Aktualnie jesteś: Warsztaty

Głos i Ciało – głos śpiewany i mówiony

Warsztaty prowadzone przez Jorge’a Parente w asyście Zoé Ogeret

3–8/10/2017 {wtorek–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
W językach francuskim i angielskim

Zapisy do 10 września

Głos i Ciało – głos śpiewany i mówiony
Fot. Maciej Zakrzewski

Warsztaty są zaproszeniem do odkrywania i eksperymentowania z własną tożsamością wokalną poprzez badanie możliwości ciała i głosu. Bazują na działaniach fizycznych, stworzonych i rozwijanych przez Zygmunta Molika (1930–2010), współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, w którym odegrał główną rolę w kształtowaniu treningu głosowego.

Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawowe zasady treningu głosowego Głos i Ciało. W programie:

  • otwarcie głosu i ciała za pomocą konkretnych, precyzyjnych działań fizycznych, zwanych alfabetem ciała;
  • praca indywidualna, polegająca na łączeniu poszczególnych elementów alfabetu ciała, rodzaj improwizacji wokół osobistych historii – dochodzi wówczas do uruchomienia rezonatorów i odkrycia źródeł wibracji ciała;
  • praca nad zharmonizowaniem oddechu z ruchem, która zakłada wykorzystanie obudzonej w trakcie pracy spontaniczności i naturalności – w śpiewie i mowie; uczestnicy stażu starają się mówić jakby śpiewając i śpiewać mówiąc; dążą do osiągnięcia jedności między głębią poszukiwań a lekkością wykonania, do połączenia konieczności i radości grania/śpiewania.

Warsztaty są adresowane do profesjonalnych aktorów i śpiewaków.

W ciągu pięciu dni, po sześć i pół godziny dziennie, uczestnicy pracować będą nad głosem śpiewanym i głosem mówionym, skupiając się na związkach między ruchem, oddechem a głosem. Uczestnicy proszeni są o przygotowanie tekstu i pieśni, z którymi będą pracować podczas warsztatów.

Warsztaty obejmą:

  • naukę i ćwiczenie alfabetu ciała, czyli konkretnych działań fizycznych, angażujących całe ciało, aktywujących wokalne impulsy;
  • pracę nad emisją głosu – indywidualnie i w grupie;
  • zastosowanie wyuczonych zasad w pracy z tekstem i pieśnią – praca indywidualna.

Jorge_Parente_fot_Irena_Lipińska_1Jorge Parente urodził się w Portugalii, od 1971 roku mieszka w Paryżu. W 1989 ukończył szkołę teatralną Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. Następnie dokształcał się u Jeana-Paula Denizona (Théâtre des Bouffes du Nord), Guya Freixe (byłego członka Théâtre du Soleil) i Giennadija Bogdanowa (biomechanika Meyerholda), zgłębiał również psychofonię, metodę Marie-Louise Aucher, pod kierunkiem Iseult Welch (2000–2001).

Aktor i dyrektor z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem. Równolegle do swojej pracy artystycznej, poświęcił niemal 20 lat na pracę z głosem pod opieką Zygmunta Molika – czołowego aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, autora metody treningu głosowego Głos i Ciało. Uczy teatru, wykorzystując pełne radości, „żywe” metody pedagogiczne, stymulujące w uczniach różne rodzaje ekspresji. Prowadzi warsztaty Głos i Ciało dla ludzi teatru, muzyków i praktyków ruchu w Brazylii, Chorwacji, Anglii, Francji, Norwegii, Polsce, Portugalii i Tajlandii, a także bierze udział w projekcie FORCCAST (Future Investment/National Research Agency, 2011–2019). Od 2005 roku prowadzi zajęcia z przemówień publicznych na uniwersytecie Sciences-Po w Paryżu. Od 1990 roku wyreżyserował wiele spektakli teatralnych we Francji i Portugalii, a przy wielu innych współpracował jako nauczyciel.

Więcej informacji: www.jorgeparente.com

zoeZoé Ogeret urodziła się w Paryżu, przez trzy lata kształciła się w szkole teatralnej Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. W latach 1989–2003 wystąpiła w kilkunastu spektaklach teatralnych w reżyserii Jeana-Pierre’a Amiela, Erika Auvraya, Bernarda Beuvelota, Christiana Fregneta, Dominique Guilhard, Aldo Magno, Gilles’a Misrahiego, Jorge’a Parente, Didiera Patarda, Claude-Alice Peyrotte, Tiago Porteiro i Emmanuelle Weisz. Równocześnie uczestniczyła w stażach Zygmunta Molika. W latach 2004–2011 pracowała we francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), początkowo jako asystentka Generalnego Sekretariatu Narodowego Komitetu, następnie jako kierownik ds. komunikacji w Laboratorium Psychologii Percepcji na Université Paris Descartes w Paryżu. W 2012 roku powróciła do pracy scenicznej i została asystentką Jorge’a Parente, współprowadząc warsztaty Głos i Ciało we Francji i za granicą. W roku 2014 była asystentką reżysera przy spektaklu Pięciu mężczyzn (w reżyserii Jorge’a Parente).

3–8/10/2017 {wtorek–niedziela}

3/10{wtorek}
10:00 przejazd z Wrocławia do Brzezinki
13:00 obiad
15:00–18:30 warsztaty
20:00 kolacja

4–7/10 {środa–sobota}
8:30 śniadanie
9:30–12:30 warsztaty
13:30 obiad
15:00–18:30 warsztaty
20:00 kolacja

8/10 {niedziela}
8:30 śniadanie
10:30 wyjazd z Brzezinki

Koszt warsztatów: 400 PLN

Opłaty dodatkowe: 250 PLN (zakwaterowanie, wyżywienie oraz przejazdy w obie strony na trasie Wrocław – Brzezinka. Uczestnicy wspólnie przygotowują posiłki, a także sprzątają salę do ćwiczeń). Opłatę za warsztaty i zakwaterowanie należy uiścić do 10 września 2017.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 10 września 2017 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl. Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Warsztaty poprzedzają Europejski Program Wieloaspektowej Samoformacji Aktorskiej, na który składają się całoroczne cykle warsztatów mistrzowskich w latach 2018–2020. Głównym organizatorem programu jest Instytut im. Jerzego Grotowskiego.

voice-body_logoP-ww

 

Galeria zdjęć