Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Sprzeczności

Warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę i członków Studia Matejka

8–12/03/2017 {środa–niedziela}
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W językach polskim i angielskim

Zapisy do 2 marca

Sprzeczności
Fot. Karol Jarek

Sprzeczności pozornie mogą wydawać się ograniczeniem. Jednak w procesie twórczym równoczesne skupianie się na przeciwstawnych ideach otwiera drzwi do wewnętrznych, pierwotnych bodźców ciała i umysłu, rezonując w głosie i ruchu. Logika i absurd, spontaniczność i celowe działania, doskonałość i niedoskonałość nakładają się na siebie, odzwierciedlając nasze życie w formie dynamicznej syntezy sprzeczności.

Punktem odniesienia warsztatów będą sprzeczności traktowane jako źródło poszukiwań aktora/tancerza. Sprzeczności nie stanowią jedynie formy ograniczenia, ale przez równoczesne skupianie się na przeciwstawnych ideach mogą stać się kluczem otwierającym wewnętrzne, podstawowe źródła przepływu w ciele.

Śledzenie ruchu ciała w labiryncie przeciwstawień pozwala nam na głębsze zrozumienie naszych fizycznych i wokalnych tożsamości – całego spektrum głosów, odzwierciedlających naszą kruchość i siłę. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru a ruchu, chcemy wyzwolić potencjał miejsc, gdzie rodzi się działanie. Zapraszamy do eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka.

Celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni.
Matej Matejka

Uczestnicy sesji poznają elementy:

  • Wrażliwość i słuchanie w relacji z partnerem i grupą
  • Rozbudzanie ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Przekształcanie elementów treningu fizycznego w twórczą improwizację
  • Kompozycja fizycznych struktur
  • Rytmiczny puls grupy i rytm ciała
  • Rytuał środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja

Warsztaty skierowane są do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Są otwarte zarówno dla zawodowych aktorów, tancerzy, jak i osób zainteresowanych ruchem. Są wyzwaniem, wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę; otwartym dla tych, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej.

Matej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

W 2012 roku wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme çaThe Desire, The Mess, Conflicts of Apathy (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival.

W 2012–2013 roku wyreżyserował następujące przedstawienia: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną (wspólnie z Yurim Kordonskim), The Woman Decomposed, Charmolypi oraz Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014). W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją. Rozwinął różne cykle warsztatów: Budzenie słuchającego ciała, Sprzeczności, Zmienna droga do działania, Taniec podobieństw. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.

Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej, współpracujące z Instytutem Grotowskiego. W swojej pracy Studio odwołuje się do tradycji teatru fizycznego, działa na pograniczu różnych gatunków performatywnych, technik treningu aktora/tancerza, między indywidualną ekspresją a zbiorowym rezonansem. Traktuje istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności oraz włączając swoje odkrycia do powstającej pracy.

Język twórczy Studia nie powiela współczesnych trendów, wykorzystujących elementy tańca połączone z teatrem dramatycznym, ale jest narzędziem do wejścia w głąb, w ciało i głos człowieka-aktora, w przestrzeń intuicyjnego dialogu.

Poza pracą badawczą Studio prowadzi regularnie warsztaty z małym zespołem performerów, opracowuje system pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizuje projekty artystyczne i społeczne, tworzy autorskie spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki.

Więcej informacji: www.facebook.com/studiomatejka, www.studiomatejka.com

8–12 marca {środa–niedziela}
11:00–14:00 Blok I
14:00–16:00 Przerwa obiadowa
16:00–19:00 Blok II

Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV z krótkim listem motywacyjnym prosimy nadsyłać na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt
880 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki do 28 stycznia)
1140 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki między 29 stycznia a 2 marca)
700 PLN (dla osób, które uczestniczyły w warsztatach w poprzednich latach bądź wezmą udział w sesjach w 2017 roku: Zmienna droga do działania i/lub Taniec podobieństw; zgłoszenia do 16 lutego).

W cenę wliczony jest obiad. Koszt zakwaterowania we Wrocławiu uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.

Galeria zdjęć