Aktualnie jesteś: Warsztaty

Contradictions

Warsztaty teatru fizycznego prowadzone przez Mateja Matejkę

czw.–pt. 20–28/08/2020
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Zapisy do 18 sierpnia
W językach angielskim i polskim

Contradictions
Fot. Tobiasz Papuczys

„Contradictions – dynamiczne połączenie performatywnej obecności”

Sprzeczność (contradiction) jako logiczna niezgodność sądów skłania nas do spojrzenia na sprawy z szerszej perspektywy, obejmującej obszar rozciągający się między logicznym rozumowaniem a pierwotnym instynktem. Wyjścia poza podział na to, co dobre i złe, prawdziwe i nieprawdziwe. Sprzeczność wzywa nas do otwartości na spotkanie z samym sobą, oko w oko. Serca i mózgi eksplodują i liczy się tylko intencja poszukującego. Pragniemy przedefiniować ograniczenia, zdekodować sposób tworzenia, pokazać, że działanie performatywne można kształtować wieloma różnymi środkami i że można odkryć wiele innych sposobów myślenia o teatrze, aktorstwie i tańcu. Sprzeczności pozwalają przekroczyć ograniczenia, które na siebie nałożyliśmy i w wielu przypadkach nawet nie mieliśmy czasu, by je zauważyć. Nie potrzeba nam wiele ponad ludzką obecność i zaangażowanie.

Warsztaty są przeznaczone dla tancerzy i aktorów oraz wszystkich tych, którzy poszukują niezawodnych narzędzi osobistej ekspresji artystycznej.

Contradictions to metoda, która pozwala przedefiniować różnice tak, żeby funkcjonowały obok siebie intensywniej, w sposób bardziej świadomy i wyważony.

Uczestnicy zapoznają się z następującymi elementami:

  • rytuał środowiska pracy opartego na szacunku i skupieniu
  • budowanie osobistej, codziennej praktyki fizycznej
  • wrażliwość i słuchanie przez partnera i grupę
  • rozbudzenie intuicyjnego ciała
  • siła wspólnej obecności i twórczych improwizacji
  • ponowne odkrywanie anatomii, wyzwolenie zdolności fizycznych bez względu na wcześniejsze doświadczenie ruchowe
  • świadomość napięcia mięśni i ogólnej dynamiki organizmu oraz ich wykorzystanie
  • narzędzia służące do budowania oryginalnych struktur fizycznych
  • autorskie ćwiczenia nawiązujące do pracy laboratoryjnej Jerzego Grotowskiego
  • przeżycie przygody dzięki nieprzewidywalnym kompozycjom działań performatywnych

Metoda Contradictions pomaga uczestnikom przekroczyć własne granice, wyjść poza ich strefy komfortu lub skonfrontować się z nimi, a także wykroczyć poza ich fizyczne przyzwyczajenia. Umożliwia nam w chwili tworzenia zintegrować intuicję i kalkulację, namysł i spontaniczność.

IMG_J.MatejkaMatej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Mieszka we Wrocławiu. Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy).

Od 2005 roku współpracownik Instytutu Grotowskiego, a także aktor Teatru ZAR, który występuje w spektaklach: „Anhelli. Wołanie” oraz „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012). Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego.

Wyreżyserował m.in. przedstawienia: „Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną” (wspólnie z Yurim Kordonskim), „The Woman Decomposed”, „Charmolypi” oraz „Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań” (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), „The Web” i „BOI”.

W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany „Sclavi/Pieśń Emigranta” (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath).

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific „Harmonia Przeciwstawień. Polska” w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: „Pearadise”, „Life While You Wait”, „Twenty Second Street”, „Juste comme ça”, „The Desire”, „The Mess”, „Conflicts of Apathy” (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). „Pearadise” zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu między tańcem a teatrem, między psychofizyczną ekspresją a strukturalną stylizacją.

Rozwinął różne cykle warsztatów: „Budzenie słuchającego ciała”, „Sprzeczności”, „Zmienna droga do działania”, „Taniec podobieństw”. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.
Więcej informacji: matejmatejka.com

Harmonogram dnia
21–27/08/2020

8:30 Poranna rozgrzewka, joga, bieg
9:30 Śniadanie
10:30 Sesja warsztatowa
14:00 Obiad, przerwa obiadowa, prace domowe
17:00 Sesja warsztatowa
20:30 Kolacja
21:30 Sesja kontemplacji, masaż

Przyjazd do Brzezinki 20 sierpnia późnym popołudniem, wyjazd 28 sierpnia rano. Wymagane jest uczestnictwo we wszystkich spotkaniach.

Warsztaty odbędą się w językach angielskim i polskim. Ponieważ podejście Mateja Matejki opiera się na słuchaniu ciałem, komunikacji poprzez ciało i doświadczenie intuicyjne, prowadzący będzie się starać ograniczyć słowne wyjaśnienia do niezbędnego minimum.

Koszt: 1980 PLN (zgłoszenie i wpłata zaliczki do 25 lipca 2020)
Koszt: 2220 PLN (zgłoszenie i wpłata zaliczki po 25 lipca 2020)

Zaliczka wynosi 250 zł i jest bezzwrotna.

Zapisy będą prowadzone na podstawie kolejności zgłoszeń i terminu wpłaty zaliczki.

Cena obejmuje zakwaterowanie w leśnej bazie Instytutu Grotowskiego w Brzezince, transport między Wrocławiem a Brzezinką (zapewnia organizator) oraz wyżywienie przez cały okres trwania warsztatów (śniadanie, obiad, kolacja, ciepłe napoje, woda pitną).

Prosimy o przesłanie wypełnionego formularza zgłoszenia i CV w terminie do 18 sierpnia 2020 roku na adres studiomatejka.workshops@gmail.com. Liczba miejsc ograniczona.

Warsztaty odbędą się w Brzezince, w historycznej leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, położonej 46 km od Wrocławia. Leśna baza powstała w 1971 roku w ramach projektu renowacyjnego Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium. Odrestaurowane budynki gospodarcze, otoczone 10 hektarami lasu, mieszczą obecnie salę teatralną, pomieszczenia studyjne i pełne zaplecze mieszkalne.

Niezwykła moc polskiego lasu, w którym odbędzie się praca, zmusza, aby zachować ciszę, wziąć głęboki oddech i zadać sobie pytania, z którymi nie mamy czasu zmierzyć się w zgiełku naszej codzienności.

Galeria zdjęć