Nikt (nie) spotyka nikogo

Pokaz pracy Aleksandry Kugacz-Semerci i Mertcana Semerci

8–9/10/2018 {poniedziałek–wtorek} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc.
W językach polskim i angielskim

Nikt (nie) spotyka nikogo
Fot. Karol Jarek

Gdzie naprawdę kończy się człowiek? Czy tam, gdzie zaczyna się drugi? Czy dla potwierdzenia i niejako urzeczywistnienia własnej tożsamości potrzebny jest nam inny, stale obecny człowiek, który jest świadkiem naszej egzystencji, naszego umierania i zapominania? Duński dramatopisarz Peter Asmussen pokazuje relację z drugim człowiekiem, partnerem, odartą z konkretu, wyróżnia próbę porozumienia, kiedy wspominane w sztuce fakty zdają się nie mieć znaczenia, a służą jedynie ukazaniu tego, co jest właściwą treścią dramatu – niemożności porozumienia. Owa niemożność porozumienia – brak, pustka – powtarzana jest i odmieniana przez wszystkie przypadki. Bohaterowie nieustannie zadają sobie pytania o to, kim są i czy przypadkiem nie są brani za kogoś innego. Można odnieść wrażenie, że w niektórych sytuacjach jest to rodzaj gry, kuszenia czy też perswazji, aby osiągnąć własne cele, często jednak zdaje się być dramatyczną próbą potwierdzenia własnego istnienia.

 

To nasz głos w sprawie coraz powszechniejszej alienacji człowieka, stawiający zarazem zagadkowe pytanie o cenę rozwoju społeczeństwa, w którym żyjemy, w którym „nikt nie spotyka nikogo”. Asmussen snuje futurystyczny obraz rozwoju cywilizacyjnego, który odbywa się we współczesnych laboratoriach, gdzie prawa natury zastąpione są technologią, na której ufundowano nowe warunki bytowania. Warzywa rosnące bez korzeni, bez kontaktu z ziemią symbolizują nową jakość życia jednostki ludzkiej pozbawionej trwałych fundamentów, nieprzywiązanej do własnej pamięci.

 

Fot. Gabriel AlmagroAleksandra Kugacz-Semerci ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, jest aktorką, performerką. Pracuje w Studiu Matejka. Współtworzy Teatr Studio Czyczkowy kierowany przez Jerzego Weltera. Uczestniczyła m.in. w programie stażowym Teatru ZAR oraz w pracy z Anatolijem Wasiljewem w ramach programu Masters in Residence w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie w 2013 roku miała miejsce premiera jej autorskiego spektaklu Wyjścia, inspirowanego współczesną historią i kulturą Rumunii. Z zespołem Studio Matejka brała udział w tworzeniu spektaklu site-specific o tytule Harmonia przeciwstawień. Polska (2014) oraz w realizacji filmu No More Heroes (2016). W latach 2015 i 2016 w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała projekt inspirowany powojennymi losami mieszkańców dawnego Breslau, którego efektem był monodram Być u siebie. Wraz z Fundacją Jubilo współtworzyła projekt Ukryte miasta oraz spektakl Czarna noc. Biały dzień. Brała udział w pokazie Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja w ramach programu Tandem realizowanego przez Studio Matejka z tureckim kolektywem artystycznym Budalasultan z Izmiru (2016). Współtworzy spektakl Wściekły człowiek (2017–2018) przygotowywany przez Studio Matejka. Prowadzi warsztaty teatralne i z emisji głosu z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Fot. Karol JarekMertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Uniwersytecie Bilkent na Wydziale Muzyki, Sztuk Scenicznych i Teatru. Pracował w Narodowych Teatrach w Ankarze i w Stambule, współpracował również z Tatbikat Sachnesi w Ankarze jako menadżer sceny i operator świateł. Jako aktor wystąpił w ponad dwudziestu sztukach teatralnych i tanecznych. Mieszka w Polsce, od 2016 roku na stałe współpracuje ze Studiem Matejka, aktywnie uczestniczy w projektach i warsztatach zespołu. Brał udział w pokazie Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja w ramach programu Tandem realizowanego przez Studio Matejka z kolektywem artystycznym Budalasultan z Izmiru w Turcji (2016), współtworzy także spektakl Wściekły człowiek (2017–2018). Współpracuje z zespołem Alkemisterna pod kierownictwem Cecilii Lagerström nad spektaklem Suffering: On our Perception of Pain (2017).

Koncepcja, występują: Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci
Współpraca reżyserska: Kamila Klamut
Tekst inspirowany jest dramatem Nikt nie spotyka nikogo Petera Asmussena w przekładzie Pawła Partyki

Projekt realizowany w ramach działalności Studia Matejka.

Wstęp wolny

8/10/2018 {poniedziałek}

9/10/2018 {wtorek}