Aktualnie jesteś: Studio Matejka

Charmolypi

Spektakl Alexandry Kazazou ze Studia Matejka

Charmolypi
Fot. Karol Jarek

Przedstawienie jest zbudowane z osobistych historii aktorki, wyrażonych poprzez ekspresję ciała. Tam bowiem, gdzie kończy się możliwość wyrażania za pomocą słowa, rodzi się opowieść wypływająca z cielesności. W niej można odnaleźć brakujące odłamki siebie, dzięki którym możliwe jest wyjście z egzystencjalnego kryzysu, z zerowego punktu istnienia – powrót do siebie, do życia lub śmierci.
To swoista mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, co jest snem, a co niezrozumieniem siebie w rzeczywistości.

Greckie słowo „charmolypi” odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia. W wolnym tłumaczeniu oznacza „słodko-gorzki” lub „radosny smutek”. W języku potocznym, często mówi się, że „charmolypi” mają ludzie starsi, znaczy to, że są bogaci w doświadczenia życiowe.

Woda musi spłynąć. Czas płynie kropla po kropli. Cały świat jest pogrążony w chaosie. Minuta ciszy za zdesperowanych. Dla tych, co czekają… W pustce, bez nadziei. Tylko pamięć może przynieść światło. Jakby ciało było piórem: piszesz, przestajesz, uzupełniasz atrament, piszesz dalej… Jakby tylko było piórem.
Alexandra Kazazou

Alexandra Kazazou urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Należała do zespołu Studia Matejka, współpracującego z Instytutem Grotowskiego, w którym przygotowała spektakl solowy „Charmolypi” wyreżyserowany przez Mateja Matejkę. Spektakl ten od 2012 roku prezentowała w Polsce, Belgii, Rosji, Grecji, Turcji, USA oraz Szkocji. Podczas sześcioletniego pobytu w Polsce współpracowała jako aktorka z grupą teatralną Odra Ensemble, była współinicjatorką Jubilo Project oraz wykładała antyczną tragedię grecką na Uniwersytecie Wrocławskim. W swoich badaniach naukowych skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo – która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtangi. W 2014 roku wyreżyserowała w ramach „Monosytuacji 2” spektakl Anny Krotoskiej „Linatendu” (Instytut Grotowskiego); współreżyserowała z grupą Theatre Under The Tree spektakl „Borders” (Stambuł); stworzyła kreację Mirandy w spektaklu „STORM” w reżyserii Anny-Heleny McLean, liderki grupy Moon Fool (Londyn); pracowała jako asystentka reżysera Mateja Matejki nad spektaklem „Harmonia Przeciwstawień. Polska”. W styczniu 2015 roku zagrała tytułową rolę w spektaklu „KassendER” w reżyserii Io Voulgaraki przygotowanym w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji 3”. W 2016 roku w ramach Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu przygotowała spektakl solowy „Insenso” w reżyserii Pertosa Sevastikoglou. Obecnie prowadzi warsztaty aktorskie na całym świecie.

W 2016 roku, z Karolem Jarkiem, Keremem Karaboğą, Salihem Ustą i Cemem Yiğit Üzümoğlu, założyła Teatr Andra i wyreżyserowała spektakle „Troas” (2016) oraz „Salto” (2018). W 2017 roku zagrała Medeę w spektaklu Teatru Tehnis, wystawionym na zamówienie Festiwalu w Epidauros w Grecji. Wykłada aktorstwo w Szkole Teatralnej w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach, a także w Wyższej Prywatnej Szkole Aktorskiej „Dilos” w Atenach.

Występuje: Alexandra Kazazou
Reżyseria: Matej Matejka
Muzyka: Ditte Berkeley, Daniel Han
Kierownictwo muzyczne i wokalne: Ditte Berkeley
Dramaturgia: Matej Matejka, Bryan Brown
Współpraca nad partyturą ruchową: Magdalena Koza, Vivien Wood
Kostiumy: Agnieszka Katyńska
Czas trwania: 50 minut
W językach greckim i polskim

Galeria zdjęć