Biomechanika teatralna Wsiewołoda Meyerholda

Warsztaty prowadzone przez Aleksieja Lewińskiego

20–24/10/2016 {czwartek–poniedziałek} 9:00–11:30
Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 67
W języku rosyjskim z tłumaczeniem na język angielski

Koszt: 300 PLN

Biomechanika teatralna Wsiewołoda Meyerholda
Fot. Tomasz Wierzbowski

Biomechanika med. interdyscyplinarna dziedzina nauki o ruchu i mechanizmach wywołujących ruch organizmów żywych oraz o działaniu wewnętrznych i zewnętrznych sił na ciało istot żywych wraz ze skutkami tych działań.

Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego i teatrów Wschodu. To psychofizyczny trening skupiony na nauczaniu najbardziej fundamentalnych zasad rzemiosła aktorskiego. Biomechanika pomaga aktorowi w odczuwaniu i rozumieniu swojej scenicznej obecności – w czasie i przestrzeni, uczy koordynacji, równowagi, pracy z rekwizytem, ścisłej realizacji zadań i idei proponowanych przez reżysera. Jednocześnie podnosi samoświadomość aktora, rozwija kreatywność i dostarcza narzędzi do samodzielnego komponowania działań ruchowych. Już w latach trzydziestych zajęcia z biomechaniki odbywały się według schematu: najpierw wstępny trening obmyślony indywidualnie przez nauczyciela zgodnie z ogólnymi zasadami biomechaniki, następnie nauka klasycznych etiud ruchowych skomponowanych przez Meyerholda i stanowiących rdzeń techniki.

Istnieją umiejętności, które pomagają aktorowi w jego pracy: koordynacja w przestrzeni i czasie, gotowość koncentracji, balans. Biomechanika pomaga wypracować te umiejętności. Każda sesja składa się z dwóch części: pierwsza to ogólny trening zapoznający z zasadą konstruowania ruchu zgodnie z prawami biomechaniki oraz z wykorzystaniem rekwizytów; druga to nauka jednej z pięciu oryginalnych etiud biomechanicznych Meyerholda.

Warsztaty skierowane są do osób zajmujących się działaniami scenicznymi i performatywnymi, które miały już doświadczenie z biomechaniką teatralną Meyerholda.

Uczestnicy proszeni są o przygotowanie: wygodnego stroju do ćwiczeń (długie spodnie, koszulka z długim rękawem bez krzykliwych napisów) i wygodnego, elastycznego obuwia do ćwiczeń (w sali nie wolno chodzić boso).

Aleksiej_Lewinski_warsztaty_fot_Jacek_Swiatek_07Aleksiej Lewiński jest aktorem, reżyserem, pedagogiem, laureatem Państwowej Nagrody Federacji Rosyjskiej w dziedzinie sztuki. Absolwent studia MChAT (1969), w którym pobierał wykształcenie jako aktor. W latach 1969–1987 był jednym z czołowych aktorów w Teatrze Satyry w Moskwie. Tam w latach 1971–1975 uczył się biomechaniki teatralnej pod kierunkiem Nikołaja Griegoriewicza Kustowa – współpracownika Meyerholda, aktora i nauczyciela biomechaniki w Teatrze im. Wsiewołoda Meyerholda w latach trzydziestych. W 1979 roku ukończył Wydział Reżyserski w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej (GITIS). W tym samym rozpoczął eksperymentalną pracę z aktorami i studentami oraz założył działające do dziś Studio Teatr. Obecnie pracuje jako aktor i reżyser w teatrach moskiewskich, OKOŁO i Teatrze im. Marii Jermołowej i regularnie prowadzi warsztaty z biomechaniki w Centrum im. Wsiewołoda Meyerholda, a także w Austrii, Holandii, Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii, Polsce i innych krajach.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 5 października 2016 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Olimpiada Teatralna” z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Warsztaty odbywają się w ramach Olimpiady Teatralnej „Świat miejscem prawdy” Wrocław 2016

OT2016_logoPL-1