Program podyplomowej samoformacji aktorskiej

Wrzesień 2016 – czerwiec 2017

„Program podyplomowej samoformacji aktorskiej” to projekt realizowany przez Instytut Grotowskiego we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filią we Wrocławiu i przy udziale instytucji partnerskich, m.in. wrocławskich teatrów i ośrodków kultury. Uczestnikami pierwszej edycji projektu (wrzesień 2016 – czerwiec 2017), zainicjowanego w ramach programu teatralnego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, będzie dziewięciu absolwentów wrocławskich wydziałów teatralnych, którzy zakończyli naukę w latach 2015 i 2016. Opiekunami merytorycznymi programu są prof. dr hab. Elżbieta Czaplińska-Mrozek, prorektor PWST Filii we Wrocławiu, oraz Jarosław Fret.

Celem Programu jest rozwijanie potencjału młodych artystów kończących szkołę teatralną oraz pomoc w znalezieniu pracy – przede wszystkim przez samodzielne kreowanie miejsc pracy ze szczególnym uwzględnieniem możliwości tworzenia własnych grup artystycznych oraz prowadzenia działań teatralnych w różnych przestrzeniach aktywności społecznych i edukacyjnych.

Uczestniczący w „Programie podyplomowej samoformacji aktorskiej” absolwenci PWST Filii we Wrocławiu otrzymają środki finansowe wypłacone na realizację własnych pomysłów artystycznych. Prezentacje rezultatów projektów objętych dofinansowaniem (w formie spektakli lub dokładnego przedstawienia i omówienia realizowanych koncepcji) planowane są na maj i czerwiec 2017.

Poza pomocą organizacyjną młodzi artyści otrzymają opiekę merytoryczną oraz możliwość nieodpłatnego korzystania z przestrzeni teatralnych i uczestnictwa w bezpłatnych spotkaniach i szkoleniach omawiających zagadnienia związane z planowaniem i rozliczaniem projektów, zdobywaniem dodatkowych środków finansowych na działalność teatralną oraz dotyczących tożsamości prawnej.

Opieka merytoryczna: prof. dr hab. Elżbieta Czaplińska-Mrozek, Jarosław Fret
Koordynacja projektu: Izabela Młynarz

Zrealizowane projekty/spektakle

Utopia

Utopia

Spektakl Teatru Grupa

Wszyscy=bogowie we krwi

Wszyscy=bogowie we krwi

Spektakl Teatru Układ Formalny

Piotruś Pan?

Piotruś Pan?

Spektakl Teatru Układ Formalny

Traktat o androidach: God hates Poland

Traktat o androidach: God hates Poland

Spektakl Teatru Układ Formalny

Ustawienia

Ustawienia

Filmu krótkometrażowy Marty Streker

KONIEC

KONIEC

Spektakl Teatru Układ Formalny

Fot. Rafał Ogrodowczyk

Anna Andrzejewska jest aktorką w Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwentka Wydziału Lalkarskiego PWST Filii we Wrocławiu. Uzyskała dyplom, grając w spektaklach Siedem minut po północy w reż. Jarosława Tumidajskiego oraz Amadeusz w reż. Bartosza Porczyka i Marty Streker. Stypendystka rektora PWST oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Uczestniczka międzynarodowych warsztatów: m.in. Gaudeamus Theatrum w Hradcu Králové czy Arte Drammatica w Spoleto. W 2015 roku pojawiła się po raz pierwszy na dużym ekranie, grając główną rolę w filmie krótkometrażowym Chryzantemy w reż. Magdy Zambrzyckiej, pokazywanym m.in. na festiwalach T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu i Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym. W styczniu 2017 roku zadebiutuje na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu w spektaklu Hymn do miłości Marty Górnickiej. Współtwórczyni Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje spektakl Dystopia.

Fot. Paweł JanystPrzemysław Furdak jest aktorem i wiceprezesem Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent PWST Filii we Wrocławiu, wcześniej student animacji kultury na Uniwersytecie Zielonogórskim. Stypendysta Prezydenta Miasta Wrocławia. Uczestnik międzynarodowych warsztatów i festiwali teatralnych, m.in. we Włoszech, Austrii, Czechach, na Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych. Członek Inicjatywy Scenicznej „Fruuu” z Zielonej Góry, z którą trzykrotnie prowadził największe w Polsce warsztaty improwizacji scenicznej na Przystanku Woodstock. Podczas studiów inicjował wiele działań studenckich, m.in. organizację debat naukowych współfinansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy działalność kół naukowych skupionych na poszukiwaniach nowych form scenicznych. Zwycięzca Konkursu im. Jana Dormana. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje projekt budowy zaplecza technicznego Teatru Układ Formalny.

Fot. Tomasz FedyszynMateusz Grabowski ukończył Szkołę Muzyczną I Stopnia im. Stanisława Moniuszki w Słubicach w klasie akordeonu. Śpiewał w chórze kameralnym Adoramus w Słubicach. Uzyskał stopień licencjata z politologii na Collegium Polonicum w Słubicach (dyplom Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Ukończył aktorstwo na Wydziale Lalkarskim PWST Filii we Wrocławiu (2015). W ramach programu Erasmus studiował w Instytucie im. Thomasa Bernharda Uniwersytetu Muzycznego Mozarteum w Salzburgu w Austrii. Odbył praktykę w ramach programu Erasmus+ w niemieckim Teatrze im. Gerharta Hauptmanna w Zittau, z którym współpracuje do dziś. Grał w Teatrze Capitol we Wrocławiu, Teatrze Miejskim w Gliwicach, współpracował z Teatrem Klinika Lalek z Wolimierza. Obecnie pracuje nad powołaniem fundacji, w której ma zamiar realizować projekty artystyczne z młodymi twórcami. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” przygotowuje koncert piosenek absurdalnych, które planuje wydać na płycie.

Fot. Paweł JanystGrzegorz Grecas jest reżyserem i prezesem Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent reżyserii teatru lalek Wydziału Lalkarskiego PWST Filii we Wrocławiu. Reżyser, dramaturg, animator kultury. Od 2013 roku asystent Pawła Passiniego, m.in. przy spektaklach Morrison/Śmiercisyn, Dziady, Bieguny. Zwycięzca Konkursu im. Jana Dormana, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, w ramach którego wyreżyserował spektakl #enterorestes, którego premiera odbyła się w grudniu 2015 roku w Centrum Kultury w Lublinie. W swojej pracy łączy teatr plastyczny i warsztat lalkarski z tematami, które przynosi teraźniejszość. Współtwórca Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. Spektakl Matka Courage krzyczy (pierwsza premiera Układu w jego reżyserii) został nagrodzony Tukanem OFF 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Drugi spektakl Układu Formalnego, Kosmetyka Wroga, zdobył Grand Prix XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych Pro Contra w Szczecinie. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje spektakl Wszyscy=bogowie we krwi (premiera listopad 2016).

Fot. Paweł JanystAdam Michał Pietrzak jest aktorem i członkiem Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent PWST Filii we Wrocławiu. Stypendysta rektora PWST. Brał udział w spektaklach dyplomowych PWST: Amadeusz w reż. Bartosza Porczyka i Marty Streker i Siedem minut po północy w reż. Jarosława Tumidajskiego. Występował na festiwalach, m.in. takich jak: Edinburgh Festival Fringe 2015, Mobarak International Puppet Theatre Festival w Teheranie, St Magnus International Festival, II Festiwal Małych Prapremier w Wałbrzychu (ze swoim autorskim spektaklem Zbyt późno), 37. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Został wybrany do grona kreatywnych studentów z okazji siedemdziesięciolecia polskiego środowiska akademickiego we Wrocławiu. Współtwórca Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. Zagrał rolę Jeroma w spektaklu Kosmetyka Wroga w reż. Grzegorza Grecasa, nagrodzonego Grand Prix XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych Pro Contra w Szczecinie. Wcielił się w rolę Prosiaczka we Wszystkich=bogach we krwi w reż. Grzegorza Grecasa. Współpracował m.in. z Wrocławską Szkołą Filmową, Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), najnowszym projekcie L.U.C. Rebel Babel Esemble. Hip-Hop między narodami. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje spektakl God Hates Poland.

Fot. Anna MioduszewskaKacper Pilch jest aktorem, absolwentem Wydziału Aktorskiego PWST Filii we Wrocławiu (2016). Wystąpił w roli Władcy Much w spektaklu Wszyscy=bogowie we krwi w reż. Grzegorza Grecasa (Teatr Układ Formalny). Zadebiutował w 2015 roku w roli Antka we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w spektaklu galowym w reż. Cezarego Ibera. W 2016 roku zagrał Piaskowego Dziadka w czytaniu Holoubek syn Picassa w reż. Pawła Świątka w ramach cyklu „Czynne poniedziałki” w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W Teatrze PWST zagrał w trzech spektaklach dyplomowych: Przypadek Klary w reż. Elżbiety Czaplińskiej-Mrozek, Lew na ulicy w reż. Cezarego Ibera, Wesele w reż. Moniki Strzępki. Uczestnik międzynarodowych warsztatów teatralnych w Accademia Nazionale „Arte Drammatica” w Spoleto oraz w ramach Międzynarodowego Projektu Współpracy Teatralnej „MAGIC NET” w Amsterdamie. Interesuje się psychologią, teatrem, filmem, muzyką. Miłośnik tzw. szkoły rosyjskiej, gdzie na scenie jest prosto, surowo, prawdziwie, z kotłującym się wulkanem emocji. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje cykl thrillerów psychologicznych Trylogia wojny – człowiek-zwierzę.

Fot. Paweł JanystMaciej Rabski jest aktorem i członkiem Zarządu Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent PWST Filii we Wrocławiu. Stypendysta Rektora PWST. Aktor, lalkarz, animator kultury. Pochodzi z Legnicy, gdzie rozpoczął swoją teatralną przygodę w amatorskiej Grupie Teatralnej Bohema, działającej przy Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej. Uczestnik Pierwszej Polsko-Rosyjskiej Szkoły Teatralnej pod patronatem Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy. W 2015 roku asystent Michała Zadary przy produkcji Dziadów części III w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Współtwórca Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. Pierwszy spektakl z jego udziałem, Kosmetyka Wroga, został nagrodzony Grand Prix XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych Pro Contra w Szczecinie. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” występuje m.in. w spektaklu Piotruś Pan? (premiera grudzień 2016).

Fot. archiwum prywatneZofia Schwinke jest aktorką, absolwentką Wydziału Aktorskiego PWST Filii we Wrocławiu, specjalizacji taneczno-ruchowej (2015). Przez dwa lata studiowała psychologię na Uniwersytecie Gdańskim, a także przez dwa lata w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, gdzie zadebiutowała na scenie musicalowej w spektaklu My Fair Lady w reż. Macieja Korwina. Debiutem na scenie dramatycznej była rola Geraldiny Barclay w spektaklu Andrzeja Zaorskiego Co widział kamerdyner? w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, gdzie obecnie gra gościnnie w sześciu spektaklach. Zagrała także w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie oraz w warszawskim Teatrze Palladium. Pracuje na planach filmów, seriali oraz reklam telewizyjnych. Zajmuje się dubbingiem. Pracuje również przy produkcji gier komputerowych w technice motion capture, m.in. Dying Light i Wiedźmin. Jest instruktorką aktorstwa w warszawskiej Broadway Musical School. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” przygotowuje spektakl będący pierwszą częścią Trylogii wojny – człowiek-zwierzę Kacpra Pilcha.

Fot. archiwum prywatneMarta Streker jest absolwentką reżyserii na Wydziale Lalkarskim PWST Filii we Wrocławiu, na specjalizacji reżyseria teatru lalek (2016). W 2016 roku wystawiła w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu spektakl Tragedia Coriolanusa Williama Szekspira. W tym samym roku współpracowała reżysersko przy produkcji Matka Courage i jej dzieci Bertolta Brechta w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Narodowym w Warszawie i wyreżyserowała koncert podczas 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Rebel Babel Ensemble. Hip-hop między narodami. W sezonie 2014/2015 wyreżyserowała z Bartoszem Porczykiem spektakl dyplomowy IV roku Wydziału Lalkarskiego PWST Filii we Wrocławiu Amadeusz Petera Shaffera. Asystentka Michała Zadary przy spektaklach: Dziady części I, II i IV oraz wiersz Upiór Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2014) i Zbójcy Friedricha Schillera w Teatrze Narodowym w Warszawie (2014). Drugi reżyser Dziadów części III (2015) i Ustępu (2016) w ramach projektu Dziady w całości w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Spektakle w jej reżyserii były dwukrotnie zakwalifikowane do Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w nurcie OFF: do my sły rzeczywistości (2012) i Set of Structures (2013). W maju 2013 roku odbyła się premiera spektaklu w jej reżyserii Dowód osobisty w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Dwukrotna laureatka stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Wrocławia na lata 2013–2014 i 2014–2015. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” przygotowała film krótkometrażowy Ustawienia.

Więcej informacji: strekermarta.wixsite.com/strekermarta

samoformacja_PL