Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Studio Kokyu

Regularne treningi prowadzone przez Przemysława Błaszczaka w asyście Karoliny Brzęk oraz członków Studia Kokyu

Harmonogram zajęć od 2 października do 18 grudnia 2017:
poniedziałki 18:00–20:30
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Studio Kokyu
Fot. Damian Borowiec

Zajęcia Studia Kokyu obejmują trening indywidualny, partnerski i grupowy. Praca nad tymi trzema aspektami treningu pozwala rozwijać siebie w działaniu, rozpoznawać własne schematy, nawyki, ograniczenia i przekraczać je w sposób metodyczny, świadome i czujne. Praca oparta jest na głębokim słuchaniu i słyszeniu siebie w kontakcie z partnerem, jak i działaniu w grupie wieloosobowej.

Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych treningiem fizycznym oraz jego zastosowaniem w rzemiośle aktorskim i innych praktykach performerskich.

Elementy treningu:

  • Trening Kokyu, wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem
  • Stado, bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, wzajemnemu słuchaniu w ruchu; podstawowy poziom tej praktyki nazywam strojeniem
  • Ciało poruszone – polega na długim (15–30 min) pozostawaniu w intensywnym ruchu, któremu towarzyszy muzyka; praktyka ta ma na celu kultywowanie najbardziej podstawowego poziomu ekspresji i szczerości
  • Trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji
  • Laboratorium ruchu, na które składają się: mechanika ciała – rozpoznawanie mechanizmów i fizycznych uwarunkowań naszego sposobu poruszania się oraz próba zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak również dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera); mobilność – trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się; praca z elementami aikido – praca z przewrotami, upadkami, kontakt z podłogą, pogłębianie relacji partner – przeciwnik, dźwignie i rzuty jako inna forma partnerstwa; ćwiczenia koordynacyjne na bazie technik posługiwania się bronią jo (kij) i boken (drewniany miecz japoński)
  • Improwizacja i tworzenie struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego

Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej. Obowiązuje wygodny strój do pracy (długie spodnie, bluza z długimi rękawami), najlepiej bez dużych, metalowych elementów (guziki, zamki, itp.).

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Aktor, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo.

Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR, prowadzonego przez Jarosława Freta przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwerturze i Anhellim. Wołaniu) oraz spektaklu Armine, Sister.

Gra też w Mauzerze Heinera Müllera (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku) w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji.

W Instytucie Grotowskiego zagrał z Alexandrą Kazazou w 2015 roku w spektaklu KassandER na podstawie tekstu Dymitrisa Dymitriadisa w reżyserii Io Voulgaraki, a w ramach projektu „Flores en las Cunetas” (Kwiaty przydrożne) wyreżyserował spektakl o tym samym tytule, w którym wystąpiła Maite Tarazona. Obecnie kontynuuje projekt „Flores en las Cunetas”, poświęcony zaginionym i ofiarom wojny domowej w Hiszpanii w pierwszej połowie XX wieku. We wrześniu 2016 roku w ramach Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat odbyła się premiera spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w jego reżyserii.

Z Nini Julią Bang założył platformę warsztatową Objęcia. Dialogi przez ciało i głos (Embraces. Dialogues through Voice and Body). Prowadził warsztaty w Polsce, m.in. we Wrocławiu, w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Opolu, i za granicą, m.in. we Francji, w Hiszpanii, Anglii, Norwegii, USA i Indiach.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego. Od jesieni 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT).

Karolina-Brzek-autor-Anna-Duda-czbKarolina Brzęk jest tancerką i performerką. Pracuje jako aktorka w teatrze edukacyjnym dla dzieci (obecnie we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka). Ukończyła specjalność performans na kierunku kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, nowoczesnych form tanecznych oraz improwizacji w tańcu i ruchu. W latach 2014–2015 była jedną z organizatorek interdyscyplinarnego festiwalu tańca Rusza Festiwal we Wrocławiu. Od 2013 roku związana jest z Instytutem Grotowskiego jako uczestniczka programu badawczego BodyConstitution. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych z treningu tańca współczesnego, aikido, capoeiry, improwizacji teatralnej i tanecznej oraz teorii i praktyki performansu.

Harmonogram zajęć od 2 października do 18 grudnia 2017:
poniedziałki 18:00–20:30
Zajęcia odbywają się w językach angielskim i polskim.

Koszt: 25 PLN (1 zajęcia), 100 PLN (5 zajęć), 200 PLN (11 zajęć)

Szczegółowe pytania na temat treningów prosimy wysyłać na adres fund.zarzewie@gmail.com.