Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Performatyka i inne tańce

Nażywość i mediatyzacja w świecie performansów

Wykład dr. Artura Dudy w ramach OUP

1/04/2011 {piątek} 17:00
Sala Teatru Laboratorium

Wstęp wolny

Punktem wyjścia rozważań będzie krytyczna analiza stanowiska Philipa Auslandera, autora książki Liveness. Performance in a Mediatized Culture, którego zdaniem dynamicznemu wzrostowi kulturowego znaczenia mediów towarzyszy nieuchronnie malejące znaczenie teatru i innych performansów na żywo. Podstawowym tematem wykładu będzie rozważenie relacji między performansami na żywo (teatrem i innymi widowiskami) i performansami zmediatyzowanymi (całą sferą przedstawień w kręgu starych i nowych mediów elektronicznych). Podstawowym pytaniem – pytanie o podobieństwa i różnice ontologiczne, epistemologiczne i estetyczne między spektaklem zagranym na żywo w teatrze (koncertem rockowym, meczem piłki nożnej na stadionie) a rejestracją filmową, telewizyjną lub wideo tegoż performansu. „Nażywość” i „mediatyzacja” to zatem terminy opisujące dwa, wchodzące ze sobą w rozliczne relacje i interferencje, światy przedstawień. „Nażywość” w tej podstawowej parze pojęć to neologizm będący najlepszym według mnie polskim odpowiednikiem angielskiego terminu „liveness”.

Dr Artur Duda, adiunkt w Zakładzie Dramatu, Teatru i Filmu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się problemami teorii dramatu i teatru: relacją między tekstem dramatu a jego inscenizacją, estetyką teatru współczesnego z perspektywy fenomenologicznej i performatycznej, a także teatrem litewskim (Eimuntas Nekrošius) i niemieckim (Frank Castorf). Autor książki Teatr realności (Gdańsk 2006). Przygotowuje rozprawę habilitacyjną na temat Performans na żywo i jego mediatyzacje poświęconą piłce nożnej, muzyce rockowej, telewizji i reality show oraz last but not leastteatrowi cynicznemu Franka Castorfa, a więc zjawiskom kultury popularnej i teatru ujmowanym z perspektywy estetyki performatywności.