Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Wielka? Reforma? Teatru?

„Kiedy ty przestaniesz działać, nasza rewolucja działać nie przestanie”. Teatr Brechta i koncepcja twórczości kolektywnej

Warsztaty dr. Mateusza Borowskiego dla grupy roboczej w ramach OUP

13/04/2013 {sobota}
Sala Kinowa

W czasie warsztatów przykładowe analizy dostarczą przykładów ilustrujących zarówno podstawowe zasady pisania i wystawiania Lehrstück, jak i wpływ koncepcji Brechta na późniejszych twórców. Zajęcia warsztatowe poświęcone będą wspólnej lekturze wybranych fragmentów programowych tekstów zawartych w tomie Wartość mosiądzu, a także analizie klasycznego Lehrstück Brechta Decyzja (1930) oraz podejmującego z nim dialog utworu Mauzer (1970) Heinera Müllera. Przykłady te pozwalają zademonstrować podstawowe zasady tworzenia tekstu jako materiału dla sceny, który ma służyć angażowaniu odbiorców w sceniczny eksperyment w laboratorium społecznej wyobraźni. Natomiast spektakl teatralny Best Before (2010) grupy Rimini Protokoll stanowi doskonały materiał dla zaprezentowania zasad art-as-research, nurtu wykorzystującego kolektywne metody badań zjawisk społecznych i wystawiania ich na publiczny pokaz, nie tylko na teatralnej scenie.

Mateusz Borowski – adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończył filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę doktorską In Search for the Real. New developments of the European Playwriting of the 1990s obronił na Uniwersytecie im. Jana Gutenberga w Moguncji, a jej polska wersja ukazała się jako W poszukiwaniu realności (2005). Jego główny obszar badań to najnowszy dramat i teatr europejski i amerykański oraz teoria queer. Zajmuje się także tłumaczeniem tekstów literackich i naukowych. Współredagował monografię Fictional Realities/Real Fictions (Cambridge 2007) oraz antologię polskiej myśli teatralnej XX wieku Theater spielen und denken (Suhrkamp 2008).

Proponowane lektury:
•    Bertolt Brecht: Scena uliczna. Model sceny w teatrze epickim, [w:] tegoż:Wartość mosiądzu, przełożyła Maria Kurecka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975.
•    Bertolt Brecht: Decyzja; Heiner Müller: Mauzer, przełożyli Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Panga Pank, Kraków 2008.
•    Florian Malzacher: Dramaturgie opieki i odbierania pewności. Historia Rimini Protokoll, [w:] Rimini Protokoll. Na tropie codzienności, red. Miriam Dreysse, Florian Malzacher, przełożyli Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Ha!art, Kraków 2012, s. 12–40.
•    Roman Pawłowski: Eksperci od życia. Polska perspektywa, [w:] Rimini Protokoll. Na tropie codzienności, red. Miriam Dreysse, Florian Malzacher, przełożyli Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Ha!art, Kraków 2012, s. 196–199.
•    Best Before, DVD.