Aktualnie jesteś: Warsztaty

Głos i Ciało – głos śpiewany i mówiony

Warsztaty prowadzone przez Jorge’a Parente w asyście Zoé Ogeret

Najbliższe warsztaty:

16–21/10/2018 {wtorek–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Zapisy do 30 września
W językach francuskim i angielskim

Warsztaty są adresowane do profesjonalnych aktorów i śpiewaków, którzy uczestniczyli już w warsztatach Jorge’a Parente.

Głos i Ciało – głos śpiewany i mówiony
Fot. Maciej Zakrzewski

Warsztaty są zaproszeniem do odkrywania własnej tożsamości wokalnej poprzez badanie możliwości ciała i głosu. Bazują na działaniach fizycznych, stworzonych i rozwijanych przez Zygmunta Molika (1930–2010), współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, w którym odegrał główną rolę w kształtowaniu treningu głosowego.

Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawowe zasady treningu głosowego Głos i Ciało. W programie:

  • otwarcie głosu i ciała za pomocą konkretnych, precyzyjnych działań fizycznych, zwanych alfabetem ciała;
  • praca indywidualna, polegająca na łączeniu poszczególnych elementów alfabetu ciała, rodzaj improwizacji wokół osobistych historii – dochodzi wówczas do uruchomienia rezonatorów i odkrycia źródeł wibracji ciała;
  • praca nad zharmonizowaniem oddechu z ruchem, która zakłada wykorzystanie obudzonej w trakcie pracy spontaniczności i naturalności – w śpiewie i mowie; uczestnicy stażu starają się mówić jakby śpiewając i śpiewać mówiąc; dążą do osiągnięcia jedności między głębią poszukiwań a lekkością wykonania, do połączenia konieczności i radości grania/śpiewania.

Warsztaty są adresowane do profesjonalnych aktorów i śpiewaków, którzy uczestniczyli już w warsztatach Jorge’a Parente.

Uczestnicy pracować będą nad głosem śpiewanym i głosem mówionym, skupiając się na związkach między ruchem, oddechem a głosem. Uczestnicy proszeni są o przygotowanie tekstu i pieśni, z którymi będą pracować podczas warsztatów.

Warsztaty obejmą:

  • naukę i ćwiczenie alfabetu ciała, czyli konkretnych działań fizycznych, angażujących całe ciało, aktywujących wokalne impulsy;
  • pracę nad emisją głosu – indywidualnie i w grupie;
  • zastosowanie wyuczonych zasad w pracy z tekstem i pieśnią – praca indywidualna.

Jorge_Parente_fot_Irena_Lipińska_1Jorge Parente urodził się w Portugalii, od 1971 roku mieszka w Paryżu. W 1989 roku ukończył szkołę teatralną Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. Następnie dokształcał się u Jeana-Paula Denizona (Théâtre des Bouffes du Nord), Guya Freixe′a (byłego członka Théâtre du Soleil) i Giennadija Bogdanowa (biomechanika Meyerholda), zgłębiał również psychofonię, metodę Marie-Louise Aucher, pod kierunkiem Iseult Welch (2000–2001).

Aktor i reżyser z ponadtrzydziestoletnim doświadczeniem. Równolegle do swojej pracy artystycznej poświęcił niemal dwadzieścia lat na pracę z głosem pod opieką Zygmunta Molika – czołowego aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, autora metody treningu głosowego Głos i Ciało. Uczy teatru, wykorzystując pełne radości, „żywe” metody pedagogiczne, stymulujące w uczniach różne rodzaje ekspresji. Prowadzi warsztaty Głos i Ciało dla ludzi teatru, muzyków i praktyków ruchu w Brazylii, Chorwacji, Anglii, Francji, Norwegii, Polsce, Portugalii i Tajlandii, a także bierze udział w projekcie FORCCAST (Future Investment/National Research Agency, 2011–2019). Od 2005 roku prowadzi zajęcia z przemówień publicznych na uniwersytecie Sciences-Po w Paryżu. Od 1990 roku wyreżyserował wiele spektakli teatralnych we Francji i Portugalii, a przy wielu innych współpracował jako nauczyciel.
Więcej informacji: jorgeparente.com

zoeZoé Ogeret urodziła się w Paryżu, przez trzy lata kształciła się w szkole teatralnej Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. W latach 1989–2003 wystąpiła w kilkunastu spektaklach teatralnych w reżyserii Jeana-Pierre’a Amiela, Erika Auvraya, Bernarda Beuvelota, Christiana Fregneta, Dominique Guilhard, Aldo Magno, Gilles’a Misrahiego, Jorge’a Parente, Didiera Patarda, Claude-Alice Peyrotte, Tiago Porteiro i Emmanuelle Weisz. Równocześnie uczestniczyła w stażach Zygmunta Molika. W latach 2004–2011 pracowała we francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), początkowo jako asystentka Generalnego Sekretariatu Narodowego Komitetu, następnie jako kierownik ds. komunikacji w Laboratorium Psychologii Percepcji na Université Paris Descartes w Paryżu. W 2012 roku powróciła do pracy scenicznej i została asystentką Jorge’a Parente, współprowadząc warsztaty Głos i Ciało we Francji i za granicą. W roku 2014 była asystentką reżysera przy spektaklu Pięciu mężczyzn (w reżyserii Jorge’a Parente).

16–21/10/2018 {wtorek–niedziela}

16/10/2018 {piątek}
11:00 przejazd z Wrocławia do Brzezinki
13:30 obiad
15:00–18:30 warsztaty
20:00 kolacja

17–20/10 {środa–sobota}
8:30 śniadanie
9:30–12:30 warsztaty
13:30 obiad
15:00–18:30 warsztaty
20:00 kolacja

21/10 {niedziela}
8:30 śniadanie
10:30 wyjazd z Brzezinki

Zajęcia odbywają się w językach francuskim i angielskim.

Koszt: 750 PLN

Opłata obejmuje udział w warsztatach, zakwaterowanie i wyżywienie w Brzezince oraz przejazdy w obie strony na trasie Wrocław – Brzezinka. Uczestnicy wspólnie przygotowują posiłki, a także sprzątają salę do ćwiczeń. Opłatę należy uiścić do 30 września 2018.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 30 września 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona.

 

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Galeria zdjęć