Aktualnie jesteś: Regula contra Regulam / Warsztaty

De Beauvoir & Skłodowska-Curie: Ślady między sztuką a nauką oraz podróż w dwie strony

XIX otwarta sesja warsztatowa Regula contra Regulam
Prowadzący: Raúl Iaiza, gościnnie: Isabelle Maurel (Francja), Dawid Żakowski (Polska)

14–26/10/2017 {sobota–czwartek}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Zapisy do 20 września

W językach angielskim i włoskim

14−19/10/2017 {sobota–czwartek}
Ogród o rozwidlających się ścieżkach: od tańca do teatru
Gościnnie: Isabelle Maurel (Francja)

20–26/10/2017 {piątek–czwartek}
Ogród o rozwidlających się ścieżkach: od teatru do tańca
Gościnnie: Dawid Żakowski (Polska)

De Beauvoir & Skłodowska-Curie: Ślady między sztuką a nauką oraz podróż w dwie strony
Fot. Tobiasz Papuczys

Podstawą pracy twórczej podczas sesji będą: opowiadania Kobieta zawiedziona, Monolog i Wiek umiaru z książki Kobieta zawiedziona Simone de Beauvoir oraz aforyzmy, wypowiedzi, listy do córek i współpracowników Marii Skłodowskiej-Curie (listy dostępne w wydaniach zbiorowych).

Uczestnicy proszeni są o przeczytanie wymienionych tekstów przed sesją i, jeśli to możliwe, przyniesienie egzemplarzy w swoim ojczystym języku, a także o wybranie i nauczenie się na pamięć fragmentu tekstu autorstwa Simone de Beauvoir i fragmentu tekstu autorstwa Marii Skłodowskiej-Curie.

Program sesji

  • trening fizyczny (ćwiczenia plastyczne, relacja dynamika – impuls, „rytmiczne ciało”, akrobatyka aktora, improwizacja w tańcu afrykańskim), trening wokalny (techniki oddychania i emisji głosu, rezonatory fizyczne, ćwiczenia wokalne, dynamiczne i agogiczne) oraz śpiew (śpiew jednogłosowy i chóralny, chironomia, techniki intonacji i modulacji dźwięku, relacja głos – ruch – przestrzeń);
  • praca twórcza: improwizacja i dynamiczne wykorzystanie przestrzeni, ćwiczenia kompozycyjne, kompozycja i dramaturgia aktora, ścieżka kreacji, techniki montażu. Montaż końcowy, oparty na proponowanych tekstach, zostanie zaprezentowany jako rezultat pracy.

Wymagania

  • prosimy uczestników o zabranie wygodnego ubrania do intensywnej pracy (w tym zapasowych koszulek) i nakolannika (jak do gry w siatkówkę).
  • Każdy aktor powinien nauczyć się na pamięć i przygotować fragment tekstu autorstwa Simone de Beauvoir i fragment tekstu autorstwa Marii Skłodowskiej-Curie (spośród wyżej wymienionych tekstów) i, opcjonalnie, pieśń związaną z głównym tematem wybranych fragmentów.
  • Każdy aktor powinien przynieść elegancki kostium, w tym buty.
  • Aktorów grających na instrumentach prosimy o wzięcie ich ze sobą.

Prezentacje pracy

  • Fugue on Training, pokaz pracy Raúla Iaizy, koprodukcja Regula contra Regulam Teatro i Nordisk Teaterlaboratorium, reżyseria Torgeir Wethal.
  • Wariacja Goldbergowska/A Sound Vision, pokaz pracy Isabelle Maurel i Raúla Iaizy
  • Reflejos/Riflessi. Współczesne hiszpańskie dramaturgie, spektakl w reżyserii Raúla Iaiza, występują Francesca Frassetto, Valentina Papis i Giulia Varotto, koprodukcja Regula Teatro i Instytutu Cervantesa w Mediolanie

Więcej informacji: regulateatro.com

Raul-Iaiza-e1461742195748Raúl Alejandro Iaiza urodził się w 1964 roku w Kordobie w Argentynie. Reżyser teatralny i pedagog, z wykształcenia muzyk, założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Regula contra Regulam w Mediolanie (Włochy). Reżyser wszystkich spektakli Regula Teatro. W latach 2000–2012 był asystentem reżysera, Eugenia Barby, w Odin Teatret w Holstebro (Dania), pracował nad spektaklami: Sól (spektakl Roberty Carreri), Sen Andersena, Don Juan w piekle i Chroniczne życie. Od 2007 roku prowadzi w Instytucie Grotowskiego projekt edukacyjny Regula contra Regulam, obejmujący programy edukacyjne (otwarte sesje pracy) i badawcze (Regola dei Laudesi, Fugue on Training). W latach 1994–2011 dyrektor i reżyser wszystkich spektakli Teatro La Madrugada w Mediolanie, m.in. Sprawa Dantona, Suchą stopą, Erodiàs/Testori. W latach 1999–2013 krajowy koordynator artystyczny projektu Mus–’e Italia Onlus organizowanej w Międzynarodowej Fundacji Yehudi Menuhina w Brukseli.

Jako reżyser i pedagog regularnie współpracuje z wieloma instytucjami, teatrami i festiwalami na świecie, takimi jak: Diaspora/National Theatre of Scotland (Glasgow, 2008), Hooyong Performing Arts Centre (Korea Południowa, 2008–2010), Symposium Grotowski (Canterbury, Wielka Brytania, 2009), Universidad Nacional de Cordoba, Festiwal Mercosur (Argentyna, 2009), Comedia Cordobesa (Argentyna, 2012), zespół Pange Lingua (Szwajcaria, 2012/2013), festiwal Tiyatro Gunleri, Państwowy Teatr w Izmirze (Turcja, 2013), Teatr Shoshim (Rumunia, 2014), Tequiméxico/Bardo Teatro (Meksyk, 2014), Teatro Abadia (Madryt, Hiszpania, 2015–2016).

Isabelle MaurelIsabelle Maurel (ur. w 1971 roku we Francji) jest tancerką i choreografką. Uczy afrykańskich tańców, improwizacji, afroamerykańskiej historii kultury i pedagogiki od 1999 roku w ośrodku Free Dance Song, prowadzonym przez Christiane de Rougemont. Reżyseruje spektakle uliczne, happeningi i choreografie teatru tańca od roku 2002. W 1989 roku rozpoczęła studia w zakresie historii sztuki i muzeologii w l’Ecole du Louvre, specjalizując się w sztuce współczesnej oraz sztuce Afryki i Oceanii. W 1994 roku, kiedy w Nowym Jorku poznała afroamerykańskich artystów konceptualnych, postanowiła poświęcić się sztukom performatywnym – myśleć i komunikować się za pośrednictwem sztuki tańca. Już wcześniej, od 1989 roku, pobierała lekcje u japońskiego tancerza butō Masakiego Iwany, z którym też występowała. W 1995 roku dołączyła do zespołu Young Planet Percussion Ensemble, kierowanego przez amerykańskiego kompozytora Eddiego Allena, z którym stworzyła liczne spektakle taneczne i muzyczne. Po spotkaniu z Elsą Wolliaston, z którą zatańczyła duet Rywalka Isztar (2002), rozpoczęła naukę tańca w Afryce Zachodniej. W 2008 roku została ambasadorką Międzynarodowej Fundacji Yehudi Menuhina. W tym samym roku rozpoczęła w Paryżu współpracę jako choreograf z organizowaną co roku inicjatywą feministyczną Le Parcours filles-femmes, realizując kilka spektakli. Od 2011 roku tworzy projekty choreograficzne dla Transignum Editions we współpracy z artystką sztuk wizualnych i wydawcą Wandą Mihuleac. Współpracuje też z Lilą Greene oraz Fundacją Eeg-Cowles w zakresie profesjonalizacji artystycznych projektów tanecznych w Afryce. Od 2013 roku Raúl Iaiza zaprasza ją do udziału w sesjach Regula Contra Regulam Teatro w Mediolanie i Instytucie Grotowskiego w Brzezince. W 2016 roku wzięła udział w projekcie „Ave Eva”, a także stworzyła 6/8 INDIGO-Cie Isabelle Maurel, projekt łączący poszukiwania, improwizację, tworzenie, międzydyscyplinarność i międzykulturowość.

Giulia VarottoGiulia Varotto jest aktorką dwujęzyczną (języki włoski i hiszpański) i neurochirurgiem. Urodziła się we Włoszech w roku 1985. Posiada dyplom i doktorat w dziedzinie bioinżynierii. Od 2009 roku jest badaczką w Instytucie Neurologicznym im. Carla Besta w Mediolanie, gdzie zajmuje się m.in. związkami między muzyką a neurobiologią.

W 2009 roku profesjonalnie zaangażowała się w teatr pod kierunkiem Raúla Iaizy. Jest współzałożycielką i aktorką Regula contra Regulam Teatro (od 2011 roku). Bierze udział we wszystkich spektaklach i pracach grupy. Od 2012 roku podąża ścieżką pedagogiczną pod kierunkiem Roberty Carreri (Odin Teatret), biorąc udział w spektaklu The Empty Nest w reżyserii Roberty. Uczestniczyła w profesjonalnych warsztatach prowadzonych przez Michele’a Abbondanzę, Eugenia Allegriego (Włochy), Teatr ZAR (Polska), Isabelle Maurel (Francja) i Vicente’a Fuentesa (Hiszpania). Od 2012 roku, wraz z Regula Teatro, uczestniczy w programie edukacyjnym organizowanym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego (Regula dei Laudesi i Open Session). W 2015 roku wzięła udział w działaniach grupy Entrenamiento Abierto (Teatro Abadia w Madrycie). Od 2015 roku prowadzi Partenze, grupę badawczą, której praca skupia się na powiązaniach między śpiewem aktora a działaniami fizycznymi.

213 Regula, open session,IX.2008, phot.M.ZakrzewskiDawid Żakowski jest aktorem, reżyserem i pedagogiem teatralnym, współzałożycielem Stowarzyszenia Sztuka Nowa, w ramach którego prowadzi profesjonalne badania technik teatralnych i praktyki w dziedzinie międzynarodowej wymiany teatralnej.
W latach 1997–2007 współpracował z Piotrem Borowskim i Studium Teatralnym jako aktor i asystent reżysera. Brał udział w spektaklach Studium: Północ, Człowiek, Henryk. Hamlet. Hospital, z którymi występował m.in. w Paryżu, Lille, Berlinie, Dusseldorfie, Moskwie, Montevideo, Caracas, Belo Horizonte, Sao Paulo, Neapolu, Palermo, Florencji, Zurychu. Jako aktor współpracował również z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, NeTTeatre w Lublinie.
W ostatnich latach pracy twórczej realizuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym, w ramach których wyreżyserował m.in. spektakle: Sylwia:Medea, Moja wolność – Moja niepodległość, Warsaw: in Between, Mapy Pamięci, ARTYSTA. Mechanika ucieczki.
Jest współautorem dwóch projektów z zakresu edukacji artystycznej i kulturalnej, kierowanych do młodzieży: „W poszukiwaniu tożsamości” i „PODAJ DALEJ – teatralna platforma wymiany technik”.
Jako pedagog teatralny prowadzi stałe zajęcia dla studentów Teatru Baza w Warszawie i studentów aktor Studia Romy Gąsiorowskiej w Warszawie oraz dla młodzieży w Miejskim Ośrodku Kultury w Sochaczewie i CPK w dzielnicy Praga Południe w Warszawie.
Od 2008 roku współrealizuje również międzynarodowe projekty badawcze: „Drought” (Limassol–Warszawa), „Lift Off” (Berlin–Frankfurt–Warszawa), „Regula contra Regulam” (Mediolan–Wrocław–Warszawa), „If It was My Street” (Gorlitz–Rennes–Warszawa), „Taburopa” (Lizbona–Kolonia–Bruksela–Warszawa).

Zajęcia w grupie będą odbywać się codziennie od 9:00 do 13:00 i od 15:00 do 19:00, praca indywidualna – w zależności od przebiegu sesji. Wieczorami zaplanowano prezentacje pracy, pokazy filmów i wykłady stanowiące uzupełnienie zajęć.

Koszt:

Jedna sesja: 350 EUR (250 EUR – uczestnicy z Europy Wschodniej)
Obie sesje: 600 EUR (400 EUR – uczestnicy z Europy Wschodniej)

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do Giulii Varotto: giulia@regulacontraregulam.eu do 20 września 2017. Liczba miejsc ograniczona.

Koordynatorka sesji i asystentka artystyczna: Giulia Varotto
Tel. +39 347 6068570

Twórcze granice
Sesja odbywa się w 10 rocznicę projektu Regula contra Regulam w Brzezince (2007–2017).

Galeria zdjęć