Aktualnie jesteś: Olimpiada Teatralna „Świat miejscem prawdy”

Nurt główny

14/10 – 13/11

Do nurtu głównego zaproszeni zostali: Eugenio Barba, Peter Brook, Romeo Castellucci, Pippo Delbono, Jan Fabre, Walerij Fokin, Heiner Goebbels, Liu Libin, Krystian Lupa, Eimuntas Nekrošius, Tadashi Suzuki, Theodoros Terzopoulos, Robert Wilson, którzy zaprezentują zarówno spektakle już docenione, jak i premiery oraz koprodukcje przygotowane z okazji Europejskiej Stolicy Kultury. Łącznie w ramach nurtu zostanie pokazanych szesnaście spektakli. Reżyserzy wezmą również udział w cyklu „Prawda i tylko prawda”, na który złożą się prezentacje artystycznego credo lub rozmowy z udziałem zaproszonych badaczy, współtwórców czy zaprzyjaźnionych artystów z Polski i zagranicy, poświęcone różnorodnym zagadnieniom stanowiącym siłę napędową ich twórczości. Spektakle zostały rozłożone na cztery tygodnie, tworząc sezon jesienny.

Oprócz prezentacji teatralnych w nurcie głównym odbędą się: cykl dyskusji „Landscape Now” na temat idei, które napędzały teatr w XX i na początku XXI wieku, zaprogramowany przez prof. Marię Shevtsovą, prof. Dariusza Kosińskiego i prof. Georges’a Banu, cykl spotkań poświęconych wielkim postaciom i tradycjom teatralnym XX wieku: „Era Meyerholda” z udziałem m.in. Walerija Fokina, „Pięć kontynentów teatru” z udziałem Eugenia Barby i Nicoli Savaresego, a także spotkania poświęcone Heinerowi Müllerowi oraz książce Theodorosa Terzopoulosa Powrót Dionizosa. Ponieważ jednym z założeń Olimpiady Teatralnej jest dialog między kolejnymi pokoleniami twórców, podczas festiwalu odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym, adresowane do aktorów i reżyserów. We współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Krytyków zaplanowano też warsztaty dla młodych krytyków z Polski i zagranicy.

Spektakle nurtu głównego:

  1. Tadashi Suzuki/Suzuki Company of Toga (Japonia) Trojanki
  2. Eugenio Barba/Odin Teatret (Dania) Drzewo
  3. Heiner Goebbels/Elektroteatr im. Konstantina Stanisławskiego (Rosja) Max Black, czyli 62 sposoby wsparcia głowy ręką
  4. Krystian Lupa/Teatr Polski we Wrocławiu (Polska) Kuszenie cichej Weroniki
  5. Walerij Fokin/Teatr Aleksandryjski (Rosja) Maskarada. Wspomnienia przyszłości
  6. Theodoros Terzopoulos/Teatr Attis (Grecja) Amor
  7. Theodoros Terzopoulos/Teatr Attis (Grecja) Prometeusz w okowach
  8. Robert Wilson/Change Performing Arts (Włochy) Ostatnia taśma Krappa
  9. Jan Fabre/Troubleyn/Jan Fabre (Belgia) Czekaj, czekaj, czekaj… (dla mojego ojca)
  10. Peter Brook/Teatr des Bouffes du Nord (Francja) Pole bitwy
  11. Romeo Castellucci/Socìetas Raffaello Sanzio (Włochy) Zstąp, Mojżeszu
  12. Eimuntas Nekrošius/Teatr Narodowy w Warszawie (Polska) Dziady
  13. Pippo Delbono/Compagnia Pippo Delbono (Włochy) Ewangelia
  14. Jarosław Fret/Teatr ZAR (Polska) Medee. O przekraczaniu
  15. Jarosław Fret/Teatr ZAR (Polska) Armine, Sister
  16. Liu Libin (Chiny) Życie między niebem a ziemią