Aktualnie jesteś: BodyConstitution / Trening aktora

Aikido

Trening prowadzony przez Piotra Masztalerza w asyście Przemysława Błaszczaka

11–13/04/2014 {piątek–niedziela} 9:00–11:00
Studio Na Grobli
W językach polskim i angielskim
Treningi są jednodniowe

Aikido to tradycyjna japońska sztuka walki. Wywodzi się z szermierki i technik walki wręcz jujutsu. Składa się głównie z rzutów, dźwigni i unieruchomień, ważnym elementem jest także nauka przewrotów i padów. Podczas treningu używa się także broni: mieczy, kijów i noży. W walce wykorzystuje się energię przeciwnika, aby zmienić jej kierunek lub zneutralizować atak oraz kontrolować atakującego. To dyscyplina, w której nie uprawia się współzawodnictwa, trening jest celem samym w sobie. Aikido daje możliwości rozwoju każdemu – bez względu na wiek, płeć, warunki fizyczne czy stan zdrowia. Uzupełnieniem treningu są zajęcia medytacyjne.

Fot. Mateusz WagaPiotr Masztalerz ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. Od ponad trzydziestu lat studiuje japońską sztukę walki aikido. Spędził wiele lat, podróżując w poszukiwaniu nauczycieli. Mieszkał m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji i USA. Był uczniem legendarnego T. K. Chiba w San Diego. Wielokrotnie odwiedzał Japonię. Prowadzi Wrocław Aikikai Dojo, przez dwadzieścia lat pod jego okiem kształciło się tysiące adeptów sztuki walki w Polsce.  Przez wiele lat uczył aikido na kilku wrocławskich uczelniach, współpracował też z Instytutem Grotowskiego. Prowadzi regularne szkolenia aikido, m.in. w krajach europejskich, Rosji, Chile. Jest jednym z pionierów aikido w Kenii.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.