Zobacz także: „Wskazówki dla poddanych”

Klasa szaleńców

Spektakl Zespołu Teatralnego Ikenoshita w Tokio

9–10/10/2019 {środa–czwartek} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

W języku japońskim z polskimi i angielskimi napisami

Klasa szaleńców
Fot. archiwum Zespołu Teatralnego Ikenoshita

„Klasa szaleńców” (jap. „Kyōjin Kyōiku”) to jeden z najbardziej kameralnych, a zarazem oryginalnych spektakli Shūjiego Terayamy (1935–1983), czołowego przedstawiciela XX-wiecznego, awangardowego teatru japońskiego. Reżyser, mimo przedwczesnej śmierci, w dalszym ciągu pozostaje niedoścignionym wzorem dla rzeszy wielbicieli, aspirantów i kontynuatorów tradycji Teatru Laboratorium Tenjō Sajiki.

Spektakl, początkowo pomyślany jako lalkowy, ostatecznie został zaadaptowany do gry żywych aktorów. Do rodziny przychodzi tajemnicza wieść, że jeden z jej członków oszalał. Na familijnym spotkaniu dochodzi do kłótni, podczas której jeden oskarża drugiego o bycie tytułowym szaleńcem. Kto nim tak naprawdę jest? A może to niewidzialny demiurg, sterujący aktorami-marionetami jest sprawcą całego zamieszania? U Terayamy, podobnie jak w teatrze śmierci Tadeusza Kantora, ożywienie manekinów powstaje dzięki ich świadomości. Aktorzy-marionety Terayamy, zdają sobie sprawę z tego, że są żywymi ludźmi.

9 października po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem, Kazufumim Nagano, i aktorami (tłumaczenie na język polski).

W styczniu 1996 producent Kazufumi Nagano zawiązał Zespół Teatralny Ikenoshita, którego celem miało być poszukiwanie nowych horyzontów w teatrze dramatycznym i tańcu butō. W sierpniu 1996 wystawiono serię wczesnych utworów Shūjiego Terayamy, których zupełnie inna, jedyna w swoim rodzaju inscenizacja odróżniała je od wcześniejszych produkcji Teatru Laboratorium Tenjō Sajiki. Członkowie zespołu Ikenoshita traktują dramat jak kombinację ruchu ciała, dźwięków i poezji, tworząc skoncentrowaną przestrzeń na małych scenach teatralnych. W styczniu 1999 podczas „Body as Heteromorphy” w Teatrze Sztuki w Aichi zespół Ikenoshita zaprezentował sztukę „Garbus z Aomori”, a dwa miesiące później wziął udział w wiosennym festiwalu Tokio Globe Theatre, wystawiając „Zamek Sinobrodego”. Te przedstawienia zapoczątkowały projekt wystawienia wszystkich sztuk Terayamy w nowych inscenizacjach. Jeden z najpopularniejszych dramatów Terayamy, „Inugami”, był przez Ikenoshita prezentowany na Festiwalu w Toga w 2007.

Poprzez stymulację ciał aktorów Ikenoshita szuka powiązań sztuk Terayamy ze współcześnie zastaną rzeczywistością. Sztuki Terayamy, w których elementy scenografii bezpośrednio oddziałują na ciało, wymagają od aktorów intensywnego treningu fizycznego. Zespół Ikenoshita stara się odnaleźć nowe wątki w tekstach otrzymanych w spuściźnie po Terayamie, inscenizując jego dramat według różnych koncepcji. W ramach warsztatów Zespół Teatralny Ikenoshita wystawiał również dzieła Yukio Mishimy czy Kyoki Izumiego, planując w przyszłości włączyć ich utwory na stałe do repertuaru.

Kazufumi Nagano urodził się w Asakusa w Tokio w 1962. W młodości oglądał wiele sztuk wystawianych przez Shōchiku Opera Company. Ukończył dramaturgię na Toho Gakuen School of Music. Następnie pracował w dziale produkcji zespołu teatralnego En, gdzie poświęcił się tańcowi, który uprawiał od czasu studiów uniwersyteckich. Następnie pracował w Kazuo Ono Dance Studio, a potem przez jakiś czas w małych teatrach, po czym uczył aktorstwa, m.in. absolwentów kończących Toho Gakuen Educational Foundation. Nagano jest założycielem Zespołu Teatralnego Ikenoshita, przeplatającego dramat, muzykę i taniec.

Autor: Shūji Terayama
Reżyseria: Kazufumi Nagano
Kierownik produkcji: Shinichi Tanaka
Światło: Naomi Adachi
Dźwięk: Kaoru Kōnuma
Występują: Iori Aoki, Yukihiro Fukasawa, Sumio, Chabo Iwakiri, You Hirasawa, Kaori Iguchi, Kyoshiro Sakura, Naoi  Yoshitaka
Premiera: 2006
Czas trwania: 60 min
Język: japoński z polskimi i angielskimi napisami

Spektakle w ramach Festiwalu INLANDIMENSIONS
Spektakl prezentowany razem z „Wskazówki dla poddanych” Teatru Laboratorium Ban’yū Inryoku

O Festiwalu INLANDIMENSIONS International Interdisciplinary Arts Festival
Pierwsza edycja INLANDIMENSIONS International Interdisciplinary Arts Festival to największe wydarzenie w Polsce z okazji 100. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych Polski z Japonią. Organizatorem jest Bridges Foundation we współpracy z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Nadrzędnym celem Festiwalu jest prezentacja spektakli w ramach europejskiego tournée zespołów z Eurazji oraz stworzenie platformy wymiany pomiędzy zagranicznymi placówkami kulturalno-naukowymi w celu nawiązania długoletniej współpracy artystycznej.
Program pierwszej edycji Festiwalu INLANDIMENSIONS, pod hasłem Misemono no fukken (Restauracja widowisk), obejmuje nie tylko spektakle teatralne, ale także projekcje filmowe, spotkania literackie, dyskusje z twórcami i badaczami kultury japońskiej, wreszcie wystawę japońskiego plakatu awangardowego i malarstwa abstrakcyjnego. Podczas wydarzeń będziemy gościć kilkudziesięciu gości honorowych z Japonii i innych zakątków świata – twórców kina i teatru, kuratorów największych festiwali międzynarodowych, badaczy i krytyków z całego świata.
Głównym wydarzeniem INLANDIMENSIONS będzie współczesna prezentacja dwóch najważniejszych spektakli teatralnych według tekstów Shūjiego Terayamy (1935–1983) – czołowego przedstawiciela XX-wiecznego japońskiego teatru awangardowego, założyciela alternatywnego zespołu Teatr Laboratorium Tenjō Sajiki odwołującego się do teatru śmierci i okrucieństwa. Uzupełnieniem programu teatralnego była filmowa retrospektywa w ramach 19. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty.
Teatr, w którym nie ma aktorów, i teatr, gdzie każdy jest aktorem, teatr bez budynku teatralnego i teatr, gdzie każde miejsce staje się przestrzenią teatralną; teatr bez widzów i teatr, gdzie każdy pełni rolę widza – tych wszystkich wariantów dezintegracji teatru jako takiego doświadczymy podczas pierwszej edycji. Współczesna, głęboko intertekstualna sztuka japońska, posługująca się media-crossing, łączy jej poszczególne rodzaje i jawi się jako polifoniczny kolaż różnych gatunków sztuki.
Ideą INLANDIMENSIONS nie jest odrzucenie klasyki, lecz ukazanie jej przekształceń i wpływu na sztukę współczesną, uzmysłowienie widzowi pojęcia teatru eurazjatyckiego („Azja nie istnieje”; Por. Tokimasa Sekiguchi: „Eseje nie całkiem polskie”, Universitas, Kraków 2016) – mariażu poszczególnych kultur w sztuce, ale także symbiozy różnych gatunków w obrębie dzieła artystycznego.
Zapraszamy Państwa do tworzenia kolejnego wymiaru w tym rozległym imperium interkulturowym, które żyje w głębi lądu.

Nikodem Karolak, dyrektor INLANDIMENSIONS

Gdańsk 4–9/10/2019 (Gdański Teatr Szekspirowski / Kino Kameralne Cafe / Instytut Kultury Miejskiej)
Wrocław 9–13/10/2019 (Instytut im. Jerzego Grotowskiego)
Poznań 10–11/10/2019 (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza / Kino Muza)

Patronat honorowy Ambasady Japonii w Polsce

flaga

 

japonia_logo_10-19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Galeria zdjęć