Aktualnie jesteś: Warsztaty / Actor’s Hub

Aikido – wróg jako partner

Warsztaty prowadzone przez Piotra Masztalerza i Przemysława Błaszczaka

5–8/11/2018 {poniedziałek–czwartek} 15:00–18:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W języku angielskim

Aikido – wróg jako partner
Fot. Jacek Świątek

Aikido to tradycyjna japońska sztuka walki, wywodząca się z szermierki i technik walki wręcz jujutsu. To wyjątkowa dyscyplina ze względu na technikę ruchu przypominającą taniec oraz nastawienie na kontakt z partnerem. Składa się głównie z rzutów, dźwigni i unieruchomień. Podczas treningu używa się również broni: mieczy, kijów i noży. W walce wykorzystuje się energię przeciwnika, aby zmienić jej kierunek lub zneutralizować atak oraz kontrolować atakującego. To dyscyplina, w której nie uprawia się współzawodnictwa, trening jest celem samym w sobie. Aikido daje możliwości rozwoju każdemu – bez względu na wiek, płeć, warunki fizyczne czy stan zdrowia. Uzupełnieniem treningu są zajęcia medytacyjne.

Celem warsztatów będzie dotknięcie istoty fizycznego kontaktu z partnerem. W bezpiecznych warunkach sali można zaobserwować swoje reakcje na atak w obliczu zagrożenia. Istotną częścią treningu będzie nauka podstaw przewrotów i padów, ważnych elementów techniki. Wymagany wygodny strój: długie spodnie dresowe i podkoszulek.

Fot. Mateusz WagaPiotr Masztalerz ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. Od ponad trzydziestu lat studiuje japońską sztukę walki aikido. Spędził wiele lat, podróżując w poszukiwaniu nauczycieli. Mieszkał m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji i USA. Był uczniem legendarnego T. K. Chiba w San Diego. Wielokrotnie odwiedzał Japonię. Prowadzi Wrocław Aikikai Dojo, przez dwadzieścia lat pod jego okiem kształciło się tysiące adeptów sztuki walki w Polsce.  Przez wiele lat uczył aikido na kilku wrocławskich uczelniach, współpracował też z Instytutem Grotowskiego. Prowadzi regularne szkolenia aikido, m.in. w krajach europejskich, Rosji, Chile. Jest jednym z pionierów aikido w Kenii.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.

Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.

Pojedyncze warsztaty: 200 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty w listopadzie: 1000 PLN
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 PLN

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 31 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Zgłoszenia do udziału w całej edycji „Actor’s Hub” lub na 3 wybrane zajęcia w październiku i listopadzie przyjmujemy do 5 października.

Galeria zdjęć