Aktualnie jesteś: Rezydencje / Masters in Residence / Peter Brook

11 and 12 

Spektakl w reżyserii Petera Brooka

11 and 12 
Fot. Pascal Victor

Spektakl 11 and 12 jest angielską adaptacją książki Amadou Hampate Ba Vie et enseignement de Tierno Bokarle sage de Bandiagara (Życie i nauczanie Tierno Bokara – mędrca Bandiagary) dokonaną przez Marie-Helene Estienne.

Książka ta doskonale ilustruje problemy, które dotyczą nas wszystkich – siłę przemocy i prawdziwą naturę tolerancji, której siła jest jeszcze potężniejsza. Jeśli mamy poczuć, że coś nas naprawdę dotyczy, teatr musi być bardzo blisko naszego życia, ale tylko to, co świeże i nieoczekiwane, może poruszyć naszą wyobraźnię. Obydwa warunki spełnia historia Hampaté Bâ. Nie daje odpowiedzi, ale powołuje do życia tajemnicę. (…)

Spektakl 11 and 12 opisuje życie i nauki skromnego, niezwykłego człowieka – swojego mistrza. Jego historia przenosi nas w głąb Afryki – tradycyjnej, animistycznej, przesiąkniętej islamem, wstrząsanej imperializmem, rozdzieranej wewnętrznymi konfliktami. Drobna różnica zdań dotycząca znaczenia liczb 11 i 12 prowadzi do bezlitosnych konfliktów, a te do masakr i męczeństwa. Tragiczne wydarzenia układają się w łańcuch, którego ogniwa łączą małą afrykańską wioskę z najważniejszymi decyzjami drugiej wojny światowej.
Peter Brook

Produkcja współtworzona w trójstronnym partnerstwie Instytutu Grotowskiego z Wrocławia, Barbican Centre

Fot. Adam Hawałej

Peter Brook (ur. 1925, Wielka Brytania) ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru, opery, filmu i literatury o tematyce teatralnej. W 1943 roku wyreżyserował w Londynie swoją pierwszą sztukę i od tego czasu zrealizował ponad siedemdziesiąt przedstawień w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. Pracując w Royal Shakespeare Company, wystawił: Stracone zachody miłości, Miarka za miarkę, Tytusa Andronikusa, Króla Leara, Marat/Sade’a, US, Sen nocy letniej oraz Antoniusza i Kleopatrę.

W 1971 roku utworzył z Micheline Rozan Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu, którego stałą siedzibą stał się w 1974 roku Teatr Bouffes du Nord. Wyreżyserował w nim spektakle: Tymon Ateńczyk, Ikowe, Ubu w Bouffes, Miarka za miarkę, Kość, Konferencja ptaków, Wiśniowy sad, Mahabharata, Albercie, powstań!, Burza, Szczęśliwe dni, Kto idzie, Mężczyzna, który, Jestem fenomenem, Garnitur (Le Costume), Tragedia Hamleta, Daleko stąd, Twoja dłoń w mojej dłoni, Śmierć Kriszny, Wielki Inkwizytor, Tierno Bokar, Fragmenty, Sizwe Banzi nie żyje, Jedenaście i dwanaście, Dlaczego, dlaczego, Miłość ma grzechem, Czarodziejski flet (opera), Garnitur (The Suit) oraz Dolina zadziwienia. Wiele z nich prezentowano w dwóch wersjach – francuskiej i angielskiej.

Dorobek operowy reżysera obejmuje: La Bohème, Borysa Godunowa, Olimpijczyków, SalomeWesele Figara w londyńskiej Covent Garden, Fausta i Eugeniusza Oniegina w Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, Tragedię Carmen i Peleasa – Impresje w Teatrze Bouffes du Nord, Don Giovanniego na zamówienie festiwalu w Aix-en-Provence.

W 1998 roku ukazała się autobiografia Petera Brooka Threads of Time.

Więcej informacji: www.newspeterbrook.com

Adaptacja: Marie-Hélène Estienne
Reżyseria: Peter Brook
Muzyka: Toshi Tsuchitori
Światła: Philippe Vialatte
Kostiumy: Hélène Patarot
Obsada: Makram J. Khoury, Tunji Lucas, Jared McNeill, Khalifa Natour , Abdou Ouologuem, César Sarachu , Maximilien Seweryn.
Inspicjent: Arthur Franc

Galeria zdjęć