Aktualnie jesteś: The Best OFF

Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk

Spektakl Magdaleny Drab

10/03/2019 {niedziela} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk
Fot. Karol Budrewicz

Spotkanie podczas wernisażu wystawy malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu. Aktorka przyjmuje rolę muzyka, który przy gramofonie poruszającym wielobarwny teatr cieni odgrywa szum galerii, rozmowy oglądających oraz kolejne obrazy autorki. Dzieła plastyczne zostają przełożone na utwory muzyczne, a Maria Wnęk przemawia ze swoich rewersów w niegramatycznych, dziecinnych monologach pisanych z potrzeby, z chęci podzielenia się bólem czy przeżyciem religijnym. Spektakl stara się zmierzyć z problemem autentyzmu emocji i formalizacji relacji społecznych. Czy ludzie przystający do powszechnie ustalonych norm mają dla swoich jurodiwych współczucie i rzeczywiste pragnienie spotkania czy tylko pogardę pomieszaną z ciekawością? Muzyczna wyprawa w świat sztuki, szaleństwa i skostniałych przekonań – czyich?

„A teraz przemówi Maria Wnęk ze swoich obrazów jak monety dwustronnych. Obrazów namalowanych na dużych papirach, bo na małych nie miała zadowolenia. Na dykcie, siedzisku krzesła, foliówce, torbie z tworzywa sztucznego, kartonie i tym, co było pod ręką, co można było znaleźć na śmietniku. Z obrazów namalowanych farbami z darów dla osób nie całkiem w porządku, niezbyt zrównoważonych i nieprzystosowanych. Przekaże informacje z samej góry, choć wątpliwe i nikt do serca ich sobie nie wziął – tych naglących wiadomości od Marii Wnęk, malarki słynnej po całym świecie albo i nie”.

magdalena_drabMagdalena Drab jest absolwentką Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, obecnie doktorantką tej uczelni. Jedna ze współzałożycielek Teatru Zamiast w Łodzi, gdzie wyreżyserowała spektakle: Targowisko, czyli dzieje rozkładu pana H. (2014) na podstawie dramatu własnego autorstwa, Miasto Ł. na podstawie powieści Tomasza Piątka (2014) w ramach Stypendium Twórczego Prezydenta Miasta Łodzi, monodram Alberta Pyśka Motyl – publiczna egzekucja z muzyką na żywo oraz współreżyserowała spektakl Wschód–Zachód. Nagrodzona na 31. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę Kobiety w spektaklu Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Należy do zespołu Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy od 2014 roku. Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na napisanie sztuki teatralnej opowiadającej o środowisku polskich kibiców Dzielni chłopcy. W 2018 roku w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej miała miejsce premiera Dzielnych chłopców w jej reżyserii. Autorka sztuk teatralnych, m.in. Trup, Dramat dwóch starych ludzi i kota, który popełnił samobójstwo, Słabi. Ilustrowany banał teatralny (Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna 2017), Film odcinkowy z ludźmi w tle, Historia zapominania (nagrodzona w Konkursie Niepodlegli, Teatr Polski w Warszawie). Jej dramat Słowo na G zrealizowany został przez Teatr Układ Formalny w ramach Konkursu im. Jana Dormana w reżyserii Grzegorza Grecasa. Swoje teksty publikuje w „Dialogu”.

albert_pyskaAlbert Pyśk jest absolwentem Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi. Na stałe związany z Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz Teatrem Zamiast w Łodzi, którego jest współzałożycielem. Współpracował m.in. z Teatrem Nowym i Teatrem Muzycznym w Łodzi. Brał udział w koncercie galowym Przeglądu Piosenki Aktorskiej Wielka płyta 1972–2018 w reżyserii Agaty Dudy-Gracz oraz grał w filmach i etiudach filmowych (m.in. Miasto 44 czy Najlepszy). Zdobył wyróżnienie na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora MONOfest za swój monodram Motyl, publiczna egzekucja z muzyką na żywo. W 2017 roku nagrał płytę Grafonomalie z zespołem Cynamonowy Ogród, która została uznana za debiut płytowy roku 2018 na Dolnym Śląsku. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, m.in. Miasto Ł., Targowisko, czyli dzieje rozkładu pana H., Wschód–Zachód. Wraz z Jackiem Hałasem współtworzył również muzykę teatralną do spektaklu Wierna wataha, w którym wykonuje ją na żywo.

Scenariusz, wykonanie, scenografia, kostiumy: Magdalena Drab
Konsultacja reżyserska, muzyka: Albert Pyśk
Produkcja: Teatr Zamiast
Język: polski
Premiera: 2 września 2017, Teatr Zamiast, Łódź
Czas trwania: 50 min

Scenariusz na motywach obrazów Marii Wnęk z kolekcji Bolesława i Liny Nawrockich oraz Leszka Macaka. Spektakl zrealizowany w ramach programu „Kultugranty” przy wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń.

Galeria zdjęć