwór. Z każdym krokiem, który oddala go od tego, co, jak mniemał, jest jego przeznaczeniem (wciąż nieokreślonym), mężczyzna zatraca zdolność zejścia z obranej drogi.
Jaka choroba nawiedza nas, gdy nie zdołamy zbudować poczucia własnej wartości, wypełnić naszego przeznaczenia? I jak wówczas żyć?

Tragizm Willy’ego Lomana polegał na tym, że nic, w co wierzył ani czego dokonał nie nadało jego życiu sensu. Tragizm bezimiennego bohatera The Echoes… pojawia się wcześniej, odkrywa on bezsens swojego życia, zanim dostanie szansę dokonania czegoś, stania się kimś. Szokująco aktualny temat.

nytheatre.com

Anthony Nikolchev pochodzi z Kalifornii. Aktor, dramaturg, uzyskał licencjat z teatru i bioetyki na Uniwersytecie Wesleyan (USA), gdzie studiował u Jurija Kordonskiego, ucznia Lwa Dodina. Jako dramatur i krytyk teatralny współpracuje z czasopismem „Indie Theater Now” oraz „The St. Petersburg Theatre Journal”. Spektakle, w których występował lub które zrealizował prezentowane były w Nowym Jorku, Chicago, Los Angeles, a także w Niemczech, Rosji, Armenii i Polsce. Od 2009 roku pracuje w USA i we Wrocławiu, początkowo występował z spektaklem solowym, następnie pracował we Wrocławskim Teatrze Lalek, obecnie jest członkiem Studia Matejka. Laureat licznych wyróżnień. Dwukrotnie otrzymał nagrodę w kategorii najlepszy aktor na Festiwalu Teatralnym „United Solo” w Nowym Jorku, za spektakle Look, What I Don’t Understand (2011) oraz The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me (2012), a także nagrodę dla najlepszego aktora na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Niezależnych w Los Angeles za rolę w filmie krótkometrażowym Pearadise (2012). Stypendysta TCG/ITI Travel Grant oraz Mid-Atlantic Artist International Grant.

Matej Matejka

Matej Matejka to wieloletni praktyk teatru i twórca, reżyser teatru fizycznego, zdobywca wielu nagród, specjalizujący się w wyzwalaniu kreatywności ciała, co znajduje odzwierciedlenie w jego nauczaniu i reżyserowaniu. Najnowsze projekty Mateja to m.in. dyrektor ruchu w przedstawieniu „Macbeth” Flabbergast Theatre (Assembly Roxy – Edinburgh Fringe) oraz współreżyseria spektakli „Prayers for a Hungry Ghost” (Barbican Centre) i „Promised Land” (Bloomsbury Festival) Saksi Bisou w Wielkiej Brytanii. Urodzony i wychowany w Czechosłowacji, obecnie mieszka w Polsce. W latach 2000–2005 był aktorem i trenerem ruchu w Farm in the Cave Studio w Pradze, a od 2005 do 2018 roku pracował jako aktor i trener ruchu w Teatrze ZAR we Wrocławiu. Współtworzył takie spektakle jak „Sonety ciemnej miłości”, „Sclavi: Pieśń emigranta”, „Anhelli: Wołanie” i „Cesarskie Cięcie: Próby o samobójstwie”, za które z zespołami otrzymał nagrody Herald Angel i Total Theatre na festiwalu w Edynburgu w 2006 i 2012 roku. Jest założycielem i liderem Studio Matejka – studia badawczego i kompanii teatralnej pod auspicjami Instytutu Grotowskiego, w ramach którego zrealizował szereg przedstawień teatralnych, krótkometrażowych filmów oraz performansów interaktywnych, m.in. „Niezręczne szczęście czyli wszystko, czego nie pamiętam o spotkaniu z tobą”, „Charmolypi”, projekty site-specific, takie jak „Angry Man: Variations in Defense of Anger”, nominowany do nagrody The Best OFF 2018/2019 w Polsce. Matej wyreżyserował siedem krótkometrażowych filmów, w tym „PeIMG_J.Matejkaaradise”, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego na festiwalu Los Angeles International Underground Film Festival w 2013 roku oraz Conflict of Apathy” na festiwalu Nudance w Bratysławie w 2014 roku. Od 2020 roku jest aktorem w serialu „Na dobre i na złe”. Od 2019 roku jest certyfikowanym coachem i od 2021 roku certyfikowanym bio masażystą. Obecnie przygotowuje szereg spektakli w Anglii, na Słowacji i w Czechach, prowadzi zajęcia mistrzowskie dla aktorów i tancerzy na uniwersytetach na całym świecie.

Więcej informacji: matejmatejka.com

Występuje: Anthony Nikolchev
Reżyseria: Matej Matejka i Jurij Kordinskij
Kierownictwo techniczne: Gema Galiana
Światła: Jack Carr
Premiera: 4 listopada 2012
Czas trwania: 50 minut
Za inspirację posłużyły zebrane przez Anthonego Nikolcheva informacje na temat życia i pracy sprzedawców podczas największej recesji w USA oraz The Strongest of the Strange Charlesa Bukowskiego, Notatki z podziemia Dostojewskiego oraz Listy do Bronisława Malinowskiego i filozofia Stanisława Ignacego Witkiewicza.
W języku angielskim
Spektakl prezentowany w ramach cyklu małych form teatralnych „Monosytuacje”

Galeria zdjęć