Aktualnie jesteś: Warsztaty

Drzwi otwarte w Studiu Na Grobli

Warsztaty studiów pracujących w Instytucie Grotowskiego i aktorów Teatru ZAR

6/05/2017 {sobota}
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy na warsztaty zostały zakończone.

Drzwi otwarte w Studiu Na Grobli
Fot. Maciej Zakrzewski

Prezentowane podczas drzwi otwartych warsztaty i metody pracy z ciałem, których podstawy zostały wypracowane na drodze wieloletnich działań skupionych wokół treningu aktorskiego, stanowią kontynuację przedsięwzięć edukacyjnych i studyjnych realizowanych przez Instytut Grotowskiego od roku 2004. Istotnym elementem tych działań jest ukonstytuowany w 2013 roku program BodyConstitution, którego trzon tworzą działające w Instytucie zespoły i studia zajmujące się wybranymi tradycjami ruchowymi oraz przenoszeniem elementów technik źródłowych na pole treningu aktorskiego.

Uczestnicy warsztatów mają okazję zapoznać się z metodami pracy studiów i artystów regularnie pracujących w Instytucie Grotowskiego. Dwugodzinne sesje poprowadzą Ditte Berkeley, Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski z Teatru ZAR, Sankar Lal Sivasankaran Nair, lider i współzałożyciel Studia Kalari, oraz Przemysław Błaszczak, lider Studia Kokyu, które kontynuuje poszukiwania Studia Dwóch Ścieżek (2014–2016). Na początku zajęć prowadzący przybliżą specyfikę swoich autorskich warsztatów lub działalności studiów, prezentując źródła i konteksty używanych technik i kierunki swojej pracy.

Zajęcia w ramach drzwi otwartych skierowane są nie tylko do aktorów i osób zawodowo związanych z technikami ruchowymi, lecz także uczestników niemających zbyt dużego doświadczenia.

Program umożliwia zapisanie się na wszystkie proponowane warsztaty.

 

Kalarippajattu
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair ze Studia Kalari

To sztuka walki pochodząca z południowoindyjskiego stanu Kerala. Praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej, a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe.

Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali.

Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową.

Program otwartego treningu obejmuje naukę podstawowych sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała.

Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl

 

Sztuka znikania
Prowadzący: Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski

Warsztaty bazują na trzygłosowej polifonii, opierając się na podstawowych formułach muzycznych religijnej i ludowej muzyki gruzińskiej. Starannie dobrany zestaw ćwiczeń, wypracowany dzięki dziesięcioletniemu doświadczeniu dydaktycznemu prowadzących, pozwoli wykształcić „zmysł polifonii”. Praca nad stabilnym oddechem i emisją głosu oraz nad uważnym słuchaniem podczas śpiewania – aby wsłuchać się nie tylko w każdy ze śpiewanych jednocześnie trzech głosów, ale także w całość pionowego aspektu wykonywanej muzyki – pozwoli stworzyć taką jakość dźwięku, gdzie każdy indywidualny głos znika w harmonii brzmiącej w danym momencie, a wyodrębnienie go słuchem jest niemal niemożliwe. Takie podejście ma także wpływ na performera i rodzaj jego skupienia. Charakter jego obecności podyktowany jest tu jakością sytuacji, tworzonej na scenie przez grupę. Dopiero „zniknięcie” w precyzyjnej harmonii otwiera możliwość ponownego stania się widocznym i pracy nad indywidualną ekspresją.

 

Rytuał głosu: Głosocykl
Prowadząca: Ditte Berkeley

Nasz głos ma potencjał, pozwalający jasno i dobitnie wyrazić nasze pierwotne potrzeby w czasach, w których głosy są rzadko słyszane. To uśpione narzędzie ekspresji, którym zostaliśmy obdarowani, możemy obudzić dzięki regularnym spotkaniom z naszym głosem, mającymi na celu złagodzenie części stresów i napięć, które stają na drodze naszej głosowej ekspresji. Podobnie jak w przypadku dyscyplin fizycznych, im więcej pracujemy z głosem, tym bardziej wzrastają jego elastyczność i siła i tym więcej możemy za jego pomocą wyrazić.

Praca obejmie następujące elementy i obszary fizyczne: uwalnianie, oddech, rezonatory (wibracje dźwiękowe w ciele ludzkim), twórczość z wykorzystaniem głosu, współbrzmienie.

Więcej informacji: grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/rytual-glosu-glosocykl/

 

Partner – przeciwnik
Prowadzący: Przemysław Błaszczak w asyście Karoliny Brzęk oraz członków Studia Kokyu

Warsztaty Studia Kokyu obejmują treningi: indywidualny, partnerski i grupowy. Praca nad tymi trzema aspektami treningu pozwala rozwijać siebie w działaniu, rozpoznawać własne schematy, nawyki, ograniczenia i przekraczać je w sposób metodyczny, świadome i czujne. Praca oparta jest na głębokim słuchaniu i słyszeniu siebie w kontakcie z partnerem, a także działaniu w grupie wieloosobowej.

Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych treningiem fizycznym oraz jego zastosowaniem w rzemiośle aktorskim i innych praktykach performerskich.

Więcej informacji: grotowski-institute.art.pl/projekty/studio-kokyu/

phot.magdalenamadra

Sankar Lal Sivasankaran Nair jest nauczycielem kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Trenuje południowy styl kalarippajattu od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan, Jayachandran Nair oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar, a obecnie Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. W 2010 roku wraz z Justyną Rodzińską-Nair założył Studio Kalari, które działa przy Instytucie Grotowskiego. Prowadzi regularne treningi kalarippajattu we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą (Brazylia, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Włochy), a także wykonuje masaże i terapie ajurwedyjskie. Co roku prowadzi kilkutygodniowe zimowe treningi we własnym kalari w południowych Indiach.

Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl, ayurvedam.pl

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka jest związana z Teatrem ZAR od 2004 roku. Brała udział w powstawaniu i prezentacjach spektakli Ewangelie dzieciństwa, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, Anhelli. Wołanie, Armine, Sister oraz Medee. O przekraczaniu. Od wielu lat zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach autorskich poszukiwań. W ostatnim czasie pracowała także nad perską i ormiańską muzyką modalną. W kręgu jej głównych zainteresowań znajduje się muzyka prawosławia. Poza projektami Teatru ZAR współtworzyła również muzykę do spektaklu Heresy Black, filmu Daas oraz spektaklu Antygona Cutting Ball Theatre z San Francisco.

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski jest związany z Teatrem ZAR od 2005 roku. Jako aktor i muzyk brał udział w spektaklach Ewangelie dzieciństwa, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, Anhelli. Wołanie, Armine, Sister oraz Medee. O przekraczaniu. Jest absolwentem filologii angielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Autor polskiego przekładu książek: Raport dla El Greca Nikosa Kazantzakisa (2012) oraz Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię (i dlaczego powinno cię to obchodzić) Rossa W. Duffina (2016). Interesuje się szczególnie polifoniczną muzyką gruzińską, którą poznawał w trakcie wypraw Teatru ZAR do Tbilisi i Swaneti. W ramach projektu „Armine, Sister” poszerza swój warsztat wokalny o pracę z muzyką modalną. Uczy się gry na kanunie pod okiem Arama Kerovpyana. Jest autorem muzyki do filmu Wielki tydzień w reżyserii Jarosława Freta.

Ditte_Berkeley_fot_Magdalena_Madra

Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) urodziła się w Danii, wychowała w Hiszpanii. Studiowała aktorstwo w londyńskim Rose Bruford College of Speech and Drama (2001). Jest aktorką, współtwórczynią Teatru ZAR we Wrocławiu. Brała również udział w licznych wyprawach zespołu od momentu jego założenia. Występuje w spektaklach Teatru ZAR: w tryptyku (Ewangelie dzieciństwa, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, Anhelli. Wołanie) oraz w spektaklu Armine, Sister.

Od 2006 roku współpracuje z Instytutem Grotowskiego jako badaczka w domenie głosu. Była inicjatorką i dyrektorką artystyczną cyklicznego projektu VoicEncounters, uczestniczyła w poszukiwaniach w sferze głosu w ramach programu BodyConstitution. W Roku Grotowskiego 2009, we współpracy z Centre for Performance Research z Walii, zorganizowała w Instytucie Grotowskiego wrocławską edycję międzynarodowego festiwalu Giving Voice. Współpracowała ze Studiem Matejka w latach 2010–2013 w zakresie treningu wokalnego i pracy muzycznej. Z Teatrem ZAR prowadzi m.in. warsztaty W głąb dźwięku. Liderka warsztatów Opowieść głosu (Pieśń, która mówi), odbywających się zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Aktor, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo.

Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR, prowadzonego przez Jarosława Freta przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwerturze i Anhellim. Wołaniu) oraz spektaklu Armine, Sister.

Gra też w Mauzerze Heinera Müllera (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku) w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji.

W Instytucie Grotowskiego zagrał z Alexandrą Kazazou w 2015 roku w spektaklu KassandER na podstawie tekstu Dymitrisa Dymitriadisa w reżyserii Io Voulgaraki, a w ramach projektu „Flores en las Cunetas” (Kwiaty przydrożne) wyreżyserował spektakl o tym samym tytule, w którym wystąpiła Maite Tarazona. Obecnie kontynuuje projekt „Flores en las Cunetas”, poświęcony zaginionym i ofiarom wojny domowej w Hiszpanii w pierwszej połowie XX wieku. We wrześniu 2016 roku w ramach Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat odbyła się premiera spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w jego reżyserii.

Z Nini Julią Bang założył platformę warsztatową Objęcia. Dialogi przez ciało i głos (Embraces. Dialogues through Voice and Body). Prowadził warsztaty w Polsce, m.in. we Wrocławiu, w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Opolu, i za granicą, m.in. we Francji, w Hiszpanii, Anglii, Norwegii, USA i Indiach.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego. Od jesieni 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT).

9:00–11:00 Studio Kalari: Kalarippajattu
11:30–13:30 Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski: Sztuka znikania
13:30–16:00 Przerwa obiadowa
16:00–18:00 Ditte Berkeley: Rytuał głosu: Głosocykl
18:30–20:30 Studio Kokyu: Partner – przeciwnik

Program umożliwia zapisanie się na wszystkie proponowane warsztaty.

Na zajęcia prosimy zabrać wygodny, luźny strój do pracy. Na warsztatach Studia Kokyu obowiązują długie spodnie oraz koszulki z długimi rękawami; odzież nie może mieć guzików oraz elementów metalowych. Na salę ćwiczeń wchodzi się boso.

Na wszystkie zajęcia nabór został zakończony.

Kontakt Izabela Młynarz: iza@grotowski-institute.art.pl