Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Studio Kokyu

Prowadzący: Przemysław Błaszczak w asyście Karoliny Brzęk oraz członków Studia Kokyu

Studio Kokyu
Fot. Damian Borowiec

Zajęcia Studia Kokyu obejmują trening indywidualny, partnerski i grupowy. Praca nad tymi trzema aspektami treningu pozwala rozwijać siebie w działaniu, rozpoznawać własne schematy, nawyki, ograniczenia i przekraczać je w sposób metodyczny, świadome i czujne. Praca oparta jest na głębokim słuchaniu i słyszeniu siebie w kontakcie z partnerem, jak i działaniu w grupie wieloosobowej.

Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych treningiem fizycznym oraz jego zastosowaniem w rzemiośle aktorskim i innych praktykach performerskich.

Elementy treningu:

  • Trening Kokyu, wypracowany w ramach prowadzonej przez Przemysława Błaszczaka ścieżki w Studiu Dwóch Ścieżek – precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem
  • Stado, bieg na kontakt – służy budowaniu grupy, wzajemnemu słuchaniu w ruchu; podstawowy poziom tej praktyki nazywam strojeniem
  • Ciało poruszone – polega na długim (15–30 min) pozostawaniu w intensywnym ruchu, któremu towarzyszy muzyka; praktyka ta ma na celu kultywowanie najbardziej podstawowego poziomu ekspresji i szczerości
  • Trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i na subtelnych relacjach związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz relacjami poprzez inne fizyczne kanały komunikacji
  • Laboratorium ruchu, na które składają się: mechanika ciała – rozpoznawanie mechanizmów i fizycznych uwarunkowań naszego sposobu poruszania się oraz próba zmiany nawykowych form ruchu poprzez świadomą pracę indywidualną, jak również dzięki zaufaniu i wsłuchaniu w partnera); mobilność – trening fizyczny ukierunkowany na odkrywanie niecodziennych sposobów poruszania się; praca z elementami aikido – praca z przewrotami, upadkami, kontakt z podłogą, pogłębianie relacji partner – przeciwnik, dźwignie i rzuty jako inna forma partnerstwa; ćwiczenia koordynacyjne na bazie technik posługiwania się bronią jō (kij-włócznia) i bokken (drewniany miecz japoński)
  • Improwizacja i tworzenie struktur działań, mogących posłużyć jako zalążek materiału scenicznego

Treningi mają charakter intensywnej pracy fizycznej.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Fot. Krzysztof WinciorekKarolina Brzęk jest tancerką i aktorką fizyczną. Ukończyła Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne i Społeczne na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. W latach 2013–2019 związana z Instytutem Grotowskiego – najpierw jako uczestniczka programu badawczego „BodyConstitution”, potem asystentka w laboratorium treningu fizycznego aktora Studia Kokyu. Brała udział i współtworzyła projekty z zakresu teatru fizycznego, tańca współczesnego, performansu i teatru edukacyjnego, m.in. „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm” (Instytut Grotowskiego, 2016), „OR ID” (Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, 2017), „Performans międzygatunkowy” (2019), „MAPA” (2018–2019), „Siłaczka” (instalacja performatywna, 2019).Od 2019 roku współpracuje z reżyserem Grzegorzem Grecasem i dramaturżką ruchu Małgorzatą Rostkowską, angażując się w projekty teatralne związane z kulturą Głuchych i polskim językiem migowym. Jako performerka współtworzyła „Migawki z Wrocławia” (2019) oraz „W dwóch językach polskich” (spektakl grany w języku polskim i polskim języku migowym, 2020).