Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Pole gry – scena walki

Warsztaty Studia Kokyu
Prowadzący: Przemysław Błaszczak

Najbliższe warsztaty:

17–18/02/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
Zapisy do 10 lutego
24–25/03/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
21–22/04/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
19–20/05/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
23–24/06/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Pole gry – scena walki
Fot. Tobiasz Papuczys

W ramach cyklu warsztatów zawierających elementy aikido będziemy się koncentrować na trzech podstawowych aspektach treningu: indywidualnym, partnerskim oraz grupowym. Poprzez pracę z technikami wywodzącymi się ze sztuk walki dokonamy praktycznej redefinicji siebie wobec własnego ciała, partnera oraz sytuacji grupowej. 

Trening indywidualny

Spróbujemy rozpoznać siebie za pomocą internal martial arts. Punktem wyjścia jest mierzenie się ze sobą i swoimi ograniczeniami – zarówno fizycznymi, jak i tymi o charakterze psychologicznym/mentalnym. Jak możemy stać się świadkiem swojego działania i czujnym obserwatorem oraz jakiego rodzaju materiału może nam taka perspektywa dostarczyć? Czego możemy dowiedzieć się od siebie dzięki zanurzeniu w treningu? Na trening indywidualny składać się będzie także nauka padów, przewrotów i innych sposobów przemieszczania się właściwych dla aikido. 

Trening z partnerem

Partner, który jest przeciwnikiem. Sytuacja, która dominuje w podejściu do partnera w klasycznym treningu teatralnym, opiera się na poczuciu zaufania i bezpieczeństwa. Co jednak stanie się, gdy nasz partner wywołuje w nas nieufność i staje się potencjalnym źródłem zagrożenia? Aikido pozwala na kontakt z partnerem, który z jednej strony budzi w nas ostrożność, a jednocześnie „użycza” siebie, swego ciała, byśmy mogli dokonywać postępów i odkryć. Partner jako przyjaciel i przeciwnik. Tori i uke. W relacji z partnerem postępujemy w aikido zawsze według określonego – znanego obu stronom – scenariusza, więc aby fizycznie sprowokować sytuację konfliktu potrzebne jest coś, co burzy tę „bezpieczną układankę”. Używając modeli wywodzących się z japońskich sztuki walki, będziemy w praktyczny sposób pytać, jak odnaleźć balans pomiędzy tym, co znane i bezpieczne, a tym, co nieznane i potencjalnie groźne, tak by relacja z partnerem pozostawała żywym spotkaniem. 

Trening grupowy

Grupa to wielość impulsów i bardzo dynamicznie zmieniająca się sytuacja, co pociąga za sobą konieczność dysponowania baczną uwagą i doskonałą relacją do przestrzeni. Za sprawą ćwiczeń i zabaw grupowych postaramy się przywołać obraz „pola walki”, na którym musimy działać z największą intensywnością na wszystkich poziomach jednocześnie, tj. na poziomie zaangażowania indywidualnego i w relacji z partnerem oraz doskonałej orientacji w grupie i przestrzeni. W czasie sesji będziemy wykorzystywać zarówno elementy treningu fizycznego, jak i pracy z bronią, taką jak: (kij-włócznia), bokken (drewniany miecz japoński) oraz tantō (drewniany nóż).
Przemysław Błaszczak

Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych treningiem fizycznym oraz jego zastosowaniem w rzemiośle aktorskim i innych praktykach performerskich. Warsztaty mają charakter intensywnej pracy fizycznej. Obowiązuje wygodny strój do pracy (długie spodnie, bluza z długimi rękawami), bez metalowych elementów (guziki, zamki itp.).

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Aktor, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo.

Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR, prowadzonego przez Jarosława Freta przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwerturze i Anhellim. Wołaniu) oraz spektaklu Armine, Sister.

Gra też w Mauzerze Heinera Müllera (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku) w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji.

W Instytucie Grotowskiego zagrał z Alexandrą Kazazou w 2015 roku w spektaklu KassandER na podstawie tekstu Dimitrisa Dimitriadisa w reżyserii Io Voulgaraki, a w ramach projektu „Flores en las Cunetas” (Kwiaty przydrożne) wyreżyserował spektakl o tym samym tytule, w którym wystąpiła Maite Tarazona. Obecnie kontynuuje projekt „Flores en las Cunetas”, poświęcony zaginionym i ofiarom wojny domowej w Hiszpanii w pierwszej połowie XX wieku. We wrześniu 2016 roku w ramach Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat odbyła się premiera spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w jego reżyserii.

Z Nini Julią Bang założył platformę warsztatową Objęcia. Dialogi przez ciało i głos (Embraces. Dialogues through Voice and Body). Prowadził warsztaty w Polsce, m.in. we Wrocławiu, w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Opolu, i za granicą, m.in. we Francji, w Hiszpanii, Anglii, Norwegii, USA i Indiach.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego. Od jesieni 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT).

W Studiu Kokyu prowadzimy działalność edukacyjno-badawczą. Naszej pracy przyświeca idea laboratorium teatralnego, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność. Zespołu, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido.

Studio Kokyu tworzy grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku i obecnie liczy czternastu członków, którzy pracują nad swoimi projektami podczas sesji tematycznych, treningów otwartych, sesji zespołowych oraz sesji indywidualnych z liderem, Przemysławem Błaszczakiem.

Najbliższe warsztaty:

17–18/02/2018 {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
24–25/03/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
21–22/04/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
19–20/05/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00
23–24/06/2018  {sobota} 16:00–20:00, {niedziela} 10:00–14:00

Warsztaty prowadzone w językach polskim i angielskim.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 7 dni przed rozpoczęciem warsztatów na adres: przemek@grotowski-institute.art.pl, tel. 661 927 323. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona.

 

Koszt pojedynczych warsztatów: 180 PLN/130 PLN*

Koszt wszystkich warsztatów: 650 PLN/550 PLN*

*Koszt dla posiadaczy karnetów na treningi Studia Kokyu

Galeria zdjęć