Aktualnie jesteś: Rezydencje / Masters in Residence / Peter Brook

11 and 12 

Spektakl w reżyserii Petera Brooka

11 and 12 
Fot. Pascal Victor

Spektakl 11 and 12 jest angielską adaptacją książki Amadou Hampate Ba Vie et enseignement de Tierno Bokarle sage de Bandiagara (Życie i nauczanie Tierno Bokara – mędrca Bandiagary) dokonaną przez Marie-Helene Estienne.

Książka ta doskonale ilustruje problemy, które dotyczą nas wszystkich – siłę przemocy i prawdziwą naturę tolerancji, której siła jest jeszcze potężniejsza. Jeśli mamy poczuć, że coś nas naprawdę dotyczy, teatr musi być bardzo blisko naszego życia, ale tylko to, co świeże i nieoczekiwane, może poruszyć naszą wyobraźnię. Obydwa warunki spełnia historia Hampaté Bâ. Nie daje odpowiedzi, ale powołuje do życia tajemnicę. (…)

Spektakl 11 and 12 opisuje życie i nauki skromnego, niezwykłego człowieka – swojego mistrza. Jego historia przenosi nas w głąb Afryki – tradycyjnej, animistycznej, przesiąkniętej islamem, wstrząsanej imperializmem, rozdzieranej wewnętrznymi konfliktami. Drobna różnica zdań dotycząca znaczenia liczb 11 i 12 prowadzi do bezlitosnych konfliktów, a te do masakr i męczeństwa. Tragiczne wydarzenia układają się w łańcuch, którego ogniwa łączą małą afrykańską wioskę z najważniejszymi decyzjami drugiej wojny światowej.
Peter Brook

Produkcja współtworzona w trójstronnym partnerstwie: Instytutu Grotowskiego z Wrocławia, Barbican Centre z Londynu i CICT/Theatre des Bouffes du Nord z Paryża

Fot. Marian Adreani

Peter Brook (ur. 1925, Wielka Brytania) ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru, opery, filmu i literatury o tematyce teatralnej. W 1943 roku wyreżyserował w Londynie swoją pierwszą sztukę i od tego czasu zrealizował ponad siedemdziesiąt przedstawień w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. Pracując w Royal Shakespeare Company, wystawił: Stracone zachody miłości (1946), Miarka za miarkę (1950), Tytusa Andronikusa (1955), Króla Leara (1962), Marat/Sade’a (1964), US (1966), Sen nocy letniej (1970) oraz Antoniusza i Kleopatrę (1978). W 1971 roku utworzył z Micheline Rozan Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu, którego stałą siedzibą stał się w 1974 roku Teatr Bouffes du Nord. Wyreżyserował w nim spektakle: Tymon AteńczykIkoweUbu w Bouffes, Miarka za miarkę,  Konferencja ptakówWiśniowy sadMahabharataAlbercie, powstań!BurzaSzczęśliwe dniKto idzieMężczyzna, któryJestem fenomenemGarnitur (Le Costume)Tragedia HamletaDaleko stądTwoja dłoń w mojej dłoniŚmierć KrisznyWielki InkwizytorTierno BokarFragmentySizwe Banzi11 and 12Dlaczego, dlaczegoMiłość ma grzechemCzarodziejski flet (opera), Garnitur (The Suit) oraz Dolina zadziwienia. Wiele z nich prezentowano w dwóch wersjach – francuskiej i angielskiej.

Dorobek reżysera obejmuje – opery: La Bohème, Borysa Godunowa, OlimpijczykówSalomeWesele Figara w londyńskiej Covent Garden, Fausta i Eugeniusza Oniegina w Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, Tragedię Carmen i Peleasa Impresje w Teatrze Bouffes du Nord, Don Giovanniego na zamówienie festiwalu w Aix-en-Provence, i filmy: Moderato Cantabile (1959), Władca much (1963), Marat/Sade (1967), Tell Me Lies (1967), Król Lear (1969), Spotkania z wybitnymi ludźmi (1976), Mahabharata (1989) i Tragedia Hamleta (2002, TV).
Więcej informacji: newspeterbrook.com

Adaptacja: Marie-Hélène Estienne
Reżyseria: Peter Brook
Muzyka: Toshi Tsuchitori
Światła: Philippe Vialatte
Kostiumy: Hélène Patarot
Obsada: Makram J. Khoury, Tunji Lucas, Jared McNeill, Khalifa Natour , Abdou Ouologuem, César Sarachu , Maximilien Seweryn.
Inspicjent: Arthur Franc

Galeria zdjęć