Aktualnie jesteś: Studio Matejka

Harmonia Przeciwstawień. Polska

Spektakl Studia Matejka z udziałem zaproszonych artystów

Harmonia Przeciwstawień. Polska
fot. meg janus

Żeby mi wreszcie dano spokój i wytchnienie
Od wieców rewolucyj i bomb atomowych (…)
Żeby afisze groźne nie nawoływały
Do pilnej służby gwoli Potędze Ojczyzny
Żeby mi nie kazano siebie doskonalić (…)
Żeby mi pozwolono coś mieć Żeby Ciebie (…)
Żeby nie zabraniano zapomnieć o życiu
Rafał Wojaczek: Modlitwa szarego człowieka

Harmonia Przeciwstawień. Polska to przyglądanie się Polsce z dystansu, z ironią, a jednocześnie z zaangażowaniem i powagą. To nie tylko powroty do przeszłości, ale także spojrzenie na aktualną rzeczywistość, pełną absurdów i sprzeczności. Ideą projektu jest próba ich zrozumienia i wyrażenia. Pokazanie symbiozy przeciwnych standardów, poglądów i zachowań. Za pomocą języka teatralnego, wizualizacji i instalacji artyści stworzą subiektywny pejzaż tego, czym dla nich jest Polska.

W przestrzeniach Browaru Mieszczańskiego we Wrocławiu widz stanie się zarówno świadkiem, jak i aktywnym uczestnikiem sytuacji publicznych i intymnych. Przejdzie nie tylko przez miejsca zapomniane w historii i zbiorowej świadomości, ale także przez te nieustannie powracające i obecne. Browar stanie się galerią konsumpcji, pręgierzem przeszłości, trybuną zbudowaną z fragmentów tego, co dla artystów, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, jest esencją polskości.

Studio Matejka podejmuje wyzwanie pracy nad przedstawieniem site-specific. Harmonia Przeciwstawień. Polska odwołuje się do konkretnego miejsca, bazuje na interakcji artystów z przestrzenią i publicznością, zaprasza do aktywnego uczestnictwa.

–  a co jeżeli się nie zacznie? – jeżeli w ogóle się nie zacznie?
–  wyjechać
–  wszystko za sobą zostawić
–  wszystko – całe biało-czerwone – całe biało-czarne – biało-biało-biało
–  a co jest bardziej biało-czerwone – co jest bardziej
Paweł Demirski: From Poland with Love

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

W 2012 roku wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme çaThe Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival.

W 2012–2013 roku wyreżyserował następujące przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014). W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją. Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Performerzy: Cécile Da Costa (Francja/Czechy), Agnieszka Ćwieląg (Polska), Marek Gluziński (Polska), Teodora Grano (Włochy), Orfeusz Jakubiszyn (Polska), Kamila Klamut (Polska), Aleksandra Kugacz (Polska), Claude Mumbere (Kongo/USA), Bartosz Ostrowski (Polska), Natalia Pieczuro (Polska/Belgia), Orest Sharak (Ukraina/Polska), Wiley Naman Strasser (USA) i Konstantinos Symsiris (Grecja)
Reżyseria: Matej Matejka (Słowacja/Polska)
Asystenci reżysera: Alexandra Kazazou (Grecja/Polska) i Irena Tomažin (Słowenia)
Choreografia: Magdalena Koza (Polska)
Scenografia: Tomáš Žižka (Słowacja)
Inspicjentka: Racha Baraoud (Liban/Francja)
Intermedia: meg janus (Polska) i Alexandra Bury (Polska)
Muzyka: Maok i Wojciech Furmaniak (Polska)
Kostiumy: Dominika Kuźniar i Simela Ziota (Polska)
Koncepcja i organizacja: Matej Matejka, Agnieszka Ćwieląg i Marek Gluziński
Koordynacja techniczna i oświetlenie: Kamil Piwko (Polska)
Nadzór techniczny: Piotr Jacyk (Polska)
Koordynacja projektu: Aleksandra Konopko (Polska)
Koordynacja (Instytut Grotowskiego): Beata Wrońska (Polska)
PR: Monika Łuczkowska (Polska)
Produkcja: Fundacja Studio Matejka we współpracy z Instytutem Grotowskiego
Premiera: 17 września 2015

Galeria zdjęć