Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Wielka? Reforma? Teatru?
Warsztaty prof. Dariusza Kosińskiego dla grupy roboczej w ramach OUP
12/01/2013 {sobota}
Sala Kinowa
Przedmiotem warsztatów będzie wspólna lektura tzw. studium o Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego, której celem będzie ukazanie złożoności i wielowymiarowości teatru, o jakim myślał i jaki chciał praktykować jego autor. Szczególnym zamiarem i przedmiotem dyskusji będzie właśnie praktyka teatralna, nie tyle wyczytana i zrekonstruowana na podstawie tekstu, ile – wyobrażona i zainspirowana przezeń. Zgodnie z kluczową dla Wyspiańskiego figurą labiryntu, nie będziemy dążyć do odkrycia i zdefiniowania trasy i wyrysowania mapy, ale pozwolimy sobie na mnożenie dróg, włóczęgę i błądzenie.
Uczestnicy warsztatów proszeni są o przeczytanie całości Hamleta Stanisława Wyspiańskiego, najlepiej w wydaniu krytycznym: Stanisław Wyspiański: Hamlet, [w:] tegoż: Dzieła zebrane, redakcja zespołowa pod kierownictwem Leona Płoszewskiego, t. 13, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1961, lub w wydaniu z serii „Biblioteka Narodowa” (s. I, nr 225) w opracowaniu Marii Prussak.
Dariusz Kosiński
jest profesorem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, od roku 2019 pracuje w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej (kierownik Pracowni Kultury Polskiej na Świecie). W latach 2010–2013 dyrektor programowy Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, a następnie, do grudnia 2018 zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Najważniejsze publikacje: „Polski teatr przemiany” (Wrocław 2007), „Teatra polskie. Historie”, (Warszawa 2010), „Teatra polskie. Rok katastrofy” (Warszawa 2012). Ostatnio wydał dwie monografie o wczesnych przedstawieniach Teatru 13 Rzędów „Grotowski. Profanacje” (Wrocław 2015) i „Farsy-misteria” (Wrocław 2018), zbiór esejów „Performatyka. W(y)prowadzenia” (Kraków 2016) oraz książkę „Uciec z «Wesela»” (Kraków 2019) poświęconą Stanisławowi Wyspiańskiemu. Od jesieni 2016 stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym” jako krytyk teatralny i publicysta. Od 2021 wraz z Katarzyną Woźniak prowadzi wydawnictwo Żywosłowie.