Kathakali i kalarippajattu: spektakl i warsztaty

11–14/05/2012
Studio Na Grobli

11 maja 2012 {piątek} 19:00
Spektakl kathakali Zbawienie Putany
Wykonanie: Kalamandalam Karunakaran
Wstęp wolny
Prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc,
sekretariat@grotowski-institute.art.pl

12–13 maja 2012 {sobota–niedziela} 10:00–13:30
14 maja 2012 {poniedziałek} 10:00–12:00
Warsztaty kathakali
Prowadzący: Kalamandalam Karunakaran

12–13 maja {sobota–niedziela} 14:30–16:30
14 maja {poniedziałek} 13:00–15:00
Warsztaty kalarippajattu
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari)

Ogromne doświadczenie Karunakarana w nauczaniu kathakali na Zachodzie pozwoliło mu zrozumieć, jak najlepiej przekazywać tę trudną i wymagającą sztukę nie-Hindusom, a jednocześnie uczyć jej w sposób w pełni tradycyjny. Proponowany warsztat nie ma na celu wykształcenia profesjonalnych aktorów kathakali, lecz stanowi wprowadzenie w tę wspaniałą, starożytną sztukę i jest skierowany głównie do studentów aktorstwa, ale nie tylko. Ćwiczenia fizyczne doskonale przydadzą się każdemu, kto pragnie rozwijać świadomość pracy własnego ciała w sytuacji spektaklu i w życiu codziennym.

Kathakali (katha – opowieść, kali – gra) to klasyczny styl teatru/tańca ze stanu Kerala w południowych Indiach. Korzenie kathakali sięgają bardzo odległych czasów, lecz forma, w jakiej istnieje obecnie, ugruntowała się w XVII wieku. Styl ten, poprzez pantomimę i taniec, opowiada historie przedstawione w wielkich eposach hinduskich – MahabharacieRamajanie. Spośród wszystkich indyjskich form sztuki kathakali jest najbogatsze w mudry – język dłoni. Aktor kathakali na scenie nie mówi. Musi być w stanie przekazać emocje poprzez ciało i twarz. Trening kathakali stanowi gimnastykę zarówno dla mózgu, jak i pamięci ciała. W szczególny sposób pracuje się z rytmem. Aktor nieustannie utrzymuje ciało i umysł we wzajemnym kontakcie. W ten sposób pracuje nad zachowaniem jednoczesnej koncentracji i swobody, stając się panem własnych emocji i umysłu, a także każdego ruchu ciała (w tym mięśni twarzy, oczu, brwi i dolnych powiek), co pozwala mu utrzymać kontrolę na scenie.

phot.magdalenamadra

Sankar Lal Sivasankaran Nair jest nauczycielem kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Trenuje południowy styl kalarippajattu od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan, Jayachandran Nair oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar, a obecnie Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadził liczne warsztaty i występował na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. W 2010 roku wraz z Justyną Rodzińską-Nair założył Studio Kalari, które działa przy Instytucie Grotowskiego. Prowadzi regularne treningi kalarippajattu we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą (Brazylia, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Włochy), a także wykonuje masaże i terapie ajurwedyjskie. Co roku zimą prowadzi treningi we własnym kalari (szkole) w południowych Indiach.

Więcej informacji: studiokalari.art.pl, ayurvedam.pl

Kalamandalam Karunakaran urodził się w Kerali, w południowych Indiach. Jego ojciec i dziadek także byli aktorami kathakali. W wieku 13 lat zaczął studia w prestiżowym Kalamandalam Institute w Kerali pod kierunkiem dwóch największych mistrzów kathakali: Kalamandalama Gopiego i Kalamandalama Ramankuttiego Naira. Osiem lat później, po ukończeniu kursu i zdaniu wszystkich egzaminów, otrzymał dyplom i dostąpił zaszczytu pozwalającego mu poprzedzać własne imię imieniem Instytutu. Przez trzy lata pozostał w Kerali, grając główne role. Następnie, jako główny artysta i nauczyciel, pracował w Międzynarodowym Ośrodku Kathakali w New Delhi. W 1978 roku w uznaniu za wysoką jakość swej pracy został zaproszony do paryskiego Ośrodka Mandapa, gdzie został pierwszym stałym nauczycielem kathakali we Francji, a także jednym z pierwszych na świecie regularnie uczących poza Indiami. Paryż stał się jego siedzibą. Od tamtej pory Karunakaran prowadzi warsztaty i występuje we Francji i Europie, a także Kanadzie, obu Amerykach, na Martynice i w Gwadelupie. Poza prowadzeniem regularnych lekcji i warsztatów oraz graniem spektakli Kalamandalam Karunakaran współpracował też z grupami teatralnymi, m.in. z aktorami Petera Brooka podczas przygotowań do Mahabharaty iMiarki za miarkę w teatrze Bouffes du Nord czy zespołem Théâtre du Soleil Ariane Mnouchkine. Karunakaran jest jednym z nielicznych mistrzów tej sztuki, którzy mieszkają poza Indiami. Wprowadził w kathakali wielu zagranicznych studentów z całego świata i był pierwszą osobą, która zaprezentowała kathakali w Tbilisi. Z wielkim szacunkiem dla swoich mistrzów odgrywa główne role, prezentując tę sztukę ludziom spoza Indii, dla których jest to jedyna szansa na zobaczenie takiego spektaklu. Jego praca zawsze była czysta i tradycyjna, niedostosowywana do Zachodu. Dzięki pełnemu tradycyjnemu treningowi może kreować wszystkie role z repertuaru kathakali – zarówno męskie, jak i żeńskie. Karunakaran mieszka i pracuje w Paryżu. Partnerka Karunakarana, Nina, współpracuje z nim przy wszystkich spektaklach i warsztatach. Po raz pierwszy zobaczyła kathakali w Paryżu w 1978 roku i tak się tym zafascynowała, że tego samego roku udała się na wakacje do Kerali, aby uczyć się tej sztuki. Gdy Karunakaran przybył do Paryża pod koniec 1978 roku dołączyła do regularnych zajęć. Wkrótce zaczęła występować razem z nim.
Więcej informacji: www.au126.com/kathakalikaruna