Aktualnie jesteś: Kino Teatralne / Kino Teatralne 2015 / Laboratorium humanistyki

Cyrograf nie podpisany… czyli Ludwik Flaszen i jego wędrówki

Film dokumentalny w reżyserii Elżbiety Sitek

4/06/2015 {czwartek} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Kinowa
Wstęp wolny

Z okazji 85. urodzin Ludwika Flaszena

Młody, obiecujący, choć znany tylko w kręgu przyjaciół jako jeden z „krakowskich geniałków”, człowiek z dnia na dzień stał się znakomitością w środowisku twórczym dzięki wygłoszonemu w 1951 roku i rychło opublikowanemu w „Życiu Literackim” artykułowi Nowy Zoil, czyli o schematyzmie, w którym dobitnie przedstawił wszelkie mielizny i absurdy socrealizmu. Użyty w tym tekście termin „wszystkoizm” wszedł na zawsze do języka polskiego. Niestety, w następnych latach publikacja podobnych manifestów była niemożliwa. Z tym większym zapałem krytyk i polemista przygotował do druku zbiór „odwilżowych” szkiców zatytułowany Głowa i mur. Książka ukazała się – i błyskawicznie cały nakład trafił na przemiał. Ocalało kilka egzemplarzy. Jeden z nich z dumą demonstruje widzom Cyrografu nie podpisanego znakomity znawca literatury, profesor Henryk Markiewicz, przyjaciel bohatera filmu.

Ludwik Flaszen urodził się w Krakowie, w 1930 roku. Trudna młodość upłynęła na tułaczce. Dopiero w 1946 roku powrócił z dalekiej Azji do rodzinnego miasta, gdzie studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Kazimierza Wyki. Jako krytyk zadebiutował w roku 1948, zamieszczoną w „Przekroju” recenzją tomiku poezji Mieczysława Jastruna. Następnie związał się z teatrem: był kierownikiem literackim Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, połączonego wówczas organizacyjnie ze Starym Teatrem. W 1959 roku współtworzył, wraz z Jerzym Grotowskim, słynny Teatr Laboratorium, początkowo w Opolu, później we Wrocławiu. W zespole Grotowskiego pełnił funkcję kierownika literackiego i rolę „adwokata diabła”. Szukał „dziury w całym”. Wreszcie, w roku 1989 wyreżyserował samodzielnie swą pierwszą inscenizację Marzyciele według Dostojewskiego.
Kamera realizatorów filmu podpatruje Flaszena podczas przygotowywania Biesów w krakowskim Starym Teatrze. Artysta występuje tu gościnnie: w 1984 roku pozostał na Zachodzie i od tej pory mieszka na stałe i pracuje z międzynarodową, wielokulturową grupą młodych aktorów w Paryżu. Wieloletnia wędrówka po świecie, miejscach, zawodach i przeznaczeniach mu nie dokucza. Wystarczy kąt z półką kilkunastu książek w pokoju hotelowym, lokalu gościnnym lub pensjonacie, by czuł się jak u siebie w domu. Wspomnieniom Ludwika Flaszena towarzyszą wypowiedzi jego przyjaciół i współpracowników, a kadrom nakręcanym współcześnie w Krakowie i Paryżu – materiały archiwalne z teatralnych dokonań artysty.

Scenariusz i realizacja: Elżbieta Sitek
Zdjęcia: Piotr Sędzikowski
Dźwięk: Zbigniew Monkiewicz, Tadeusz Pelc, Ryszard Szwaj
Montaż: Aleksander Stefański
Produkcja: TVP Wrocław; Polska 1997
Czas trwania: 64 min
W języku polskim z angielskimi napisami

Ludwik Flaszen był uczestnikiem i świadkiem wielkiej epoki teatru. Współzałożyciel i współanimator Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego przez cały okres jego istnienia (1959–1984). W latach osiemdziesiątych – dyrektor. Krytyk, pisarz, wieloletni partner twórczego dialogu z Grotowskim, sam został praktykiem, prowadząc doświadczenia parateatralne, warsztaty aktorskie w wielu krajach świata. Jego pierwsza książka Głowa i mur (1958) została skonfiskowana przez cenzurę PRL. Autor Cyrografu – tomu esejów i małych próz o sytuacji jednostki w systemie totalitarnym (pierwsze wydanie 1971, ostatnie – 1996, Kraków; wersja francuska – Paryż 1990). Jego tom szkiców Teatr skazany na magię (Kraków 1983) zawiera teksty oraz wykłady związane ze współpracą autora z Jerzym Grotowskim i jego udziałem w kształtowaniu twórczej doktryny Teatru Laboratorium. Autor książki Grotowski & Company (wyd. angielskie 2010, wyd. włoskie 2013, wyd. polskie 2014, wyd. brazylijskie 2015; w przygotowaniu przekłady na języki: francuski i hiszpański). Za swoją działalność artystyczną i naukową otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Turyńskiego. Od 1984 roku, po rozwiązaniu Teatru Laboratorium, mieszka w Paryżu.