Aktualnie jesteś: Warsztaty / Actor’s Hub

Taniec butō

Warsztaty prowadzone przez Daisuke Yoshimoto, w asyście Megumi Wasaka

22–26/10/2018 {poniedziałek–piątek} 10:00–14:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 5 października
W języku japońskim z tłumaczeniem na język angielski

Taniec butō
Fot. Joanna Stoga

Uważam, że warsztaty butō nie są konieczne, ponieważ butō to obnażenie własnego życia. Tańczę tylko swoje życie. (…) Nie uczę butō. Robimy trening razem z kimś zainteresowanym, improwizujemy i wtedy opowiadam, co mi się podobało, jak można inaczej próbować itd. Aby odkryć własny taniec, potrzeba czasu, ale jeśli uparcie się dąży, to można to osiągnąć. W pracy z młodymi osobami staram się, żeby mnie nie naśladowali.
Daisuke Yoshimoto

Praca z Daisuke może być próbą odkrycia siebie, odtajnienia siebie, ukazania tego, co nie zawsze uświadomione. Niezależnie, czy dąży się do własnego butō, czy pójdzie się w zupełnie innym kierunku, warsztaty z Daisuke Yoshimoto są niewątpliwie ważnym doświadczeniem.

Fot. Karol JarekDaisuke Yoshimoto ukończył specjalizację scenograficzną na kierunku sztuka na Wydziale Teatru na Uniwersytecie Nihon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował i współtworzył spektakle z największymi twórcami butō, m.in. z Kazuo Ohno (jako menadżer przy Argentynie, 1977 i Mojej matce, 1981).

Pierwsze przedstawienie butō Głowa kobiety ptaka przygotował w 1983 roku. Występował w wielu krajach, np. w Austrii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, na Ukrainie i Węgrzech, we Włoszech i USA. Wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując swoje spektakle Eros i Tanatos (2004) oraz Ruiny ciała (2008), m.in. w Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie oraz Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego). W 1997 roku pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butō, którego pomysłodawcą i realizatorem był Ośrodek Grotowskiego. W 2003 roku współpracował z Teatrem ZAR w ramach projektu „Ewangelie dzieciństwa”, tańcząc w spektaklu Łazarz. W roku 2010 wspólnie z Jackiem Ostaszewskim i grupą Osjan wystąpił w Teatrze Wielkim Operze Narodowej ze spektaklem Ruiny ciała, a także na czterdziestolecie zespołu na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

W 2012 roku podczas II Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy” wystąpił we Wrocławiu w swoim spektaklu Kiokatabira ciała, prezentowanym również w 2016 roku w ramach projektu BodyConstitution, a w 2017 roku podczas Festiwalu Butō w Sapporo.

W 2013 roku po raz pierwszy przedstawił na wrocławskim placu Solnym akcję Świadek w ramach projektu „Armine, Sister” Teatru ZAR. W listopadzie 2014 roku wystąpił z Ritsuko Takahashim w Pałacu Aranburu w Tolosie w Hiszpanii, a w 2015 roku w performansie w ramach „Armine, Sister” na pl. św. Elżbiety we Wrocławiu oraz w przedstawieniu NO MAN w reżyserii Tomasza Bazana prezentowanym w krakowskiej Cricotece i w Lublinie.

Megumi Wakasa Mer (ur. 1987, Japonia) poznała Daisuke Yoshimoto w 2009 roku, odtąd prowadzi własną działalność artystyczną. Zrealizowała bardzo różniące się od siebie przedstawienia solowe Kara no yume i Hodokeru-yuki. Obecnie jest członkinią zespołu Tenku Yoran (Butō – kołyska przestrzeni). Z zespołem Aiko Obana uczestniczy w długoletnim projekcie „Tokikatachi”.

„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.

Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.

Koszty:

Pojedyncze warsztaty: 400 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty w październiku: 600 PLN
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 PLN

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 5 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Galeria zdjęć