Seminarium praktyczne
2–10/04/2016
Od stycznia 2014 roku w projekcie edukacyjnym BodyConstitution biorą udział studenci i pedagodzy Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu oraz Wydziału Teatralnego Oslo National Academy of the Arts, którzy uczestniczyli w treningach i warsztatach realizowanych w ramach akademii letnich i zimowych oraz warsztatów i seminariów praktycznych we Wrocławiu i Oslo. Tegoroczne seminarium, będące częścią programu teatralnego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, stanowi kulminacją trzyletniej współpracy.
W jaki sposób dokonujemy przepracowania źródeł zarówno podczas treningu, jak i w trakcie pracy nad materiałem aktorskim, który przekuwamy w „materiał sceny” tak, by później stał się materiałem spektaklu? Czy potrafimy dostrzec trzy rejestry, w jakich równocześnie dokonuje się przeniesienie materiału źródłowego na grunt pracy aktorskiej? Ich znaczenie najlepiej oddają angielskie terminy: transmission („bezpośredni przekaz”), transition („przekazanie”, ale i „przejście”) oraz transgression („transgresja”, „przekroczenie”, „przełamanie”). W jakich proporcjach te trzy rejestry obecne są w pracy aktora? Jak przebiega „tłumaczenie” materiału zebranego w procesie poszukiwań i jak bardzo przenoszenie go przełamuje granice wyznaczone przez tradycję i techniki źródłowe? Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas organizowanych w ramach tegorocznego seminarium treningów, warsztatów, pokazów pracy i spektakli, a także podczas BodyPedii – cyklu rozmów omawiających kluczowe terminy i kategorie związane z praktyką aktora.
Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas organizowanych w ramach seminarium treningów, warsztatów, pokazów pracy i spektakli z udziałem wybitnych artystów i mistrzów technik ruchowych reprezentujących odmienne tradycje i metody pracy z ciałem. Seminarium towarzyszyć będą dwie wystawy fotograficzne dokumentujące program BodyConstitution w latach 2014–2016, a także BodyPedia – cykl paneli dyskusyjnych z udziałem zaproszonych gości (m.in. mistrzów sztuk walki, aktorów, tancerzy, pedagogów i fizjoterapeutów), podczas których tworzone będą podwaliny glosariusza obejmującego funkcjonalne, oparte na praktyce definicje terminów dotyczących posługiwania się ciałem w sytuacjach performatywnych.
Kurator projektu: Jarosław Fret
Koordynatorka: Izabela Młynarz, iza@grotowski-institute.art.pl
Szczegółowy program
Więcej informacji: www.bodyconstitution.art.pl
Warsztaty prowadzone przez Laurenta Piemontesiego, w asyście Simone Bicorgny, Diany Bruno, Yohanna Basseza
W przestrzeni miejskiejTrening prowadzony przez Przemysława Błaszczaka
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Trening prowadzony przez Jakuba Gontarskiego
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeWystawa fotografii dokumentujących projekt „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”
Barbara: infopunkt, kawiarnia, kultura,Pokaz pracy Przemysława Błaszczaka ze Studia Dwóch Ścieżek
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Jakuba Gontarskiego ze Studia Dwóch Ścieżek
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Spektakl Teatru ZAR
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeWarsztaty prowadzone przez Kagayę Sanae i Amano Uzumi z Tomoe Shizune & Hakutobo
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Warsztaty prowadzone przez Piotra Masztalerza, z gościnnym udziałem Tsuruzo Miyamoto Shihana
Wrocław Aikikai Dojo, ul. Hubska 20Warsztaty prowadzone przez Sathyanarayanana Govindana Kutty’ego Naira, w asyście: Rajasekharana Naira Nagappana Naira i Raam Kumara Ravikumara
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Warsztaty prowadzone przez Mestre Cobrę Mansę
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeDyskusje z udziałem zaproszonych gości, prowadzenie: Jarosław Fret i Małgorzata Jabłońska
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Laurenta Piemontesiego
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Studia Matejka
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Mestre Cobry Mansy połączony z pokazem filmu dokumentalnego Gry ciała. Capoeira i jej rodowód
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Sathyanarayanana Govindana Kutty’ego Naira, w asyście: Rajasekharana Naira Nagappana Naira i Raama Kumara Ravikumara
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz zapisu filmowego spektaklu w reżyserii Ives’a Lebretona, wprowadzenie: Ives Lebreton
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Warsztaty prowadzone przez Jozefa Frucka
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Warsztaty prowadzone przez Ives’a Lebretona
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Warsztaty prowadzone przez Savvasa Stroumposa z Teatru Attis
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Przejście ŻelaźniczeWarsztaty prowadzone przez Richarda Shustermana
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Wystawa fotografii dokumentujących wydarzenia z udziałem studentów szkół teatralnych z Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Filii we Wrocławiu oraz Akademii Teatralnej Oslo National Academy of the Arts, realizowanych w latach 2014–2016 w ramach programu BodyConstitution
PWST, Foyer, ul. Braniborska 59Spotkanie z udziałem studentów III roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu i studentów II roku Akademii Teatralnej Oslo National Academy of the Arts oraz pedagogów: Hanne Krohn Riege, Bogusławy Sztencel-Morawskiej i Krzysztofa Boczkowskiego; prowadzenie: Jarosław Fret
PWST, Duża Scena, ul. Braniborska 59Pokaz pracy Savvasa Stroumposa z Teatru Attis
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Jozefa Frucka (RootlessRoot)
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Ives’a Lebretona
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Wykład połączony z pokazem pracy Tomoe Shizune & Hakutobo
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Wykład Piotra Bursiewicza
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Prezentacja projektu prowadzonego przez grupę Jubilo na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Pokaz pracy Teatru ZAR, prowadzenie: Jarosław Fret
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32Spektakl Tomoe Shizune & Hakutobo
Dworzec Świebodzki, pl. Orląt Lwowskich 20bJarosław Fret jest założycielem i liderem Teatru ZAR, reżyserem, aktorem, dyrektorem Instytutu Grotowskiego, wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego Filii we Wrocławiu, przewodniczącym Rady Kuratorów i kuratorem ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser czterech spektakli zespołu. Tryptyk Ewangelie dzieciństwa był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W listopadzie 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem Armine, Sister, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk Ewangelie dzieciństwa (2010). Spektakl Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli.
Izabela Młynarz – absolwentka kulturoznawstwa na UWr oraz Ritual Chant and Song na Irish World Academy of Dance and Music. Uczestniczka projektów teatralnych i muzycznych realizowanych m.in. z Akademią Wyobraźni, Urban Research Theatre, The Shlomi Center for Alternative Theatre oraz Polish Art Festival. Jej pasją jest śpiew oraz nauka pieśni tradycyjnych i sakralnych z różnych kultur. Prowadzi zajęcia „medytacja ze śpiewem” oraz dźwiękowe sesje relaksacyjne z misami i gongiem. Od 2009 roku śpiewa w chórze „Ars Cantandi”. W Instytucie Grotowskiego, z którym związana jest od 2004, zajmuje się koordynacją projektów międzynarodowych, m.in. BodyConstitution, oraz prowadzi wolontariat.
Seminarium jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego współfinansowanego z Mechanizmu Finansowego EOG 2009–2014”.
Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.