Aktualnie jesteś: BodyConstitution / Trening aktora

Alfabet ciała

Pokaz filmu rejestrującego zestaw ćwiczeń Zygmunta Molika w wykonaniu Jorge Parente, z komentarzem Ewy Oleszko-Molik

11/04/2014 {piątek} 19:30
Studio Na Grobli
Wstęp wolny
Film w języku francuskim z tłumaczeniem na języki polski i angielski

Alfabet ciała, zwany też „alfabetem Molika”, to rdzeń metody treningowej „Voice and Body”, rozwijanej przez czterdzieści osiem lat przez Zygmunta Molika, umożliwiającej  otwarcie głosu i ciała. To zestaw precyzyjnych działań fizycznych, za pomocą których można budować  język ciała.

Musisz nauczyć się tych działań, tych akcji, na pamięć, a później, wykorzystując je,  improwizujesz „życie”. […] Istnieje około trzydziestu pięciu działań, wliczając również działania pośrednie, niezbędne,  aby przejść od jednego do drugiego ćwiczenia […]  Niektóre z nich są bardziej skomplikowane, i tak, wszystko pomyślane jest jako baza służąca głosowi. […]  Wszystkie te ćwiczenia są dopracowane tak, by wspomóc głos.
Zygmunt Molik

W 2006 roku, w Lizbonie Zygmunt Molik powiedział mi po raz pierwszy o swoim pragnieniu, chciałby, żebym został sukcesorem jego metody. Dopiero po jego śmierci, w roku 2010, zadałem sobie pytanie o odpowiedzialność, i zarazem o to, czy chcę przejąć pałeczkę i co by to dla mnie oznaczało. Dzisiaj mogę stwierdzić z dumą przyznać, że ta praca stała się rzeczywiście moją. Dlatego wzywam praktyków: Z ochotą, z żarłocznością  odkrywajcie to, co Zygmunt nazwał alfabetem ciała.
Cóż to właściwie jest? To seria działań fizycznych, która, niczym alfabet z literami, zaprasza nas do napisania własnej historii – jednocześnie uczuciowej, twórczej, i zawsze w relacji. Właściwie jest to zaproszenie do działania, do podróży, do spotkania – spotkania siebie, spotkania z innymi, do spotkania z Nieznanym.
Jorge Parente

Po raz pierwszy dwadzieścia cztery „litery alfabetu” zarejestrował Giuliano Campo, przy technicznym wsparciu Heather Green, w 2006 roku, przygotowując książkę Zygmunt Molik’s Voice and Body Work. The Legacy of Jerzy Grotowski (2010). Zaprezentował je sukcesor Zygmunta Molika i kontynuator jego metody, Jorge Parente. Kolejne trzy ćwiczenia prezentowane w książce, we własnym wykonaniu, Giuliano Campo zarejestrował oddzielnie. Łącznie w książce znalazło się dwadzieścia siedem ćwiczeń.

W przygotowaniu jest polskie wydanie książki, które będzie zawierać DVD z rejestracją trzydziestu podstawowych ćwiczeń „alfabetu ciała” w wykonaniu Jorge Parente.
Nagranie powstało w dniach 10 i 17 marca 2013 w Sali Teatru Laboratorium w Instytucie Grotowskiego, rejestrował je z dwóch kamer Maciej Mądry i Łukasz Czarnecki. W pracy nad montażem uczestniczył, udzielając merytorycznych wskazówek, Jorge Parente.

Jorge Parente jest aktorem, reżyserem, pedagogiem. Ukończył szkołę l’École de Théâtre Le joueur regardé. Działalność teatralną rozpoczął w 1989 roku. W latach 2004–2007 pracował jako dyrektor i reżyser z Teatroàparte, Grupo de Teatro da ART w Lizbonie. Nauczaniem zajmuje się od 1990 roku. W 1992 roku spotkał Zygmunta Molika – aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, autora metody treningu głosowego, „Voice and Body”, którą praktykował, rozwijając ją w latach 1960–2008. Parente, współpracując z mistrzem, początkowo jako stażysta, następnie asystent – po szesnastu latach został oficjalnym i jedynym kontynuatorem jego metody treningowej. Staże Voice and Body prowadzi na całym świecie, często we współpracy z wieloletnich stażystami Zygmunta Molika: Zoe Ogeret i Tiago Porteiro.
Więcej: www.jorgeparente.com

Ewa Oleszko-Molik pochodzi z rodziny z tradycjami muzycznymi, dziesięć lat ćwiczyła grę na pianinie, dwanaście lat pracowała w Filharmonii Wrocławskiej, m.in. w dziale programującym działalność artystyczną. Pracowała również jako kierownik organizacyjny Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” i Orkiestry Kameralnej Wojciecha Rajskiego. Przez kolejne dziesięć lat pełniła funkcję kierownika Działu Imprez w Dolnośląskim Towarzystwie Muzycznym we Wrocławiu.
Zygmunta Molika Ewa Oleszko-Molik poznała w 1972 roku. Znajomość przerodziła się w bliską przyjaźń rodzin. W ostatnich kilkunastu latach życia Zygmunta Molika wspomagała go w podejmowaniu i rozważaniu kierunków działań jego prac stażowych, a od 2001 roku poświęciła się temu zadaniu całkowicie. Współpracuje z Instytutem Grotowskiego, gdzie prowadzi Pracownię im. Zygmunta Molika „Voice In”. Od trzech lat publikuje blog pod nazwą „Zygmunt Molik”, popularyzując zagadnienia z życia i pracy aktora Teatru Laboratorium.