Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Taniec podobieństw – tradycje we mnie

Warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę i członków Studia Matejka

Najbliższe warsztaty:

26/08 – 5/09/2018
{niedziela–środa}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

W języku angielskim
Zapisy do 20 sierpnia

Taniec podobieństw – tradycje we mnie
Fot. Karol Jarek

Jak bardzo możemy zbliżyć się do siebie samych przez taniec? Jak często uświadamiamy sobie, że powtarzamy to, co przekazali nam rodzice, dziadkowie i starsze pokolenia? Być może nieświadomie poruszamy się jak nasze matki, dotykamy jak nasi dziadkowie… Czy do ich muzyki tańczylibyśmy tak, jak oni kiedyś? A jak oni tańczyliby do muzyki, której słuchamy dzisiaj? Podczas zajęć spróbujemy dotrzeć do zapisanych w nas śladów tradycji.

Obecnie obserwujemy przesadną koncentrację na idealnym ciele. Ciało stało się niemal najważniejszym zjawiskiem XXI wieku; nagie ciało, piękne ciało, perfekcyjne ciało mierzone w numerach… Nie chodzi tylko o posiadanie idealnego ciała, potrzeba perfekcjonizmu wpływa na wszystkie sfery życia. Zainspirowani tymi tematami, chcemy poddać je refleksji podczas pracy twórczej, odnosząc się jednocześnie do ideałów naszych przodków.

W cyklu warsztatów „Taniec podobieństw” odwołujemy się do tańców ludowych i związanych z nimi pieśni. Ta bogata tradycja stanie się również punktem wyjścia do wspólnej podróży. Skonfrontujemy je z elementami naszego postmodernistycznego społeczeństwa. Co może powstać z ich połączenia? Szerokie spektrum dziedzictwa kulturowego, które uczestnicy wniosą ze sobą, stworzy przestrzeń do wzajemnego spotkania. Ciało i głos wzrastać będą tam we własnej swobodzie i ograniczeniach, w spontaniczności i schematach, w chaosie i uporządkowaniu, prowadząc do głębszego zrozumienia samych siebie.

Zajmiemy się:

  • Osobistymi refleksjami na temat własnych tradycji
  • Współczesnymi i dawnymi kodami kulturowymi ruchu i dźwięku
  • Tradycjami (tańca, ruchu i śpiewu), z których wywodzą się uczestnicy
  • Zanikającymi praktykami, rytuałami i zawodami

Uczestnicy sesji poznają elementy:

  • Środowisko pracy, które cechują szacunek i koncentracja
  • Budowanie osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
  • Wrażliwość i słuchanie w relacji z partnerem i grupą
  • Rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Fizyczność i jej relacje z głosem
  • Przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
  • Kompozycja fizycznych struktur

Warsztaty skierowane są do zawodowych aktorów i tancerzy, którzy prowadzą poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej, odczuwają potrzebę swobodnej, a jednocześnie starannie prowadzonej pracy z ciałem, tańcem i ruchem.

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Mieszka we Wrocławiu. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy).

Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

Wyreżyserował m.in. przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), The Web i BOI.

W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath).

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, The Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją.

Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej, współpracujące z Instytutem Grotowskiego. W swojej pracy Studio odwołuje się do tradycji teatru fizycznego, działa na pograniczu różnych gatunków performatywnych, technik treningu aktora/tancerza, między indywidualną ekspresją a zbiorowym rezonansem. Traktuje istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności oraz włączając swoje odkrycia do powstającej pracy.

Język twórczy Studia nie powiela współczesnych trendów, wykorzystujących elementy tańca połączone z teatrem dramatycznym, ale jest narzędziem do wejścia w głąb, w ciało i głos człowieka-aktora, w przestrzeń intuicyjnego dialogu.

Poza pracą badawczą Studio prowadzi regularnie warsztaty z małym zespołem performerów, opracowuje system pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizuje projekty artystyczne i społeczne, tworzy autorskie spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki.

Więcej informacji: facebook.com/studiomatejkastudiomatejka.com

Koszt

2600 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki do 30 czerwca)
3200 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki między 1 lipca a 20 sierpnia)
2200 PLN (dla osób, które uczestniczyły w warsztatach w poprzednich latach bądź wezmą udział w sesjach w latach 2017–2018: Sprzeczności, Zmienna droga do działania i/lub Taniec podobieństw; zgłoszenia do 14 dni przede rozpoczęciem warsztatów).

Opłata obejmuje noclegi, transport z Wrocławia do Brzezinki oraz wyżywienie przez cały okres sesji warsztatowej.

Gwarancją rezerwacji miejsca jest uiszczenie opłaty po otrzymaniu od organizatorów potwierdzenia uczestnictwa w warsztatach.

Prosimy wypełnić kartę zgłoszenia oraz wysyłać CV na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona.

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Galeria zdjęć