Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Taniec podobieństw – tradycje we mnie

Warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę, Sama Alty’ego i członków Studia Matejka

22/09 – 1/10/2017 {piątek–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
W języku angielskim

Zapisy do 17 września

Taniec podobieństw – tradycje we mnie
Fot. Karol Jarek

Jak głęboko możemy zbliżyć się do siebie samych przez taniec? Jak często uświadamiamy sobie, że powtarzamy to, co przekazali nam rodzice, dziadkowie i starsze pokolenia? Być może nieświadomie poruszamy się jak nasze matki, dotykamy jak nasi dziadkowie… Czy do ich muzyki tańczylibyśmy tak, jak oni kiedyś? A jak oni tańczyliby do muzyki, której słuchamy dzisiaj? Podczas warsztatów spróbujemy dotrzeć do zapisanych w nas śladów tradycji.

Intensywna praca fizyczna pozwoli nam wkroczyć w intymny proces obejmujący wspomnienia i percepcje zarówno naszego życia, jak i naszych przodków. Będziemy łączyć historie prawdziwe z fikcyjnymi, dążąc do znalezienia równowagi między wyobraźnią a rzeczywistością, prawdą a zmyśleniem. To okazja dla tych, którzy pragną przekraczać kolejne osobiste granice i szukać sposobów, jak wykorzystać zdobytą wiedzę przy tworzeniu działań teatralnych i unikalnych form opowieści. Warsztaty są adresowane do wszystkich chętnych, niezależnie od posiadanego doświadczenia w domenach teatru i ruchu.

Jak bardzo możemy zbliżyć się do siebie samych przez taniec? Jak często uświadamiamy sobie, że powtarzamy to, co przekazali nam rodzice, dziadkowie i starsze pokolenia? Być może nieświadomie poruszamy się jak nasze matki, dotykamy jak nasi dziadkowie… Czy do ich muzyki tańczylibyśmy tak, jak oni kiedyś? A jak oni tańczyliby do muzyki, której słuchamy dzisiaj? Podczas zajęć spróbujemy dotrzeć do zapisanych w nas śladów tradycji.

W cyklu warsztatów „Taniec podobieństw” odwołujemy się do tańców ludowych i związanych z nimi pieśni. Ta bogata tradycja stanie się również punktem wyjścia do wspólnej podróży. Skonfrontujemy je z elementami naszego postmodernistycznego społeczeństwa. Co może powstać z ich połączenia? Szerokie spektrum dziedzictwa kulturowego, które uczestnicy wniosą ze sobą, stworzy przestrzeń do wzajemnego spotkania. Ciało i głos wzrastać będą tam we własnej swobodzie i ograniczeniach, w spontaniczności i schematach, w chaosie i uporządkowaniu, prowadząc do głębszego zrozumienia samych siebie.

Zajmiemy się:

  • Osobistymi refleksjami na temat własnych tradycji
  • Współczesnymi i dawnymi kodami kulturowymi ruchu i dźwięku
  • Tradycjami (tańca, ruchu i śpiewu), z których wywodzą się uczestnicy
  • Zanikającymi praktykami, rytuałami i zawodami

Uczestnicy sesji poznają elementy:

  • Środowisko pracy, które cechują szacunek i koncentracja
  • Budowanie osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
  • Wrażliwość i słuchanie w relacji z partnerem i grupą
  • Rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Fizyczność i jej relacje z głosem
  • Przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
  • Kompozycja fizycznych struktur

Warsztaty skierowane są do zawodowych aktorów i tancerzy, którzy prowadzą poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej, odczuwają potrzebę swobodnej, a jednocześnie starannie prowadzonej pracy z ciałem, tańcem i ruchem.

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

W 2012 roku wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme çaThe Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival.

W 2012–2013 roku wyreżyserował następujące przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014). W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją. Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Fot. ze zbiorów prywatnychSam Alty jest tancerzem, muzykiem, aktorem, piosenkarzem, tekściarzem oraz multiinstrumentalistą z Nowej Zelandii. Ukończył Dartington College of Arts na kierunku kompozycji muzycznej oraz studia aktorskie MA in Acting (Teatr Pieśń Kozła/Manchester Metropolitan University). Współpracował w ramach różnych projektów m.in. z The Royal Opera House, Giffords Circus, Oily Cart i Peut-Etre Theatre. Występował jako solista i członek Orchestry Pirouette. Stworzył własną metodę pracy na podstawie technik teatralnych, medytacyjnych i sztuk walki oraz własnych doświadczeń autora piosenek i performera. Pracuje z aktorami i tancerzami, a także małymi dziećmi. Praktykuje ki-aikido, kontakt improwizację i capoeirę. W 2015 roku wydał swój pierwszy minialbum, Heart Song, który spotkał się z pozytywną reakcją słuchaczy, co skłoniło go do nagrania debiutanckiego albumu (2016).

Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, w historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą obecnie sala teatralna, sale studyjne i kwatery.

Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt
2650 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki do 30 maja)
3300 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki między 1 czerwca a 1 września)
3750 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki w dniach 2–17 września)
2080 PLN (dla osób, które uczestniczyły w warsztatach w poprzednich latach bądź wezmą udział w sesjach w 2017 roku: Sprzeczności i/lub Zmienna droga do działania; zgłoszenia do 22 lipca).

Opłata obejmuje noclegi, transport z Wrocławia do Brzezinki oraz wyżywienie przez cały okres sesji warsztatowej.

Galeria zdjęć