Studio Kokyu

W Studiu Kokyu prowadzimy działalność edukacyjno-badawczą. Naszej pracy przyświeca idea laboratorium teatralnego, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność. Zespołu, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Istotna jest także obecność głosu w dynamicznym treningu fizycznym i badanie możliwości wzajemnego wsparcia (ruchu i głosu) w poszukiwaniu organicznej całości.

Impulsem do powstania studia była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm” (premiera: 18 września 2016). Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki, rozwijane w kolejnych latach, zaowocowały zarówno licznymi otwartymi sesjami warsztatowymi, jak i premierą spektaklu „Halo?”(premiera 14 marca 2019). Japońskie słowo „kokyu” w nazwie studia utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy z nich oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi – wdech, przywoływanie wdechu. W aikido kokyu to nazwa grupy technik, którą tłumaczy się jako praktykowanie oddechu. Kokyu to także rodzaj tradycyjnego japońskiego instrumentu strunowego. „Kokyu” to wreszcie nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w ramach prowadzonej w latach 2013–2016 ścieżki treningowej w Studiu Dwóch Ścieżek. Jest to precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.

Wykorzystując wiedzę, nabytą przez wiele lat pracy w Teatrze ZAR i w ramach współpracy z Teatrem Attis i jego twórcą Theodorosem Terzopoulosem, oraz badania nad metodą Kristin Linklater, Przemysław Błaszczak i Joanna Kurzyńska łączą trening fizyczny z wokalnym, wykorzystując różnorodne techniki. Przemysław Błaszczak proponuje trening fizyczny aktora i sztuk walki, techniki oddechowe i głosowe związane z japońskimi sztukami walki, metodę pracy Theodorosa Terzopoulosa, a Joanna Kurzyńska wychodzi od doświadczenia metody Linklater oraz innych technik pracy z głosem i ciałem. Z tych konfrontacji liderzy Studia Kokyu wyciągają praktyczne wnioski i budują własny system pracy z aktorem/performerem jako autonomicznym twórcą.

Twórcy Studia Kokyu biorą aktywny udział w dyskusji na temat kierunków rozwoju i badań nad treningiem aktorskim, uczestnicząc m.in. w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a także prowadząc regularne treningi i kilkudniowe warsztaty. W sezonie 2019/2020 działalność studia ogniskuje się wokół dziesięciomiesięcznego projektu badawczo-edukacyjnego, prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka, który skupi się na praktyce aikido oraz treningu fizycznym aktora. Efekty zostaną zaprezentowane na podsumowującym pokazie pracy.

 

Kontakt: Przemysław Błaszczak: przemek@grotowski-institute.art.pl

Więcej informacji: facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Wydarzenia

Aikido

Aikido

Regularne treningi
Prowadzący: Przemysław Błaszczak
Pierwszy trening: 8/09/2020

Zarzewie. II Szkoła Letnia Studia Kokyu

Zarzewie. II Szkoła Letnia Studia Kokyu

Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczaka
29/08 – 6/09/2020
Zapisy do 31 lipca

Studio Kokyu

Studio Kokyu

Program badawczo-edukacyjny 2020/21
Zapisy do 31 lipca

Fot. Anna Duda

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Gra też w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 1 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uschideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

w2Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka.

Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym MKiDN, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater.