Moskwa–Pietuszki

Spektakl Jacka Zawadzkiego

pon. 2/12/2019, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 20/30 PLN
Pokaz z okazji 30-lecia spektaklu.

Moskwa–Pietuszki
Fot. ze zbiorów prywatnych

„Moskwa–Pietuszki” jest wizją teatralną poematu Wieniedikta Jerofiejewa. To jeden z najważniejszych spektakli wyreżyserowanych przez Zygmunta Duczyńskiego, prezentowany w językach polskim i angielskim na najważniejszych festiwalach oraz w ośrodkach sztuki w Polsce, a także w Moskwie, Berlinie, Amsterdamie, Londynie, Edynburgu, Los Angeles, San Diego, Orange Country, San Francisco – wszędzie spotykając się ze znakomitymi recenzjami i entuzjastycznym odbiorem.

Zawadzki wrócił. A razem z nim wróciła „Moskwa–Pietuszki” Wieniedikta Jerofiejewa […]. I choć od premiery minęły już dwadzieścia trzy lata, spektakl ten nie tylko się nie zestarzał, przeciwnie – nabrał jakby dodatkowych znaczeń i wartości. […] mówię tu o powrocie w znaczeniu szerszym. Teatralnym i symbolicznym. Bo raz – jest to powrót do Moskwy… – jako do przedstawienia domkniętego, uporządkowanego; a dwa – powrót z podróży – zaryzykuję tezę: podróży życia […]. Trudno o nim nie pomyśleć, widząc aktora niewidzianego tyle lat, odmienionego fizycznie, dojrzalszego o owe lata i życiowe doświadczenia, który zagrał ponoć „Moskwę…” tysiące razy (!). […] Jest jednak coś, co – jak sądzę – różni dzisiejsze przedstawienie od tego sprzed lat. To dzisiejsze jest jakby stonowane, wyciszone. Powiedziałbym nawet, że więcej w nim pokory. A w roli Jacka Zawadzkiego – choć jest w niej trochę scenicznej ekwilibrystyki – pojawiły się prostota i czystość wyrazu, która znamionuje największe kreacje.
Artur D. Liskowacki: „Wienieczka w podróży”, „Kurier Szczeciński” 2012 nr 222

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Jackiem Zawadzkim, które poprowadzi Jarosław Fret.

Fot. Tomasz StokowskiJacek Zawadzki ukończył Państwowe Studium Aktorskie w Gdańsku (1984). Pracował jako aktor Teatru Współczesnego (1984–1989) w Szczecinie, członek trupy teatralnej PUR z Londynu (1990–1992), aktor Teatru Kana w Szczecinie (1992–1997), gdzie zrealizował „Moskwę–Pietuszki” i „Noc” według Wieniedikta Jerofiejewa w reżyserii Zygmunta Duczyńskiego. „Noc” otrzymała dwie prestiżowe nagrody na festiwalu Fringe w Edynburgu (1994). W latach 1997–1999 mieszkał w Edynburgu i pracował dla European Art Foundation Richarda Demarco, był też członkiem grupy performerskiej The Elements i zrealizował „At the End of On-Line” – film science fiction dla BBC 2. Występował w Teatrze Polskim w Szczecinie (1999–2001). Podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych (2001–2012) współpracował z University of Illinois w Chicago, prezentując „Moskwę–Pietuszki” i prowadząc warsztaty teatralne. Zrealizował pięć filmów krótkometrażowych z amerykańską reżyserką Rene Kerkman i współzałożył zespół bluesowo-rockowy Banana Street Band. Obecnie współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Regularnie gra dwa monodramy: „Moskwę–Pietuszki” oraz „Hantio”.

Zygmunt Duczyński (ur. 1951, zm. 2006) był twórcą i dyrektorem artystycznym szczecińskiego Teatru Kana. Nieprzerwanie od 1979 roku prowadził działalność artystyczną i warsztatową, przygotowując zespół aktorski do pracy na scenie. Jako reżyser zrealizował m.in.: Moskwę–PietuszkiNoc, oba inspirowane twórczością Wieniedikta Jerofiejewa. Współpracował z polskimi grupami alternatywnymi, m.in.: Teatrem Ósmego Dnia, Provisorium, Grupą Chwilową, Ośrodkiem Grotowskiego, Schloss Broellin. Był wieloletnim dyrektorem artystycznym Festiwalu Artystów Ulicy (obecnie znanym jako Spoiwa Kultury) oraz Międzynarodowych Spotkań Teatralnych Okno. Pomysłodawca nazwy i zmienionej formuły Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Małych Form Kontrapunkt oraz członek komisji artystycznej tego przeglądu. Inicjator wielu projektów kulturotwórczych. Pracował również jako terapeuta z młodzieżą uzależnioną od narkotyków.

Scenariusz, scenografia i reżyseria: Zygmunt Duczyński
Tekst: na podstawie „Moskwy–Pietuszek” Wieniedikta Jerofiejewa, w przekładzie Szymona Szechtera i Niny Karsow
Występuje: Jacek Zawadzki
Autor maski: Władysław Klamerus
Premiera: 14 maja 1989, Teatr Kana
Czas trwania: 60 min

2/12/2019, 19.00

Galeria zdjęć